Siedem ofert na budowę Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego
KATEGORIA: INWESTYCJE / 12 października 2020
Wizualizacja budynku dworca PKP Rzeszów Główny od strony placu Dworcowego. Widać charakterystyczny zegar, który ma wrócić na narożnik budynku
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa
W piątek 9 października otwarto oferty w przedłużającym się przetargu na budowę Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Pierwotny termin wyznaczony był na 17 lipca, ale z powodu ponad 1000 pytań wykonawców dotyczących warunków realizacji inwestycji, a także odwołań był już kilka razy przesuwany.
Ostatecznie zgłosiło się siedem firm. Pięć ofert mieści się w założonym przez inwestora budżecie wynoszącym nieco ponad 91,5 mln zł.
Złożyły je: Budimex S.A. z Warszawy – 73,7 mln zł, Erbud S.A. z Warszawy – 81,5 mln zł, Adamietz Sp. z o.o. ze Strzelec Opolskich – 82,9 mln zł, Baudziedzic Sp. z o.o. z Rudnej Małej – 85,1 mln zł, SKB Sp. z o.o. z Warszawy – 88,3 mln zł.
Dwie oferty przekraczają budżet, złożyły je Inżynieria Rzeszów S.A. – 96,1 mln zł oraz konsorcjum firm Torpol S.A. z Poznania (lider) oraz AJ Profibud Sp. z o.o. z Chmielnika i Texom Sp. z o.o. z Krakowa – 109,2 mln zł.
Teraz urzędników czeka analiza ofert. Jest szansa, że wykonawcę uda się wybrać już za pierwszym razem.
Wizualizacja budynku dworca PKP Rzeszów Główny i placu RCK - widok z lotu ptaka
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa
Przypomnijmy, że porozumienie w sprawie realizacji inwestycji władze Rzeszowa oraz Polskie Koleje Państwowe S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawarły we wrześniu ubiegłego roku. Zgodnie z porozumieniem ze spółkami kolejowymi, to miasto wzięło na siebie przeprowadzenie przetargu i wyłonienie wykonawcy wspólnej inwestycji.
W ramach tej inwestycji wykonawca będzie musiał zaprojektować i wykonać przebudowę placu Dworcowego przy ul. Grottgera. Na placu powstaną perony autobusowe dla komunikacji miejskiej i regionalnej z ładowarkami elektrycznymi wraz z ciągami komunikacji pieszej oraz jednopoziomowy parking podziemny. Ma on mieścić min. 110 miejsc postojowych w tym min. 10 miejsc postojowych taxi, min. 5 miejsc postojowych dla wysiadających, min. 30 miejsc postojowych Kiss&Ride, oraz co najmniej 60 miejsc postoju długoterminowego. Wjazd i wyjazd do podziemnego parkingu zapewnią pochylnie.
Wykonawcę czeka też zaprojektowanie i przebudowa układu komunikacyjnego ul. Grottgera na odcinku od skrzyżowania z ul. Asnyka do skrzyżowania z ul. Żeromskiego. W ramach przebudowy ul. Grottgera do wykonania będzie rondo dwupasmowe na skrzyżowaniu ul. Grottgera i Asnyka (pomiędzy dworcem PKS, budynkiem Poczty Polskiej oraz sklepu „Społem”) oraz przebudowa jezdni ul. Grottgera.
Druga część inwestycji realizowana w ramach Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego polega na przebudowie budynku dworca kolejowego Rzeszów Główny w systemie projektuj i buduj.
Na poziomie -1 dworca powstanie hol przejściowy wraz z zadaszeniem, który połączy tunel podziemny prowadzący na perony i w stronę ul. Kochanowskiego (powstający w ramach trwającej przebudowy stacji Rzeszów Główny prowadzonej przez PKP PLK), a także parking podziemny budowany w ramach pierwszego zadania.
Wizualizacja holu budynku dworca PKP Rzeszów Główny
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa
Wnętrze obiektu zostanie przebudowane w celu poprawy komfortu obsługi podróżnych oraz zapewnienia większej dostępności dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się: podróżnych z dużymi bagażami, pasażerów z niepełnosprawnościami czy osób starszych. Budynek dworca zostanie wyposażony w nowoczesne systemy teleinformatyczne oraz bezpieczeństwa.
Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków ma nastąpić m.in.: przywrócenie modernistycznej architektury elewacji dworca.
Jeśli uda się rozstrzygnąć przetarg wykonawca będzie musiał zacząć od prac projektowych, które powinny ruszyć jeszcze w tym roku. Prace budowlane mogłyby natomiast ruszyć rok później, końcem 2021 r. Zadanie pierwsze (przebudowa placu Dworcowego i układu komunikacyjnego) ma zakończyć się do 31 sierpnia 2023 r., a zadanie drugie (przebudowa dworca) do 122 tygodni od zawarcia umowy.
Zgodnie z porozumieniem z koleją, w ramach kosztów inwestycji 69 mln zł zostanie pokryte z budżetu miasta przy współfinansowaniu ze środków unijnych.
Red.