Pojazdy Blinkee do połowy grudnia. Radni PiS chcą stałej wypożyczalni rowerów

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 3 grudnia 2019

Fot. Paweł Bialic

Mieszkańcy Rzeszowa pożegnali się już z możliwością wypożyczania rowerów w ramach miejskiej wypożyczalni, a do połowy grudnia znikną z ulic Rzeszowa również hulajnogi oraz skutery elektryczne. Miejska wypożyczalnia rowerów, w ramach której można było skorzystać ze skuterów i hulajnóg, funkcjonowała w Rzeszowie od maja tego roku w ramach pilotażu i odpowiadało za nią konsorcjum dwóch firm - Green Electricity oraz Between Wheels. Usługa Rzeszowskiego Roweru Miejskiego pod marką Blinkee.City, działała w tej sferze w Rzeszowie również w 2018 roku. Prezes Blinkee.City Paweł Maliszewski, tegoroczny sezon funkcjonowania wypożyczalni w Rzeszowie ocenia bardzo pozytywnie.

- Kontrakt oficjalnie zakończyliśmy 15 listopada, jednak mieliśmy wiele głosów mówiących o tym, że mieszkańcy chcą nadal korzystać z naszych pojazdów. Dlatego zostaniemy już w ograniczonym zakresie ze skuterami i hulajnogami do maksymalnie połowy grudnia. Współpraca układała nam się dobrze, nie mieliśmy jakichś większych problemów z obsługą mieszkańców poza pewnymi incydentami - twierdzi Paweł Maliszewski, który deklaruje, że Blinkee.City chciałoby w przyszłym sezonie pojawić się ponownie w Rzeszowie w podobnym kształcie.

Przypomnijmy, że w ramach miejskiej wypożyczalni mieszkańcy Rzeszowa mieli do dyspozycji w tym roku 80 rowerów, 20 skuterów elektrycznych oraz 50 hulajnóg elektrycznych. Zdaniem prezesa Blinkee.City wszystkie trzy rodzaje transportu cieszyły się dużym zainteresowaniem rzeszowian.

- Na podstawie naszych statystyk, każdy ze środków transportu miał ilość wypożyczeń na poziomie satysfakcjonującym - uważa prezes Blinkee.City.

Sprawa przyszłości miejskiej wypożyczalni rowerów została również poruszona podczas wtorkowej sesji Rady Miasta za sprawą projektu uchwały radnych Prawa i Sprawiedliwości. Apelowali oni o wpisanie do budżetu na 2020 rok utworzenia stałej wypożyczalni opartej na 3-letniej umowie z operatorem. Zdaniem radnych PiS, miejskie rowery jak również hulajnogi i skutery powinny na stałe funkcjonować w Rzeszowie. Według przewodniczącego klubu PiS w Radzie Miasta Marcina Fijołka daje to stałość i ciągłość funkcjonowania systemu, do którego mieszkańcy mogli się przyzwyczaić, a z drugiej strony pozwala wprowadzać innowacje.

- Naszym celem jest odejście od ciągłego pilotażu i spowodowanie aby Rzeszów miał miejską stałą wypożyczalnię opartą o 3-letnią umowę. Chcemy zapewnić stałość funkcjonowania systemu. W budżecie na 2020 rok nie ma środków na wypożyczalnię jednośladów, stąd proponujemy tą uchwałę i chcemy aby Rada Miasta dała wyraźny sygnał o konieczności zapewnienia finansowania dla takiej wypożyczalni w przyszłych latach - tłumaczył Marcin Fijołek.

Podobny wniosek PiS składało już kilka miesięcy temu, jednak rządząca większość w Radzie Miasta złożona z Rozwoju Rzeszowa i Platformy Obywatelskiej nie przychyliła się do tego pomysłu. Tym razem było podobnie, ponieważ projekt uchwały został zdjęty z porządku obrad z inicjatywy wiceprzewodniczącego Konrada Fijołka. Jego zdaniem prace w sprawie przyszłości miejskiej wypożyczalni trwają w ramach projektu Urban Lab Rzeszów.

- Tydzień temu odbyła się kolejna konferencja i debata, w której pokazano dotychczasowe rozwiązania miasta w tym zakresie z udziałem fachowców z różnych instytucji i firm. W tej kwestii powiedziano już wystarczająco dużo i zaplanowano pewne działania na przyszłość już po pojawieniu się projektu budżetu - stwierdził Konrad Fijołek powołując się na konferencję pt. „Elektromobilność i alternatywne formy transportu”, która odbyła się w ramach projektu Urban Lab Rzeszów.

Tego co miasto planuje w kwestii przyszłości miejskiej wypożyczalni i czy w planach jest kolejny program pilotażowy czy jednak dłuższe związanie się z jednym operatorem na razie nie wiadomo.

Jednym z uczestników wspomnianej konferencji w ramach Urban Lab Rzeszów był prezes Blinkee.City Paweł Maliszewski, który twierdzi, że jego firma jest oczywiście zainteresowana nawiązaniem stałej współpracy z Rzeszowem.

- Jak najbardziej jesteśmy zainteresowani stałą współpracą, ponieważ realizacja programu pilotażowego to dodatkowe koszty, które wpływają na koszt usługi. Sugerowaliśmy również, że gdyby doszło do możliwości stałej współpracy, to moglibyśmy na przykład testować jakieś nowe dodatkowe rozwiązania jeżeli chodzi o nasze pojazdy na ulicach Rzeszowa, co byłoby z korzyścią dla mieszkańców - twierdzi Paweł Maliszewski.

Wokul

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4