Będą rekordowe pieniądze na przewozy autobusowe na Podkarpaciu w 2025 r.
KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 17 stycznia 2025
Fot. Jerzy Żygadło/PUW Rzeszów
Ponad 27,2 mln zł - to dodatkowe pieniądze dla województwa podkarpackiego, jakie udało się zdobyć z rezerwy Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Dzięki temu Podkarpacie będzie dysponować największą kwotą z FRPA w dotychczasowej historii tego funduszu, a dofinansowanie uzyskają wszystkie złożone wnioski. O szczegółach mówiła na piątkowej (17 stycznia) konferencji wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul.
Planowana w tym roku kwota dofinansowania linii uruchamianych przez samorządy w całym kraju to o 210 mln więcej niż wydatkowano w poprzednim roku. W ubiegłym roku na wsparcie linii z FRPA wypłacono w sumie 860 mln zł.
- Zwiększamy wartość dofinansowania linii autobusowych z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Dodatkowe wsparcie pozwoli samorządom na uruchomienie nowych połączeń autobusowych w województwach, w których przyznana wysokość dofinansowania okazała się niewystarczająca. Takie działanie przyczyni się do zmniejszenia skali wykluczenia komunikacyjnego w Polsce – powiedział niedawno wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec.
Prawie 85 mln zł dla Podkarpacia
Kwota Funduszu na 2025 rok przyznana dla Podkarpacia wynosiła 57 mln 746 tys. 60,23 zł, a teraz - łącznie z dodatkowo pozyskaną z rezerwy Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (27 mln 213 tys. 89,86 zł) - daje w sumie 84 mln 959 tys. 149,99 zł. Pozwoli to na dofinansowanie wszystkich wniosków o dopłatę złożonych w grudniowym naborze.
Wnioski mogli składać organizatorzy publicznego transportu zbiorowego: gminy, powiaty lub ich związki oraz województwo. Złożonych zostało 56 wniosków o dofinansowanie, w tym 45 jednorocznych i 11 wieloletnich. Pieniądze otrzyma 45 gmin, 7 powiatów i 4 związki. Dofinansowane zostaną 433 linie komunikacyjne (łącznie ponad 28 mln wozokilometrów).
- W porównaniu do poprzednich lat, w tym zyskaliśmy zdecydowanie największą kwotę - zaznaczyła podczas piątkowej konferencji prasowej Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacki.
Jak przedstawiła wojewoda, na 2024 r. zakontraktowano dopłatę dla 52 organizatorów na 79 mln 362 tys. 117,25 zł. Wówczas dofinansowanych zostało 407 linii komunikacyjnych, 26,5 mln wozokilometrów. Z kolei w 2023 r. łączna wysokość przekazanego dofinansowania wyniosła 62 mln 169 tys. 924,48 zł. Wówczas dofinansowanych zostało 57 umów, 418 linii komunikacyjnych, 22,8 mln wozokilometrów.
- W 2025 r. podpiszemy zatem umowy na kwotę o 5 mln 597 tys. 32,47 zł wyższą, niż organizatorzy otrzymali w roku ubiegłym i aż o 22 mln 789 tys. 225,51 zł wyższą, niż w 2023 r. Dofinansowanie otrzyma o 26 linii komunikacyjnych więcej, niż w 2024 r. i o 15 więcej, niż w 2023 r. Sfinansujemy ponad 1,5 mln wozokilometrów więcej, niż przed rokiem i aż o 5,2 mln wozokilometrów więcej, niż w 2023 r. - podsumowała wojewoda podkarpacki.
Kto dostał najwięcej?
Najwięcej pieniędzy otrzymają: Związek w Powiecie Jasielskim - 14 mln 75 tys. 757 zł na 24 linie komunikacyjne (długość linii - 680 km), Jarosławski Związek Komunikacyjny - 13 mln 274 tys. 949,60 zł na 45 linii komunikacyjnych (długość linii - 1 529,2 km), a także Bieszczadzki Związek Komunikacyjny - 10 mln 957 tys. 992 zł na 24 linie komunikacyjne (długość linii - 964,8 km). Z kolei Związek Gmin „PKS” Rzeszów otrzyma 10 mln 416 tys. 524,70 zł na 46 linii (długość linii - 1 089,9 km).
Z dodatkowo pozyskanych funduszy dofinansowanie otrzymają powiaty: brzozowski, krośnieński, łańcucki, mielecki, przemyski, stalowowolski, strzyżowski oraz Związek w Powiecie Jasielskim.
Szczegółowe wyniki naboru TUTAJ. Lista organizatorów, którzy uzyskali dopłatę ze środków rezerwy TUTAJ.
Kwota dopłaty do 1 wozokilometra wynosi nie więcej niż 3 zł.
Ocena merytoryczna wniosków została przeprowadzona w oparciu o następujące kryteria:
- powierzchnia obszaru i liczba mieszkańców obszaru właściwości organizatora;
- łączna liczba linii komunikacyjnych objętych wnioskiem;
- długość linii komunikacyjnych;
- liczba zatrzymań autobusu na przystankach;
- realizacja potrzeb osób z niepełnosprawnościami;
- wskaźnik dochodów podatkowych dla samorządu będącego organizatorem;
- zapewnienie dostępności terenów objętych przedsięwzięciami infrastrukturalnymi.
Dofinansowaniu nie podlega komunikacja miejska.
***
Zainteresowanie organizatorów publicznego transportu zbiorowego Funduszem w skali kraju stale wzrasta.
W 2019 r. dopłatą z Funduszu objęto 1 228 linii komunikacyjnych a łączna kwota dopłaty wydatkowana przez wojewodów na ten cel wyniosła 10 mln zł. W roku 2020 dopłatą z Funduszu objęto 2 834 linie komunikacyjne na łączną kwotę 139 mln zł, zaś w 2021 r. dopłatą objęto 4 371 linii komunikacyjnych na łączną kwotę 358 mln zł. W roku 2022 r. dopłatą ze środków Funduszu objęto 5 508 linii komunikacyjnych, a łączna wydatkowana na ten cel kwota środków z Funduszu wyniosła 528 mln zł.
W roku 2023 dopłatą ze środków Funduszu objęto 6 532 linie komunikacyjne na łączną kwotę 671 mln zł. Natomiast w 2024 r., na podstawie danych przekazanych przez wojewodów, wsparcie przyznano na uruchomienie 7 663 linii komunikacyjnych, a łączna wypłacona kwota dopłaty do tych linii to 860 mln zł.
Red.