Przetarg na pociągi dla PKA unieważniony. Jaki będzie kształt kolei podmiejskiej?
KATEGORIA: INWESTYCJE / 18 stycznia 2019
Elf 2 produkowany przez PESA Bydgoszcz
Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego
Urząd Marszałkowski unieważnił przetarg na dostawę taboru i świadczenie usługi serwisowo – utrzymaniowo – naprawczej dla tworzonej Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA). Przetarg został podzielony na dwie części. W pierwszej marszałek chce kupić 8 fabrycznie nowych pojazdów szynowych z napędem elektrycznym w wersji trójczłonowej. W drugiej samorząd województwa zamierza kupić 2 fabrycznie nowe dwuczłonowe zespoły trakcyjne z napędem spalinowym. Pociągi mają jeździć na trasach do Dębicy, Kolbuszowej i Przeworska, a także do Portu Lotniczego w Jasionce.
W przetargu swoje oferty złożyło dwóch producentów: w części pierwszej bydgoska PESA i nowosądecki Newag, a w części drugiej tylko Newag. Oferty otwarto 3 grudnia. Ponad miesiąc urzędnikom zajęła ich analiza. Kilka dni temu opublikowano zawiadomienie o unieważnieniu postępowania podpisane przez sekretarza województwa Lesława Majkuta.
Według zawartego w zawiadomieniu wyjaśnienia cena najkorzystniejszej oferty w pierwszej części i jedynej oferty w drugiej części przetargu przewyższa kwotę, jaką urząd przeznaczył na sfinansowanie zamówienia.
Tymczasem w czwartek (17 stycznia), w Urzędzie Marszałkowskim odbyło się spotkanie przedstawicieli wszystkich jednostek zaangażowanych w realizację projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej - PKA” Celem spotkania, którego gospodarzem była wicemarszałek Ewa Draus było omówienie zakresu rzeczowego tej inwestycji.
- Na spotkaniu zostały poruszone problemy związane z realizacją projektu zgłaszane przez partnerów, głównie dotyczące dostosowania zakresów rzeczowych projektu do istniejących uwarunkowań terenowych, problemów przy nabywaniu nieruchomości na cele inwestycyjne, oraz terminów i kosztów inwestycji. Województwo Podkarpackie zadeklarowało nadzorowanie projektu , pomoc przy realizacji, koordynacji i rozliczaniu inwestycji, oraz pomoc w kontaktach z Instytucjami Pośredniczącymi i Zarządzającymi projektem. Ponadto poproszono partnerów projektu o zaktualizowanie harmonogramów rzeczowo – finansowych dla swoich zakresów i przesłanie ich w terminie do końca stycznia celem urealnienia postępów prac. Przedmiotowe spotkanie było spotkaniem rozpoczynającym cykl spotkań z Partnerami w celu należytej realizacji Budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej - informuje Krzysztof Witek z kancelarii zarządu województwa podkarpackiego.
Przypomnijmy, że projekt „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej - PKA” składa się z dwóch zadań:
1. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej: Zakup taboru wraz budową zaplecza technicznego”. Obejmuje zakup 10 sztuk taboru w tym 8 szt. 3-członowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 2 szt. 2-członowych spalinowych zespołów trakcyjnych oraz budowę zaplecza technicznego obejmującego budowę hali wraz układem torowym, stacje paliw, myjnie kolejową dla potrzeb PKA na stacji Rzeszów-Staroniwa.
2. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej”. Obejmuje budowę linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, oraz budowę dodatkowych przystanków kolejowych, mijanek, obiektów inżynierskich oraz parkingów w systemie park and ride. Dodatkowo projekt obejmuje wprowadzenie biletu zintegrowanego wspólnie z ZTM Rzeszów oraz Spółkę Przewozy Regionalne. W projekcie biorą udział: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, oraz gminy: Boguchwała, Czarna, Czudec, Głogów Młp., Kolbuszowa, Krasne, Łańcut, Przeworsk, Rzeszów, Sędziszów Młp., Strzyżów, Świlcza, Dębica, Trzebownisko.
W ramach projektu zakłada się prowadzenie ruchu kolejowego na liniach:
- L 71 odcinek Rzeszów - Kolbuszowa,
- L 91 odcinek Dębica - Rzeszów,
- L 91 odcinek Rzeszów - Przeworsk,
- L 106 odcinek Rzeszów - Strzyżów,
- do Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka na planowanej do budowy linii kolejowej (ok. 5 km).
Ponadto projekt swoim zakresem obejmuje realizacje zadań przez niżej wymienione podmioty:
Partner - PKP PLK S.A.:
- Budowę nowych przystanków, przebudowę istniejących przystanków, budowa mijanek,
- Budowę połączenia kolejowego do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka.
Beneficjent - województwo podkarpackie:
- Zakup niezbędnego taboru wraz z budową zaplecza technicznego,
- Rozliczenie projektu infrastrukturalnego,
Partner – jednostki samorządu terytorialnego:
- Budowę parkingów Park and Ride,
- Budowę dojść (chodników) i dróg dojazdowych do przystanków kolejowych,
- Przebudowę dworców kolejowych.
Władzom województwa udało się wygrać konkurs na dofinansowanie w wysokości 117 mln zł na pierwszy etap budowy PKA (zakup taboru i budowa zaplecza technicznego). Wartość tego etapu wynosi ok. 287 mln zł. Umowę w sprawie jego dofinansowania podpisano 21 maja ub. r.
Z kolei drugi etap budowy PKA (część infrastrukturalna) o wartości 301 mln zł uzyskał dofinansowanie w wysokości 208 mln zł. Umowę w tej sprawie podpisano 19 lipca ub. r.
Red.