Ruszają TRANS/MISJE. Na start w „Siemaszce” premiera: „Wiśniowy Sad”

KATEGORIA: KULTURA / 20 sierpnia 2021

Fot. Paweł Bialic

Premiera spektaklu „Wiśniowy sad” według Antoniego Czechowa w reżyserii gruzińskiego reżysera Andro Enukidze zainauguruje w piątek, 20 sierpnia Międzynarodowy Festiwal Sztuk TRANS/MISJE – TRÓJMORZE w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

Ostatnie dzieło Czechowa

„Wiśniowy sad” jest ostatnim, powstałym w 1903 r., dziełem wybitnego rosyjskiego pisarza przeznaczonym na scenę i od lat jednym z najchętniej wystawianych dramatów Czechowa w teatrach na całym świecie. Choć sam autor uważał, że sztuka jest komedią, najczęściej wystawiana jest w tonacji tragicznej. Tematem utworu jest rozpad dawnych gniazd szlacheckich i degradacja ziemiaństwa, ale, co podkreślają badacze literatury, i jak wynika z licznych inscenizacji, jego wymowa jest uniwersalna. Treścią dramatu są losy wdowy Lubow Raniewskiej, jej brata Gajewa i ich najbliższego otoczenia, w pewnym momencie skupionych wokół tytułowego wiśniowego sadu, którego sprzedaż wydaje się jedynym sposobem na wyjście z długów.

Oryginalny dramat Czechowa składa się z IV aktów i występuje w nim kilkanaście postaci. Reżyser rzeszowskiej inscenizacji i jednocześnie autor scenariusza oraz opracowania muzycznego Andro Enukidze zdecydował się na skróty, dopisanie początku i zakończenia, a także ograniczenie liczby bohaterów.

- Mam nadzieję, że to będzie ciekawe dla widza, chcemy odbiec trochę od tradycyjnego „Wiśniowego Sadu”, będzie dużo elementów satyry, nadaliśmy mu formę komedii intelektualnej - twierdzi Andro Enukidze.

Fot. Paweł Bialic

Teatr w porozumieniu z reżyserem wybrał klasyczne tłumaczenie Czesława Jastrzębca-Kozłowskiego, które do scenariusza napisanego przez Andro Enukidze dostosował uznany tłumacz języka rosyjskiego Jerzy Czech. Autorami scenografii i kostiumów są gruzińscy artyści: Mirian Shvelidze i Shota Bagalishvili. Za choreografię odpowiada Tomasz Dajewski.

Na scenie zobaczymy aktorów rzeszowskiego Teatru: Mariolę Łabno-Flaumenhaft, Dagny Mikoś, Marka Kępińskiego, Piotra Mieczysława Napieraja, Karola Kadłubca i Roberta Żurka.

- Siłą tego przedstawienia są wszystkie postaci, bo reżyser kładł nacisk na każdą z nich i każda jest ważna. Każdy pracuje na każdego, stanowimy monolit, dając sobie energię – mówi Mariola Łabno-Flaumenhaft, która w Wiśniowym Sadzie zagra główną rolę Raniewskiej.

Spektakl trwa 90 minut i oprócz pokazu premierowego, będzie można obejrzeć go także we wrześniu.

Fot. Paweł Bialic

Praca Andro Enukidze z zespołem rzeszowskiego Teatru wynika z porozumienia o współpracy zawartego pomiędzy Teatrem im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie a Państwowym Teatrem Dramatycznym im. Ilii Czawczawadzego w Batumi. Porozumienie zostało podpisane w 2019 roku w Rzeszowie podczas Międzynarodowego Festiwalu TRANS/MISJE – Wschód Sztuki, kiedy rzeszowski teatr po raz pierwszy gościł artystów z Gruzji (ze spektaklem „Syndrom, albo do kogo śpiewasz?” na podstawie sztuki Sławomira Mrożka „Karol” w reż. Andro Enukidze).

Porozumienie zakłada współpracę w zakresie działań artystycznych, kulturalnych i edukacyjnych, służących rozwojowi oraz promocji obu partnerów. Wcześniej, także w 2019 roku, w Państwowym Teatrze Dramatycznym im. Ilii Czawaczawadzego w Batumi reżyserował dyrektor Teatru im. Wandy Siemaszkowej Jan Nowara (sztukę „Szklana menażeria” Tennessee Williamsa).

Co podczas MFS TRANS/MISJE?

„Wiśniowy Sad” zainauguruje Międzynarodowy Festiwal Sztuk TRANS/MISJE – TRÓJMORZE, który odbędzie się w dniach 20-22 oraz 26-29 sierpnia. Do udziału w wydarzeniu zaproszono instytucje kultury i artystów z 12 państw zrzeszonych w gospodarczo-politycznej inicjatywie Trójmorza. Przez 7 dni w Rzeszowie odbywać się będą spektakle, koncerty, wystawy i spotkania z artystami.

