Drogą szybkiego ruchu S19 pojedziemy z Rzeszowa do Warszawy już w 2021 r.

KATEGORIA: INWESTYCJE / 27 grudnia 2018

Europoseł Tomasz Poręba i dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA Bogdan Tarnawski
Fot. Karol Woliński

Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pod koniec 2021 roku będzie możliwość podróżowania samochodem z Rzeszowa do Warszawy m.in. nową trasą szybkiego ruchu S19, która ma być częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. To jedna z ciekawszych zapowiedzi władz GDDKiA oraz eurodeputowanego Tomasza Poręby z PiS, którzy w czwartek w rzeszowskiej siedzibie GDDKiA opowiadali o tym jak przebiegają prace na budowie szlaku, który ma przebiegać przez 6 państw (Litwa, Polska Słowacja,Węgry, Rumunia, Bułgaria) i ostatecznie połączyć litewską Kłajpedę z greckimi Salonikami. Droga szybkiego ruchu S19, która jest jednym z elementów Via Carpatia ma przebiegać przez województwo podkarpackie, lubelskie oraz podlaskie.

- Via Carpatia to najważniejszy projekt mojego politycznego życia, jest to droga, która będzie mieć kluczowe znaczenie jeżeli chodzi o transport w Europie. Droga S19 to kluczowe rozwiązanie komunikacyjne jeżeli chodzi o ten szlak. Nikt z nas niewyobrażał sobie kilka lat temu, że ten projekt będzie teraz na takim etapie rozwoju - powiedział europoseł Tomasz Poręba.

Na Podkarpaciu na ten moment zrealizowano 4 odcinki na lini Sokołów Małopolski – Stobierna (12,5 km), Stobierna-Rzeszów Wschód (6,89 km), Rzeszów Zachód-Świlcza (4,4 km), Świlcza – Rzeszów Południe (6,3 km), które łącznie mają 30,2 km, a koszt ich budowy wyniósł ponad 1,2 mld złotych.

W ciągu ostatniego półrocza podpisano umowy z wykonawcami 6 następnych odcinków trasy S19: Lasy Janowskie-Zdziary (9,3 km), Zdziary-Rudnik (9,0 km), Rudnik- Nisko (6,0 km), Nisko-Podgórze (11,5 km), Podgórze-Kamień (10,5 km) oraz Kamień-Sokołów Małopolski (7,9 km). Łącznie w realizacji pozostaje 54 km, a umowny koszt tej inwestycji może wynieść ok 1,6 mld zł. Na inwestycję złoży się również 7 węzłów drogowych, 6 Miejsc Obsługi Podróżnych, 1 obwód utrzymania drogi oraz Centrum Zarządzania Ruchem w węźle Sokołów Małopolski, a także 45 mostów i wiaduktów i 9 przejść dla zwierząt.

Po oddaniu do użytku właśnie tych odcinków oraz przy planowej realizacji dróg ekspresowych S19 i S17 w województwie lubelskim, będzie można pojechać z Rzeszowa do Warszawy drogą szybkiego ruchu. Według Bogdana Tarnawskiego, dyrektora rzeszowskiego oddziału GDDKiA, taka możliwość może pojawić się już w 2021 roku.

- Myślę, że pod koniec 2021 roku będzie już możliwość przejechania drogami ekspresowymi z Rzeszowa do Warszawy. Czas takiego przejazdu może wynieść mniej niż 3 godziny. Natomiast oddanie wszystkich odcinków jako całości przewidywane jest na kwiecień 2022 roku - powiedział Bogdan Tarnawski.

Europoseł Tomasz Poręba i dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA Bogdan Tarnawski
Fot. Karol Woliński

Natomiast na południe od Rzeszowa w ramach trasy S19 zaplanowano budowę 5 odcinków o łącznej długości 85,2 km: Rzeszów Płd. – Babica (10,3 km), Babica-Domaradz (23,5 km), Domaradz – Miejsce Piastowe (22,7 km), Miejsce Piastowe – Dukla (10,4 km) oraz Dukla-Barwinek (18,3 km). Te odcinki są na razie w fazie przygotowywania dokumentacji przetargowych. Według przedstawicieli GDDKiA budowa tych odczinków będzie najtrudniejsza do wykonania, ponieważ chodzi o teren w dużej mierze górzysty, co wiąże się z koniecznością budowy kilku tuneli oraz kilkunastu estakad.

Europoseł Tomasz Poręba stwierdził, że istnieją szanse na to, aby w czerwcu 2019 został rozpisany przetarg na budowę odcinka Rzeszów Południe – Babica, który jak twierdzi eurodeputowany, ma kluczowe znaczenie również dla stolicy Podkarpacia.

- Jest to sprawa cywilizacyjna dla Rzeszowa, także dla województwa podkarpackiego ponieważ tym odcinkiem otworzymy Rzeszów i całe Podkarpacie w kierunku południowym - powiedział Tomasz Poręba.

Według polityka Prawa i Sprawiedliwości budowa drogi S19 oraz projekt Via Carpatia jest priorytetem dla rządu PiS. - Budowa tej drogi ma znaczenie cywilizacyjne, które ma ograniczyć migrację zarobkową na Zachód. Każda taka droga, patrząc na doświadczenia europejskie, zatrzymywała wyjazdy do innych krajów w celach zarobkowych. Taka droga to przede wszystkim ogromna ilość inwestycji, co tworzy nowe miejsca pracy - podkreślił eurodeputowany.

Tomasz Poręba poinformował również że polski rząd oraz on sam w Parlamencie Europejskim osobiście zabiega o to, aby trasa Via Carpatia została uznana za za szlak Transeuropejskiej Sieci Transportowej – najważniejszych szlaków komunikacyjnych z punktu widzenia Unii Europejskiej.

Długość trasy S 19 w Polsce szacowana jest na ok. 570 km, natomiast na Podkarpaciu jej długość wyniesie 169,6 km.

Karol Woliński

Droga S19 na odcinku Sokołów Młp. - Stobierna
Fot. GDDKiA Oddział w Rzeszowie

Droga S19 na odcinku Sokołów Młp. - Stobierna
Fot. GDDKiA Oddział w Rzeszowie

Droga S19 na odcinku Sokołów Młp. - Stobierna
Fot. GDDKiA Oddział w Rzeszowie

Droga S19 na odcinku Stobierna - Rzeszow
Fot. GDDKiA Oddział w Rzeszowie

Droga S19 na odcinku Stobierna - Rzeszow
Fot. GDDKiA Oddział w Rzeszowie

Droga S19 na odcinku Stobierna - Rzeszow
Fot. GDDKiA Oddział w Rzeszowie

Droga S19 na odcinku Świlcza-Kielanówka
Fot. GDDKiA Oddział w Rzeszowie

Droga S19 na odcinku Świlcza-Kielanówka
Fot. GDDKiA Oddział w Rzeszowie

Droga S19 na odcinku Świlcza-Kielanówka
Fot. GDDKiA Oddział w Rzeszowie

Droga S19 na odcinku Świlcza-Kielanówka
Fot. GDDKiA Oddział w Rzeszowie

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
✉ Adres do korespondencji
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4