Stacja Rzeszów Główny. W poniedziałek otwierają nowe podziemne przejście

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 7 sierpnia 2020

Fot. Karol Woliński

Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych przekazali w piątek ważne informacje dotyczące modernizacji stacji Rzeszów Główny. Jeszcze w tym miesiącu (sierpniu) na stacji Rzeszów Główny podróżni skorzystają z nowego peronu nr 3, a już w najbliższy poniedziałek odnowionego przejścia podziemnego pod dworcem.

- Dzisiaj korzystamy już na stacji Rzeszów Główny z peronów nr 1 i nr 2. Realizujemy obecnie prace wykończeniowe na peronie nr 3 i planujemy oddać go do użytku do końca sierpnia – powiedział Wojciech Waś, dyrektor projektu PKP PLK do sprawy modernizacji stacji Rzeszów podkreślając, że nowe perony na stacji Rzeszów Główny są dostosowane do najnowszych standardów, w tym w zakresie udogodnień dla osób mających trudności w poruszaniu się.

Wojciech Waś, dyrektor projektu PKP PLK.
Fot. Karol Woliński

Nowe perony na stacji Rzeszów Główny są wyższe, co ułatwia pasażerom wsiadanie do pociągów. By zapewnić komfort w podróżach zamontowane zostały stu i dwustumetrowe wiaty. Łączna powierzchnia peronowych zadaszeń to ponad 5400 m2. Dla dobrej orientacji w terenie, na stacji umieszczono ponad 100 tablic informacyjnych. Dla osób niewidomych i słabowidzących ułatwieniem będzie system ścieżek naprowadzających oraz opisy alfabetem Braille’a. Dla wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania, jesienią pojawią się 4 windy i 4 pary schodów ruchomych, co ułatwi tym osobom zwiększą dostępność do pociągów. Oddanie urządzeń do użytku poprzedzą testy.

Jeszcze wcześniej bo już od najbliższego poniedziałku 10 sierpnia, podróżni jak i mieszkańcy zyskają wygodniejszą i krótszą drogę nowym przejściem pod torami, łączącym perony i plac Dworcowy z ul. Kochanowskiego. Tunel liczy 140 metrów długości i początkowo poruszanie się nim będzie podlegało pewnym ograniczeniom, w związku z prowadzonymi tam jeszcze pracami wykończeniowymi.

- Już w poniedziałek zostanie uruchomione przejście pod stacją, co zapewni bezpieczne i bezkolizyjne połączenie z dla mieszkańców z ul. Kochanowskiego. Podróżni natomiast będą mieli możliwość dojść tunelem do peronu nr 3, który również niedługo będzie czynny. Będziemy także sukcesywnie uruchamiać elementy infrastruktury takie jak windy i ruchome schody - mówił Kamil Mergel kierownik kontraktu z PKP PLK.

Co ważne dla miłośników architektury starego dworca, to nad wejściem na perony stacji Rzeszów Główny pojawi się zadaszenie w kształcie harmonijki nawiązujące do tego, które istniało przed rozpoczęciem prac remontowych. W tym momencie wykonawca oczekuje na uzyskanie zgód administracyjnych dotyczących montażu zadaszenia.

Oprócz prowadzonych prac związanych z modernizacją peronów i przejścia podziemnego, trwa również remont zabytkowej wieży ciśnień z przełomu XIX i XX wieku, znajdującej się w rejonie dworca kolejowego. Remont ma finalnie zakończyć się za około trzy miesiące.

- Wszelkie te prace prowadzimy po uzgodnieniu i pod nadzorem konserwatora zabytków. Liczmy na to, że po remoncie, wieża ciśnień będzie wizytówką terenów wokół stacji Rzeszów Główny - dodał Kamil Mergel.

Kamil Mergel, kierownik kontraktu z PKP PLK.
Fot. Karol Woliński

Całkowity koszt prac na stacji Rzeszów Główny wynosi 205 mln zł. Inwestycja realizowana jest z Krajowego Programu Kolejowego, w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM)”. Zakończenie inwestycji planowane jest na kwiecień 2021 roku.

Równoległe do prac na stacji Rzeszów Główny, trwają również prace w rejonie przejazdu kolejowego przy ul. Batorego. Nowy wiadukt kolejowy jest już gotowy i według zapowiedzi PKP PLK pod koniec sierpnia możliwy będzie sprawny i bezpieczny przejazd pociągów po wszystkich torach, ułożonych na obiekcie.

Za realizację przejazdu samochodów pod wiaduktem będzie odpowiadało miasto Rzeszów. Przetarg na realizację układu drogowego w tym rejonie wygrała firma Eurovia, ale postępowanie został zaskarżone przez innego z oferentów – firmę Strabag. Władze miasta nadal czekają w tej sprawie na werdykt Krajowej Izby Odwoławczej. Termin zakończenia miejskiej części inwestycji to 2022 r.

W ramach inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowej latem zeszłego roku oddano również do użytkowania nowy przystanek Rzeszów Zachodni.

Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Fot. Karol Woliński

- W zeszłym roku mówiliśmy, że Rzeszów to następne miasto na kolejowej mapie Polski, które jest wielkim placem budowy. Dzisiaj widać, że podróżni mogą korzystać z efektów tych modernizacji - mówił w piątek Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4