Wiadomo kto zbuduje S19 do Babicy. Najtańsza oferta z Chin została odrzucona

KATEGORIA: INWESTYCJE / 15 maja 2020

Fot. GDDKiA

Oferta konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción o wartości 2,23 mld zł została wybrana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jako najkorzystniejsza w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na liczącym ok. 10,3 km odcinku od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica.

Tym samym jako rażąco niska odrzucona została najtańsza oferta złożona przez China Harbour Engineering Company LTD z Pekinu. Przypomnijmy, że zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zadania nieco ponad 1 miliard 770 milionów zł. Tymczasem Chińczycy wycenili swoje prace jedynie na 1 miliard 198 milionów złotych.

Otwarcie ofert nastąpiło 4 lutego br. Zgłosiło się sześciu wykonawców. Rzeszowski oddział GDDKiA potrzebował 3 miesięcy na analizę ofert i dokonanie wyboru.

Ostatecznie wybrano ofertę drugą w kolejności pod względem wysokości proponowanej kwoty. Konsorcjum Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construcción S.A. z siedzibą w Madrycie zaproponowały 2 mld 230 mln zł. To oznacza, że do pierwotnego budżetu inwestycji GDDKiA będzie musiała dołożyć 460 mln zł. Dodajmy, że najdroższa oferta zaproponowana przez konsorcjum firm z liderem PORR S.A. z Warszawy i PORR Bau GmbH z Wiednia jako partnerem opiewała na aż 3 miliardy 195 milionów zł.

- Teraz dokumenty przetargowe zostaną przesłane do kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (UZP). Jeśli nie zostaną złożone odwołania, a kontrola uprzednia zakończy się bez uwag, niezwłocznie wezwiemy wykonawcę do przedłożenia gwarancji należytego wykonania umowy i przystąpimy do podpisania umowy - informuje Joanna Rarus, rzecznik Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.

Na zrealizowanie zadania wykonawca będzie miał 54 miesiące (21 miesięcy - projektowanie, 33 miesiące - roboty budowlane plus okresy zimowe w trakcie robót).

Powstanie 2-kilometrowy tunel

Odcinek od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy realizowany będzie w systemie „Projektuj i buduj” co oznacza, że wykonawca zadania będzie miał możliwość optymalizacji rozwiązań zawartych w Koncepcji Programowej. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2020-2025.

W ramach projektowanego odcinka przewiduje się wykonanie obiektów inżynierskich w tym tunelu o długości ok. 2 km, pięciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19 oraz trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wykonany zostanie także węzeł Babica, którego wariant do realizacji zostanie ostatecznie zatwierdzony na posiedzeniu KOPI. Droga będzie posiadać przekrój poprzeczny dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Jak informuje GDDKiA, przebieg S19 będzie zgodny z przebiegiem wariantu, dla którego Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska 6 listopada 2015 r. wydał decyzję środowiskową (4 listopada 2016 r. decyzja środowiskowa stała się ostateczna).

- Dzięki budowie S19 zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy z centrum miejscowości w ciągu istniejącej drogi krajowej nr 19, który powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców - wypadki, hałas oraz spaliny. Nowa trasa skróci także czas przejazdu na osi północ-południe i zwiększy bezpieczeństwo na drodze zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla ruchu tranzytowego - przekonuje Joanna Rarus.

Fot. GDDKiA

S19 na Podkarpaciu

Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy jest częścią dużego zadania jakim jest realizacja międzynarodowej trasy Via Carpatia. Obecnie na Podkarpaciu w realizacji jest ponad 54 km S19, kolejne 85 km jest w przygotowaniu.

Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo dł. ok. 169 km. Stan realizacji S19 przedstawia się następująco:

30,2 km - oddane do ruchu od w. Sokołów Młp. do w. Rzeszów Płd.

54,2 km - w realizacji systemem projektuj-buduj

85,2 km - w przygotowaniu (realizacja Koncepcji Programowej)

W 2022 roku Rzeszów zyska połączenie drogą ekspresową S19 nie tylko z Lublinem, ale również z Warszawą za sprawą S17. Tym samym stolica Podkarpacia zyska nowe, komfortowe i bezpieczne połączenie drogowe ze stolicą Polski. Trasę o długości ok. 300 km łączącą przedmieścia Rzeszowa i Warszawy, pokonamy samochodem osobowym w czasie poniżej trzech godzin. Trasa przez Lublin zastąpi dotychczasowy szlak prowadzący przez Radom, Opatów i Kolbuszową, czyli drogę krajową nr 9.

Red.

#ZachowajmyBezpiecznyDystans podczas spotkań z ludźmi

#dbajozdrowieinnych, tych którzy muszą pracować

#BadzmyRazemNaOdleglosc

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4