Straszą „składowaniem odpadów”. Kto nakręca tę polityczną aferę?

KATEGORIA: MIESZKAŃCY / 8 kwietnia 2019

Fot. Pixabay.com

W czwartek pisaliśmy o sporze władz Rzeszowa i samorządu województwa podkarpackiego wokół sprawy parkingu na terenie firmy PP PKS przy ul. Torowej, na który będą mogły być kierowane pojazdy przewożące odpady.

Ratusz przedstawiał tę sprawę od początku formułując alarmistyczną narrację o „terenie do składowania materiałów niebezpiecznych”. Urząd Marszałkowski dementował ten sposób opisywania tematu, wyjaśniając, że w żadnym razie nie będą to transporty stanowiące zagrożenie dla środowiska. Jak dowodzili przedstawiciele marszałka, na parkingu przy ul. Torowej mogą znaleźć się czasowo jedynie samochody z odpadami, które z przyczyn formalnych zostały zatrzymane.

W ślad za czwartkowymi konferencjami dwóch urzędów, w piątek swoją konferencję zorganizowali politycy Platformy Obywatelskiej z poseł Krystyną Skowrońską, kandydatką Koalicji Europejskiej w wyborach do europarlamentu na czele. Politycy PO zapowiedzieli, że będą zbierać podpisy pod obywatelskim projektem uchwały, który miałaby uchylić uchwałę sejmiku z 25 marca.

W poniedziałek głos ponownie zabrał Urząd Marszałkowski. W komunikacie rozesłanym do mediów Tomasz Leyko, rzecznik marszałka raz jeszcze szczegółowo wyjaśnia stanowisko władz województwa:

„Pozamerytoryczne argumenty, zaangażowanie polityczne, w wyniku czego powstał szum medialny zawierający wiele nieprawdziwych informacji, a także nacisk polityczny spowodował, że Przedsiębiorstwo Przewozowe Podkarpackiej Komunikacji Samochodowej Sp. z o. o. w Rzeszowie rozważa wycofanie swojej zgody na udostępnienie parkingu do celów tymczasowego przetrzymywania pojazdów przewożących odpady, skierowanych tam przez powołane do tego służby.

Liczymy, że przedsiębiorca dokładnie przeanalizuje tę kwestię i podejmie odpowiedzialną decyzję, pozbawioną presji i nacisków. Jako samorząd województwa zobowiązany do przestrzegania prawa w tym zakresie uszanujemy każdą jego decyzję. Jednocześnie zwracamy się do prezydenta Rzeszowa do równie odpowiedzialnych kroków w tym zakresie i wskazanie odpowiedniego miejsca, które pozwoli spełnić wymagane przez prawo zobowiązania, aby taki parking powstał.

W przypadku pozytywnej reakcji ze strony prezydenta, gotowi jesteśmy do szybkiego wszczęcia postępowania w sprawie zmiany Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego 2022 w zakresie wskazania miejsc spełniających warunki magazynowania odpadów dla zatrzymanych przez Krajową Administrację Skarbową, Straż Graniczną, Policję, Inspekcję Transportu Drogowego, organy Inspekcji Ochrony Środowiska transporty odpadów, aby przy zachowaniu terminów przewidzianych prawem na najbliższej sesji sejmiku województwa podjąć niezbędne zmiany.

Potwierdzeniem na upolitycznienie i nieścisłe wypowiedzi, które wpływają na błędny przekaz medialny a co za tym idzie niesłuszne zaniepokojenie mieszkańców, niech będzie kilka przykładów z publicznych wypowiedzi udostępnionych w ostatnich dniach w mediach, a wypowiedzianych przez wiceprezydenta Andrzeja Gutkowskiego oraz podczas konferencji prasowej kandydatki Koalicji Obywatelskiej do europarlamentu, a obecnie posłanki na sejm z Platformy Obywatelskiej Krystyny Skowrońskiej.

1) Zbyt mała odległość od zabudowań.

