Kryzys pod K2, czyli emocje paliwem marketingu sportowego

KATEGORIA: SPORT / 4 lutego 2020

W pierwszym Podkarpackim Forum Marketingu Sportowego wzięło udział kilkadziesiąt osób.
Fot. Paweł Bialic

Krystian Herba, rekordzista Guinnessa w trialu rowerowym, Bohdan Pawłowicz były dyrektor marketingu SKRY Bełchatów to jedni z wielu prelegentów podczas pierwszego Podkarpackiego Forum Marketingu Sportowego, które odbyło się G2A Arena w Jasionce.

Wśród gości znaleźli się także specjaliści i działacze z największych instytucji, klubów i agencji sportowych w Polsce. Forum zostało zorganizowane w ramach inicjatywy Województwa Podkarpackiego pn. #sportowepodkarpackie2020.

Uczestnicy wydarzenia podkreślali złożony charakter marketingu w sporcie. Tak naprawdę każda dyscyplina wymaga zastosowania odmiennych technik i działań. Co więcej, istotny jest obszar prowadzonej działalności. Innymi możliwościami dysponują organizacje działające lokalnie i te funkcjonujące w skali ogólnopolskiej. Elementem łączącym są emocje. One towarzyszą wszystkim kibicom i obserwatorom wydarzeń sportowych bez względu na szczebel i rangę danej organizacji.

- Emocje są fenomenem marketingu sportowego. Zawsze mu towarzyszą. Komunikacja w sporcie czy poprzez sport nie należy do najłatwiejszych. Kiedy przychodzi sukces sportowca, siła towarzyszących temu emocji niesie reklamę lepiej niż jakiekolwiek inne medium - stwierdził Bohdan Pawłowicz, były dyrektor marketingu klubu siatkarskiego SKRY Bełchatów.

Bohdan Pawłowicz, były dyrektor marketingu SKRY Bełchatów opowiadał o emocjach, które sprzyjają sportowemu marketingowi.
Fot. Paweł Bialic

Podczas prelekcji zwrócono również uwagę na istotę działań komunikacyjnych w social mediach, które potem przekładają się na relacje z mediami. Jest to szczególnie ważne w kontekście sportów oddalonych od fleszy, kamer i mikrofonów. Doskonałym przykładem takiej dyscypliny jest alpinizm.

Michał Leksiński, rzecznik prasowy Polskiej Narodowej Wyprawy na K2 17/18 podkreślał, że jest to dyscyplina niewątpliwie ekstremalna, której tajniki nie są powszechnie znane. Dlatego tak istotne było informowanie otoczenia na bieżąco o tym, na jakim etapie jest wyprawa, w jaki sposób przygotowują się do niej uczestnicy, a także co dzieje się podczas wspinaczki. Wyprawa na K2 była szczególnie ważna z perspektywy mediów, gdyż zainteresowanie nią rosło z dnia na dzień. – W okresie wyprawy mieliśmy do czynienia z sytuacją, w której nieprzerwanie komunikowaliśmy się z dziennikarzami. Komunikacja dotyczyła zarówno samej ekipy w bazie, jak i osób w Polsce. Wyprawa była niewątpliwie poligonem wielu nowych doświadczeń komunikacyjnych i medialnych. Funkcjonowaliśmy w swoistym permanentnym kryzysie, w którym ciężko było niektóre elementy planować. Z pewnością popełniliśmy też wiele błędów i stanowią one ważne doświadczenie w budowaniu komunikacji w tego typu przedsięwzięciach w przyszłości – komentował Michał Leksiński. Omawiając case study wyprawy na K2 podkreślił także znaczenie mediów społecznościowych.

Michał Leksiński, rzecznik polskiej wyprawy na K2 opowiadał o ciągłym działaniu w kryzysie, podczas jej trwania.
fot. Paweł Bialic

Skuteczność prowadzonych działań w mediach społecznościowych potwierdzili również Tomasz Leyko, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego oraz Norbert Rzeszutek, rzecznik prasowy SPR Stal Mielec. Jak podkreślali prelegenci, nie tylko dane statystyczne wskazują na sukces w social mediach, ważna jest kreatywność i tworzenie treści, które zaangażują odbiorcę.

Uczestnicy wydarzenia mieli także okazję, aby zapoznać się z kompleksowym planem działań dla związków sportowych. Tomasz Chamera, Prezes Polskiego Związku Żeglarskiego, zaprezentował praktyczne case study dotyczące tego, jak dużą organizację sportową zmienić w produkt marketingowy i wizerunkowy. Z kolei o zwiększaniu wartości organizacji sportowej lub sportowca z perspektywy biznesu opowiadał Piotr Należyty, wiceprezes zarządu PGNiG Superliga. Jak wskazywał – największym błędem popełnianym w polskim sporcie jest przekazywanie całości budżetu na zawodników, podczas gdy wiele innych czynników wpływa na ogólny efekt założeń umów sponsorskich. Podczas wydarzenia koncentrowano się także wokół działań komunikacyjnych z perspektywy sponsora. O współpracy z klubami i związkami sportowymi na przykładzie reprezentowanych przedsiębiorstw mówili: Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Lotos oraz Maciej Jaskot, dyrektor ds. marketingu i komunikacji, Olimp Laboratories Sp. z o.o.

Warsztaty „Jak zbudować wizerunek jako przyszłego sportowca?”, poprowadził Krystian Herba, rekordzista Guinnessa w trialu rowerowym.
Fot. organizator

Równolegle do prelekcji odbyły się warsztaty dla stypendystów Zarządu Województwa Podkarpackiego „Jak zbudować wizerunek jako przyszłego sportowca?”, które poprowadził Krystian Herba, rekordzista Guinnessa w trialu rowerowym.

Paweł Bialic

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4