Kolejny podkarpacki odcinek S19 w budowie: Nisko Południe - Podgórze

KATEGORIA: INWESTYCJE / 21 lutego 2020

Fot. GDDKiA

W piątek symbolicznym wbiciem łopaty rozpoczęto budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19, który stanowi fragment szlaku Via Carpatia. Nisko Południe - Podgórze to trzeci z sześciu odcinków S19 w województwie podkarpackim, na którym rozpoczęły się prace budowlane Zakończenie prac zaplanowano w 2022 roku.

- Dzisiaj rozpoczyna się budowa kolejnego odcinka szlaku Via Carpatia na terenie naszego kraju. Via Carpatia to droga życia nie tylko dla Polski wschodniej, ale także kręgosłup komunikacyjny Inicjatywy Trójmorza. Jesteśmy zdeterminowani, aby doprowadzić do szczęśliwego końca proces budowy tego ważnego szlaku drogowego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Fot. GDDKiA

Nowy odcinek zlokalizowany jest w powiecie niżańskim, na terenie gmin Nisko i Jeżowe. Rozpoczyna się za węzłem Nisko Południe tuż za przecięciem drogi ekspresowej z linią kolejową LK65. Trasa drogi ekspresowej biegnie w okolicy miejscowości Nowosielec w kierunku południowym, po zachodniej stronie drogi krajowej nr 19 (w przybliżeniu równolegle do niej). Następnie krzyżując się bezkolizyjnie z drogą krajową nr 19 odbija w kierunku południowo - wschodnim.

Wybudowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP typu II Jeżowe po stronie lewej i MOP typu III Podgórze po stronie prawej. Odcinek kończy się przed węzłem Podgórze, gdzie droga ekspresowa S19 przecina się z drogą wojewódzką nr 861.

- Powiat niżański i powiat stalowowolski bardzo zyskają dzięki budowie tego odcinka drogi ekspresowej S19. Lepsze skomunikowanie oznacza więcej szans na rozwój. Liczymy na to, że dzięki budowie tej drogi zostanie uwolniony potencjał rozwojowy, jaki drzemie w mieszkańcach województwa podkarpackiego – powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.

Fot. GDDKiA

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm z liderem Mostostal Warszawa oraz partnerem Acciona Construccion. Umowę na kwotę 272 mln 457 tys. 297,39 zł brutto podpisano 14 listopada 2018 roku.

Zakres robót obejmuje wykonanie dwujezdniowej drogi ekspresowej z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca na zewnątrz pod trzeci pas ruchu z drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg. Zgodnie z podpisanym kontraktem wykonawca wybuduje również urządzenia ochrony środowiska (w tym dwa górne przejścia dla zwierząt, dwa dolne przejścia dla zwierząt, 2 przejścia zespolone jedno z przejazdem gospodarczym, a drugie z ciekiem i drogą gminną, dziewięć przepustów o funkcji ekologicznej oraz ekrany akustyczne). Nie tylko komfort i bezpieczeństwo użytkowników dróg, ale również kwestie ochrony środowiska są dla nas niezwykle istotne. W ramach prac wykonanych zostanie również pięć wiaduktów drogowych.

Fot. GDDKiA

130 km S19 w realizacji

Przedmiotowy odcinek drogi ekspresowej S19 jest już trzecim po odcinkach Zdziary - Rudnik nad Sanem i Rudnik nad Sanem – Podgórze, na którym trwają prace budowlane.

W realizacji, w trybie „Projektuj i buduj”, jest blisko 130-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim stanowiący fragment przyszłej trasy Via Carpatia. Budowę podzielono na 12 odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim.

Umowę na realizację trzech pierwszych odcinków podpisano 30 października 2017 r., a na ostatni 21 grudnia 2018 r. Dla sześciu odcinków w województwie lubelskim wydano już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na terenie województwa podkarpackiego w procedowaniu są jeszcze trzy wnioski o wydanie ZRID.

Z pierwszych odcinków kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r., a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r. Tym samym Rzeszów poprzez Lublin połączy się drogą ekspresową z Warszawą.

Wojewoda podkarpacki prowadzi procedurę dla odcinków:

• Lasy Janowskie - Zdziary, długość ok. 9,3 km, wartość umowy na realizację ok. 236,3 mln zł

• Podgórze - Kamień, długość ok. 10,5 km, wartość umowy na realizację ok. 333,5 mln zł

• Kamień - Sokołów Małopolski Północ, długość ok. 7,9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,4 mln zł

Budowa S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim jest realizowana z wykorzystaniem funduszy unijnych. 19 września 2019 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę o dofinansowanie dla dziewięciu z dwunastu odcinków realizacyjnych: od węzła Lublin Węglin do węzła Lasy Janowskie oraz od węzła Nisko Południe do węzła Sokołów Małopolski. Z kolei 15 listopada 2019 r. podpisano umowę o dofinansowanie dla pozostałych trzech odcinków, od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe. Łączna wartość tych projektów to ok. 4,5 mld zł, a dofinansowanie wyniesie ok. 2,3 mld zł.

W Polsce szlak Via Carpatia będzie miał długość ponad 700 km i przebiegał będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Połączy, wzdłuż wschodniej granicy naszego kraju, państwa bałtyckie z południem Europy, tworząc nowy korytarz transportowy.

Red.

Fot. GDDKiA

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4