Chcemy zdecydowanie zaprzeczyć słowom pana wiceprezydenta Rzeszowa Andrzeja Gutkowskiego prawdopodobnie wypowiedzianym podczas konferencji prasowej w rzeszowskim ratuszu, a cytowanym m.in. przez dziennik Super Nowości, że, cyt.: „tego typu plac magazynowy musi znajdować się minimum 300 m od zabudowy mieszkalnej”.

W przepisach prawa brak zapisów zobowiązujących organ tworzący ww. miejsca do stosowania wymogów określonych w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 13 listopada 2012 r. w sprawie warunków technicznych parkingów, na które są usuwane pojazdy przewożące towary niebezpieczne.

Przepis na który powołuje się prezydent Gutkowski (usytuowanie parkingu np. w odległości nie mniejszej niż 300 m od budynków mieszkalnych lub innych obiektów przeznaczonych na pobyt ludzi, ujęć wody, studni publicznych lub urządzeń służących do magazynowania i uzdatniania wody) stosuje się wyłącznie do parkingów, na które są usuwane pojazdy przewożące towary niebezpieczne, wraz z miejscami przeładunkowymi towarów niebezpiecznych, a nie do miejsc na które kierowane będą tylko zatrzymane transporty z odpadami. Stanowisko takie potwierdził Główny Inspektor Ochrony Środowiska oraz Minister Środowiska.

Przypomnijmy, że ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz niektórych innych ustaw zobowiązała sejmik województwa do uchwalenia, w terminie 6 miesięcy od jej wejścia w życie aktualizacji wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, w zakresie wskazania miejsc spełniających warunki magazynowania odpadów, na które kierowane będą zatrzymane transporty z odpadami, które zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o odpadach 1) naruszają szczegółowe wymagania dla transportu odpadów, 2) stanowią przemieszczanie odpadów do nieuprawnionego odbiorcy, 3) naruszają przepisy o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów. Nie wskazano tutaj naruszenia warunku transportu towarów niebezpiecznych czyli tego rodzaju substancje nie mogą być kierowane na miejsce wskazane przez Sejmik. Wskazane przez sejmik miejsce winien utworzyć starosta (czyli w przypadku Rzeszowa – miasta na prawach powiatu, prezydent) w terminie 6 miesięcy od uchwalenia wojewódzkiego planu gospodarki odpadami. Realizując ten obowiązek w dniu 25.03.2019 r. na posiedzeniu Sejmiku Województwa Podkarpackiego została podjęta uchwała nr VI/104/19 w sprawie zmiany Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego 2022 (WPGO) w zakresie wskazania miejsc parkingowych, na które kierowane będą zatrzymane przez Krajową Administrację Skarbową, Straż Graniczną, Policję, Inspekcję Transportu Drogowego, organy Inspekcji Ochrony Środowiska zakwestionowane transporty z odpadami. Dodatkowo należy wskazać, że w początkowej fazie tworzenia planu wszyscy starostowie z terenu województwa, z wyjątkiem Prezydenta Przemyśla, pytani dwukrotnie stwierdzili brak możliwość wyznaczenia miejsca zatrzymania pojazdów przewożących odpady, na terenach którymi dysponują.

2) Nieprawdziwa jest teza o braku konsultacji ze społeczeństwem projektu zmiany planu.

Zgodnie z art. 30 uwzględniając zapisy art. 3 ust 1 pkt 11 i 39 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko zapewniono udział społeczeństwa w postępowaniu związanym ze zmianą Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego 2022 w zakresie wyznaczenia miejsc zatrzymania pojazdów przewożących odpady. Na przełomie stycznia, lutego 2019 r. informacja o lokalizacji planowanych do wyznaczenia miejsc zamieszczona została w prasie o zasięgu regionalnym, tablicy ogłoszeń UMWP oraz Biuletynie Informacji Publicznej. Przed uchwaleniem zmiany planu uzyskano też przewidziane prawem opinie wszystkich gmin z terenu województwa, starostw których dotyczyła uchwała, opinie RDOŚ i PPWIS o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, oraz pozytywne opinie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Ministra Środowiska. Dodatkowo w początkowej fazie tworzenia planu wszyscy starostowie z terenu województwa, z wyjątkiem Prezydenta Przemyśla, dwukrotnie pytani, stwierdzili brak możliwości wyznaczenia miejsca parkingowego dla zatrzymanych pojazdów przewożących odpady na terenach którymi dysponują.

