Jest decyzja środowiskowa
dla S74 Opatów – Nisko. Połączy dwa województwa
KATEGORIA: INWESTYCJE / 4 października 2025
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla odcinka drogi ekspresowej S74. To kolejny krok do realizacji inwestycji łączącej dwa województwa.
Cały odcinek Opatów – Nisko będzie miał ok. 73 km długości i przebiegał będzie przez teren województwa świętokrzyskiego i podkarpackiego:
- na niemal 29 km przez województwo świętokrzyskie (cztery gminy) - Miasto i Gmina Opatów, Gmina Lipnik, Gmina Obrazów, Gmina Samborzec,
- na ponad 44 km przez województwo podkarpackie (siedem gmin): Miasto Tarnobrzeg, Gmina Gorzyce, Miasto Stalowa Wola, Gmina Zaleszany, Gmina Radomyśl nad Sanem, Gmina Pysznica, Gmina i Miasto Nisko.
- Przyszła trasa będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a dostępność do niej odbywać się będzie poprzez węzły. Droga ekspresowa wyprowadzi ruch tranzytowy z miast, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 9 i 77. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego. Ponadto projektowana trasa zapewni komfortowy i szybki przejazd wszystkim jej użytkownikom - informuje Joanna Rarus, rzecznik Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.
Trochę historii
Prace przygotowawcze rozpoczęły się w latach 2010 – 2011. W pierwszej kolejności zostało wykonane Studium korytarzowe (SK), w którym rozpatrywane było siedem wariantów przebiegu drogi ekspresowej S74. Do dalszych prac zostały zarekomendowane trzy warianty.
W 2018 roku Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło Program Inwestycji, który umożliwił kontynuację prac przygotowawczych obejmujący w swym zakresie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wykonanie Koncepcji programowej (wraz z badaniami geologicznymi) i badań archeologicznych.
W trakcie opracowywania dokumentacji odbyły się spotkania informacyjne ze społeczeństwem w ramach tzw. akcji informacyjnej w każdej gminie. Wnioski możliwe do wprowadzenia ze względów technicznych, prawnych, środowiskowych i uzasadnione ekonomicznie, zostały uwzględnione w STEŚ.
- 21 października 2022 r. złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU dla tej inwestycji, a 16 listopada 2022 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie wszczęła postępowanie w tej sprawie. Jako wariant preferowany wskazaliśmy wariant społeczny (W5) - wyjaśnia Joanna Rarus.
Wariant ten rozpoczyna się w rejonie miejscowości Okalina jako kontynuacja obwodnicy Opatowa. Trasa biegnie na południowy - zachód od DK9, przecina ją w Lipniku (węzeł Lipnik), a następnie prowadzi przez gminy Obrazów i Samborzec, gdzie w Szewcach zaplanowano węzeł Samborzec. Dalej droga przekracza rzekę Koprzywianka, przecina rzekę Wisła na południe od Ostrołęki, wchodząc na teren woj. podkarpackiego między miejscowościami Sielec a Zakrzów. Następnie trasa przebiega obok Tarnobrzeskiej SSE (węzeł Tarnobrzeg), dalej przez gminę Gorzyce (węzeł Gorzyce), Zaleszany (węzeł Zaleszany), omija Turbię i biegnie wzdłuż lotniska (węzeł przy drodze powiatowej 1013R relacji Zbydniów - Turbia). W dalszym przebiegu trasa przecina rzekę San, wchodząc kolejno na teren gminy Radomyśl nad Sanem i Pysznica (węzeł na DW855). Dalej droga biegnie między Brandwicą a Jastkowicami, przecina rzekę Bukowa i w rejonie Stalowej Woli dochodzi do węzła przy drodze powiatowej DP1024R. W dalszym przebiegu droga prowadzi przez tereny niezabudowane wzdłuż Sanu, przez Kłyżów (węzeł Kłyżów), przecina DK19 i kończy się na węźle Zapacz, łącząc się z istniejącą drogą ekspresową S19.
W trakcie postępowania, RDOŚ przeprowadził konsultacje społeczne, w trakcie których można było zgłaszać uwagi i wnioski dotyczące przebiegu planowanej trasy.
DŚU wskazuje... drogę
Decyzja środowiskowa dla S74, która przebiega przez teren dwóch województw, została wydana przez RDOŚ w Rzeszowie, w uzgodnieniu z RDOŚ w Kielcach.
Decyzja, na potrzeby której m.in. opracowywany jest raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko, zdrowie i życie ludzi, roślinności, zwierząt czy krajobrazu, zatwierdza przebieg planowanej drogi, a także rozwiązania ograniczające jej negatywny wpływ na środowisko. Określa m.in. lokalizację i parametry zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, jak również zakres nadzoru przyrodniczego oraz archeologicznego. - Bez tej decyzji nie możemy przejść do kolejnych etapów realizacji drogi - dodaje rzecznik.
Dzięki uzyskaniu DŚU możliwe jest rozpoczęcie kolejnego etapu przygotowania tej inwestycji, czyli opracowania elementów Koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym.
Najkrótsze połączenie z centrum Polski
Droga ekspresowa S74 rozpocznie się od skrzyżowania z S12 w Kozeninie pomiędzy Sulejowem i Opocznem, gdzie będzie miała połączenie z autostradą A1 i drogą ekspresową S8. Nowa trasa po jej zrealizowaniu ułatwi dojazd z centrum kraju na Podkarpacie. Odcinek na terenie woj. łódzkiego jest w przygotowaniu, a dalsza część na terenie woj. świętokrzyskiego do Opatowa już w realizacji.
Opr. Red.