Stacja Rzeszów Główny. W lecie oddadzą peron nr 3, windy i schody ruchome

KATEGORIA: INWESTYCJE / 12 lipca 2020

Fot. PKP PLK

Na wakacjach na przebudowywanej stacji kolejowej Rzeszów Główny oddany ma być peron nr 3, schody ruchome oraz windy. W ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za 205 mln zł trwają też prace przy budowie nowego tunelu łączącego plac Dworcowy z ul. Kochanowskiego.

W tym momencie już dwa nowe perony ułatwiają pasażerom wakacyjne podróże Obok nowych peronów widać pracowników i maszyny - wykonawca kończy bowiem kolejne prace.

- Podróżni z dwóch nowych peronów codziennie wygodnie wsiadają do ok. 90 pociągów m.in. sezonowych w kierunku Kołobrzegu, Gdyni i Szczecina. Na peronach są długie wiaty, ławki, tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Nawierzchnia z liniami naprowadzającymi ułatwia poruszanie się osobom niewidomym i słabowidzącym - mówi Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Już w sierpniu komfort obsługi pasażerów zwiększy peron nr 3.

- Na peronie gotowa jest długa wiata. Układana jest nawierzchnia z płyt granitowych. Jeszcze w wakacje wykonawca zamierza uruchomić schody ruchome oraz windy - wyjaśnia Dorota Szalacha.

Na stacji Rzeszów Główny przewidziane są 4 windy: przy wejściu na peron nr 1 od strony placu Dworcowego, przy peronach nr 2 i 3 oraz przy wyjściu z tunelu od strony ul. Kochanowskiego. Będą także 4 pary schodów ruchomych: przy peronie nr 2 i 3 oraz przy wyjściach od strony placu Dworcowego i ul. Kochanowskiego.

Fot. PKP PLK

Obecnie budowanym nowym przejściem pod torami zapewniony jest dostęp do peronu nr 1 i 2. - Wykonywane są pozostałe prace w obiekcie - dodaje Szalacha. Blisko 140-metrowe przejście pod torami, które zastąpi poprzedni tunel (prowadzący tylko do peronu nr 3) oraz już zdemontowaną starą kładkę nad torami połączy dwie części miasta. Koszt budowy nowego tunelu to 16 mln zł. Wszystko wskazuje na to, że nowe przejście podziemne będzie również gotowe w sierpniu.

Wcześniej w ramach inwestycji PKP PLK oddano dodatkowy przystanek Rzeszów Zachodni, przebudowano wiadukty nad al. Wyzwolenia i zmodernizowano przejazd w ciągu ul. Konopnickiej.

Trwają natomiast wciąż prace przy przebudowie wiaduktu nad ul. Batorego. Kolej ma zakończyć swoją część robót końcem wakacji. Pozostaje jeszcze wykonanie układu drogowego przez miasto. Przetarg na jego budowę wygrała firma Eurovia, ale postępowanie został zaskarżone przez innego z oferentów – firmę Strabag. Na razie władze miasta czekają na werdykt Krajowej Izby Odwoławczej. Termin zakończenia miejskiej części inwestycji to 2022 r.

Inwestycja PKP PLK realizowana jest z Krajowego Programu Kolejowego, w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM)”. Wartość umowy z wykonawcą, współfinansowanej ze środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, to 205 mln zł netto.

Odrębną inwestycją będzie przebudowa samego budynku dworca kolejowego Rzeszów Główny. Będzie ona prowadzona w ramach budowy Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego (RCK) obejmującego także przebudowę placu Dworcowego, gdzie m.in. ma powstać parking podziemny oraz sąsiedniego układu drogowego. Trwa właśnie przetarg na tę inwestycję, za którą wspólnie odpowiadają miasto Rzeszów i PKP S.A.

Red.

Fot. PKP PLK

Fot. PKP PLK

Fot. PKP PLK

Fot. PKP PLK

Fot. PKP PLK

Fot. PKP PLK

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4