3) Nieprawdziwa jest informacja, że w miejscu wskazanym uchwałą możliwe jest składowanie odpadów, i ich wypakowywanie w celu magazynowania lub składowania.

Na miejsca wskazane uchwałą będą kierowane zatrzymane przez Krajową Administrację Skarbową, Straż Graniczną, Policję, Inspekcję Transportu Drogowego oraz organy Inspekcji Ochrony Środowiska transporty odpadów. Pojazdy wraz z odpadami będą mogły znajdować się w tych miejscach tymczasowo, tj. wyłącznie do czasu usunięcia naruszeń szczegółowych wymagań dla transportu odpadów lub ustalenia podmiotu odpowiedzialnego za zagospodarowanie tych odpadów. Przepisy ustawy oraz uchwały nie dopuszczają możliwości jakichkolwiek działań nad odpadami w okresie pomiędzy ich zatrzymaniem a przekazaniem do zagospodarowania na podstawie stosownych decyzji. W miejscach tych nie ma możliwości składowania odpadów, gdyż zgodnie z zapisami ustawowymi odpady można składować wyłącznie na składowisku odpadów, w podziemnym składowisku odpadów, w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych przy czym składowisko jest to obiekt budowlany przeznaczony do składowania odpadów. Z kolei magazynowanie odpadów może prowadzić wyłącznie podmiot wytwarzający odpady, zbierający i przetwarzający odpady.

4) Nie można się zgodzić z stwierdzeniem, że uchwała narusza przepisy rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 13 listopada 2012 r. w sprawie warunków technicznych parkingów, na które są usuwane pojazdy przewożące towary niebezpieczne w szczególności co do 300 m odległości od zabudowy mieszkalnej.

Zgodnie z art. 24a ust 2. ustawy o odpadach zatrzymany pojazd wraz z odpadami jest kierowany, na koszt podmiotu wykonującego transport odpadów, na wyznaczone w wojewódzkim planie gospodarki odpadami miejsce spełniające warunki magazynowania odpadów. W przepisach prawa brak zapisów zobowiązujących organ tworzący ww. miejsca do stosowania wymogów określonych w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 13 listopada 2012 r. w sprawie warunków technicznych parkingów, na które są usuwane pojazdy przewożące towary niebezpieczne. Wśród wymogów wskazanych w tym rozporządzeniu znajdują się również te dotyczące usytuowania parkingu np. w odległości nie mniejszej niż 300 m od budynków mieszkalnych lub innych obiektów przeznaczonych na pobyt ludzi, ujęć wody, studni publicznych lub urządzeń służących do magazynowania i uzdatniania wody. Należy jednak podkreślić, że przepisy w/w rozporządzenia stosuje się wyłącznie do parkingów, na które są usuwane pojazdy przewożące towary niebezpieczne, wraz z miejscami przeładunkowymi towarów niebezpiecznych, a nie do miejsc na które kierowane będą zatrzymane transporty z odpadami. Dodatkowo ustawa o odpadach enumeratywnie określa jako listę zamkniętą rodzaje transportów odpadów, które mogą być kierowane na miejsca wskazane w Planie gospodarki odpadami przy czym na tej liście nie wymieniono towarów niebezpiecznych”.

Red.

To na ten parking przy ul. Towarowej w Rzeszowie należący do firmy Omega Pilzno ITiS Godawski & Godawski, która jest głównym udziałowcem spółki PP PKS, miałyby być kierowane pojazdy przewożące odpady
Fot. Paweł Bialic

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4