Co z budową Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej? Firmy chcą dwa razy więcej

KATEGORIA: INWESTYCJE / 3 stycznia 2020

Fot. PKP PLK

Pięciu wykonawców jest zainteresowanych budową Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA). Otwarcie ofert w przetargu na zaprojektowanie i wykonanie robót przy modernizacji linii kolejowych i budowie infrastruktury przystankowej dla PKA odbyło się tuż przed końcem roku.

Problem w tym, że wszystkie z nich znacznie przekraczają założony budżet inwestycji, a cztery z nich są od niego ponad dwukrotnie wyższe! Postępowanie w tej sprawie prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Na realizację podstawowego zakresu zamówienia kolejowa spółka przeznaczyła kwotę brutto nieco powyżej 218,3 mln zł, zaś na jego wykonanie wraz zakresem opcji przeznaczono 374,4 mln zł brutto.

Oferta pierwszego konsorcjum skupiającego firmę Budimex S.A. z Warszawy (lider) oraz KZA Przedsiębiorstwo Automatyki i Telekomunikacji S.A. (partner) to 557,7 mln zł brutto za zakres podstawowy i 658,3 mln zł brutto za rozszerzenie go o zakres opcji.

Drugą ofertę – najniższą, przedstawiło krakowskie Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej Sp. z o.o. To 409 mln zł brutto za zakres podstawowy i 617,8 mln zł brutto za prace wraz z zakresem opcji.

Trzecia oferta pochodzi od konsorcjum firm Track Tec Construction Sp. z o.o. z Wrocławia (lider) i Inżynieria Rzeszów S.A. (partner). Za zakres podstawowy ich propozycja wynosi 463,6 mln zł brutto, a po rozszerzeniu go o zakres opcji 789,2 mln zł brutto. Dodajmy, że te firmy wchodzą też w skład konsorcjum wykonującego obecnie przebudowę stacji Rzeszów Główny.

Czwartą ofertę złożyło konsorcjum firm Swietelesky Rail Polska Sp. z o.o. z Krakowa (lider) i Swietelesky AG z Linzu w Austrii (partner). Ta propozycja opiewa na 512 mln zł brutto za zakres podstawowy oraz 715,2 mln zł brutto za prace z zakresem opcji.

Piątą i ostatnią ofertę złożyła firma Trakcja PRKiI z Warszawy. Proponuje ona 481,6 mln zł brutto za zakres podstawowy i 788,3 mln zł brutto za rozszerzenie go o zakres opcji.

Czy w tej sytuacji przetarg zostanie unieważniony? O wyborze oferty ma zdecydować aukcja elektroniczna. Nie wiadomo jednak czy jeśli wykonawcy nie zejdą z proponowanych cen do poziomu założonego budżetu, uda się znaleźć dodatkowe środki.

PKA ma połączyć Rzeszów z Dębicą, Strzyżowem, Przeworskiem, Kolbuszową i Jasionką

Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej to sztandarowy projekt samorządu województwa podkarpackiego realizowany wraz z PKP PLK i 16 gminami z terenu Podkarpacia.

Zakres podstawowy zamówienia obejmuje m.in. budowę 5 kilometrów linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka; przebudowę linii kolejowej nr 71 na odcinku z Rzeszowa do Kolbuszowej; dobudowę infrastruktury przystankowej na linii kolejowej nr 91 na odcinku z Rzeszowa do Dębicy; przebudowę linii kolejowej nr 106 w zakresie stacji Rzeszów Staroniwa obejmującą przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz powiazanie ich z urządzeniami nowobudowanego zaplecza technicznego, realizowanego przez Urząd Marszałkowski w ramach odrębnego zadania oraz budowę nowego przystanku osobowego Rzeszów Osiedle Dąbrowskiego.

Wśród sześciu zakresów prac objętych z kolei prawem opcji przewidziano m.in. przebudowę linii kolejowej nr 106 na odcinku z Rzeszowa do Strzyżowa.

Według założeń Podmiejska Kolej Aglomeracyjna ma być gotowa w 2022 r. Pociągi na liniach PKA będą kursować na trasach od Dębicy do Przeworska i od Kolbuszowej do Strzyżowa, a także z Rzeszowa do Jasionki. Częstotliwość kursowania w godzinach szczytu ma wynosić 30 minut, poza szczytem 60 minut, zaś w dni wolne od pracy 120 minut. Bilet aglomeracyjny ma umożliwiać przesiadkę z pociągów PKA do autobusów ZTM.

Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej uzyskała dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łącznie budowa infrastruktury PKA i zakup pociągów (10 szynobusów, na których zakup samorząd województwa zawarł z firmą NEWAG z Nowego Sącza umowę za około 200 mln zł) ma kosztować 550 mln zł.

Krzysztof Kuchta

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4