TRANS/MISJE – TRÓJMORZE to wydarzenie nawiązujące w swej formie i idei do międzynarodowej inicjatywy gospodarczo-politycznej skupiającej 12 państw Unii Europejskiej (Polski, Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Węgier). Funkcjonująca w świadomości społecznej od 2015 roku inicjatywa Trójmorza służy zacieśnianiu powiązań w regionie szerzej rozumianej Europy Środkowej (między Morzem Bałtyckim, Adriatyckim i Czarnym), tworzących trwałe podstawy dla rozwoju gospodarczego w zakresie energii, transportu, komunikacji cyfrowej i gospodarki. Rzeszowski Festiwal ma stać się platformą do wymiany doświadczeń kulturalnych i dorobku artystycznego zrzeszonych państw.

Przypomnijmy, że idea MFS TRANS/MISJE – TRÓJMORZE zrodziła się z połączenia dwóch festiwali z powodzeniem organizowanych przez Teatr w latach ubiegłych: Międzynarodowego Festiwalu Sztuk TRANS/MISJE Rzeszów-Koszyce-Ostrawa-Debreczyn-Lwów-Troki oraz Międzynarodowego Festiwalu TRANS/MISJE – Wschód Sztuki. Począwszy od 2021 roku w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie odbywał się będzie jeden duży festiwal, łączący ideę obu swych protoplastów, a jednocześnie poszerzający obszar twórczych poszukiwań.

Festiwal TRANS/MISJE - TRÓJMORZE odbywać się będzie w różnych przestrzeniach miasta, a wydarzenia z nim związane adresowane do wszystkich grup wiekowych. W programie oprócz „Wiśniowego Sadu” w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej, przewidziano spektakle Teatru „Studio” w Wilnie („Lalki, moje ciche siostry” w reż. Liliji Kiejzik oraz „Zapiski oficera Armii Czerwonej w reż. Sławomira Gaudyna), Teatru „Credo” w Sofii („Płaszcz” w reż. Niny Dimitrovej), Teatru Lalkowego w Koszycach („Chaplin” w reż. Braňo Mazúcha), Vene Teater w Tallinie („Bóg mordu” w reż. Philippa Lossa), Teatru Narodowego im. Vasile Alecsandriego w Jassach („Syndrom don Kichota” w reż. Radu Ghilasa), praskiego teatru Studio Hrdinů („Złote cięcie” w reż. Jana Horáka) oraz Liepājas Teātris („Szekspir” w reż. Elmārsa Seņkovsa). Podczas Festiwalu Polskę reprezentować będzie także Latający Teatr Kantorowi ze spektaklem „Kantor tu jest” w reż. Magdaleny Miklasz. Po każdym ze spektakli odbędzie się spotkanie z aktorami i twórcami, które poprowadzi krytyk teatralny Tomasz Domagała.

Grafika organizatorów

Program festiwalu obfituje także w koncerty, które odbywać się będą w Skver 2.0 przy Grand Hotel Boutique, na Scenie Dziedziniec Teatru oraz w Filharmonii Podkarpackiej. Usłyszymy kwartet jazzowy pochodzącego z Wileńszczyzny Rafała Jackiewicza, koncert światowej sławy pianisty Romana Zaslavskiego z Wiednia, artystów Sceny Operowej Teatru Narodowego Csokonai w Debreczynie, Krzysztofa Iwaneczkę, Justynę Szafran oraz Alka Berkowicza. Będą też popisy śpiewających rzeszowskich aktorów. Z przedpremierowym koncertem Dagny/Osiecka wystąpi Dagny Mikoś a „trzej tenorzy” Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, czyli Michał Chołka, Mateusz Mikoś i Robert Żurek, ponownie wykonają uwielbiany przez widzów koncert „Nie całuj mnie pierwsza”. Aktorską energię i głosy usłyszymy także w koncercie „Mamy dla was piosenkę – Hobn mir a nigndl” w reż. Moniki Adamiec.

TRANS/MISJE – TRÓJMORZE, to także wystawy sztuk wizualnych. W czasie jego trwania będzie można podziwiać pokonkursową wystawę organizowanego przez Teatru im. Wandy Siemaszkowej 17. Międzynarodowego Biennale Plakatu Teatralnego – Konkurs Młodych, wystawę plakatów cenionego słoweńskiego artysty grafika Radovana Jenko, wystawę fotografii słynnego litewskiego fotografa Ričardasa Grigasa, wystawę malarstwa Sebastiana Ratiu z Rumunii oraz plenerową wystawę chorwackich pocztówek z Zadaru.

Organizacja MFS TRANS/MISJE – TRÓJMORZE jest możliwa dzięki finansowemu wsparciu Samorządu Województwa Podkarpackiego oraz Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Bilety w cenie od 5 do 30 zł można nabyć przez internet i w kasach Teatru.

Teatr zaprasza do śledzenia informacji o Festiwalu na stronach TUTAJ i TUTAJ oraz w mediach społecznościowych.

Red.

Fotorelacja: Paweł Bialic

Plakat organizatorów

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4