Jest umowa na kolejny odcinek drogi S19 na Podkarpaciu. FOTO/FILM
KATEGORIA: INWESTYCJE / 13 września 2021
Fot. Ministerstwo Infrastruktury
W poniedziałek (13 września) podpisano umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S19 między Iskrzynią a Miejscem Piastowym. Odcinek ten będzie miał ok. 10 km długości, a wartość umowy wynosi ponad 365 mln złotych. Zakończenie inwestycji zaplanowano w połowie 2025 r. Oznacza to, że w województwie podkarpackim w realizacji jest dziewięć odcinków trasy Via Carpatia o łącznej długości 84,5 km.
W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. Powstaną dwa węzły drogowe: Iskrzynia i Miejsce Piastowe. Węzeł Iskrzynia połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28.
— Budowa szlaku Via Carpatia realizowana jest dynamicznie, czego dowodem jest dziś podpisana umowa na kolejne zadanie w ramach trasy między Rzeszowem a granicą ze Słowacją. Droga ta otworzy województwo podkarpackie i polsko-słowackie pogranicze na nowe możliwości komunikacyjne, transportowe i tym samym poszerzy potencjał gospodarczy regionu. Zwiększy również bezpieczeństwo w ruchu drogowym — powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Zakres inwestycji
Zakres prac obejmie także budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, trzech przejść dla zwierząt oraz trzech przepustów pod trasą główną. W miejscowości Widacz droga ekspresowa poprowadzona zostanie wiaduktem nad linią kolejową nr 108 Stróże – Krościenko. Droga zostanie wyposażona również w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. W celu realizacji zadań związanych z bieżącym utrzymaniem drogi w Miejscu Piastowym wybudowany zostanie obwód drogowy.
— Podpisana dzisiaj umowa jest już trzydziestą ósmą w tym roku. Dzięki temu do fazy realizacji przeszło 38 zadań o łącznej długości GDDKiA 478 km i wartości 14,6 mld złotych — powiedział p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski. - Dla całej trasy Via Carpatia będzie to 7 umowa na realizację. Łączna długość odcinków z tych umów to 90,4 km a wartość to 2,75 mld zł.
Fot. Ministerstwo Infrastruktury
Podpisana umowa przewiduje opracowanie projektu i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 o długości ok. 10,3 km. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska (lider) i Aldesa Construcciones (partner). Wartość umowy wynosi 365 mln 47 tys. 863,34 zł.
Wykonawca na projekt i roboty budowlane, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, będzie miał 36 miesięcy (do etapu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych). Wymogiem GDDKiA jest złożenie wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w terminie 10 miesięcy od podpisania umowy. Ponadto w terminie 23 miesięcy wymagane jest wykonanie robót i materiałów o wartości nie mniejszej niż 15 proc. zaakceptowanej kwoty kontraktowej. Zakończenie inwestycji zaplanowano na połowę 2025 r.
Jak zaznacza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w rejonie projektowanej inwestycji występuje teren predysponowany osuwiskowo, na którym może dochodzić do zjawisk i procesów geodynamicznych. W związku z tym, na etapie prac przygotowawczych, wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. W ramach tych prac wykonano 1262 otwory badawcze o łącznym metrażu wierceń wynoszącym 9,5 km oraz 467 sondowań sprawdzających o łącznym metrażu wynoszącym 1,4 km.
Via Carpatia na Podkarpaciu
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego północną i południową część Europy. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji:
30,2 km - oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe),
84,5 km – dziewięć odcinków w realizacji (w systemie „buduj” oraz „projektuj i buduj”),
54,1 km – cztery odcinki w przygotowaniu (jeden odcinek na etapie przetargu, trzy odcinki na etapie realizacji koncepcji programowej).
Red.
Fot. Ministerstwo Infrastruktury
Fot. Ministerstwo Infrastruktury
Fot. Ministerstwo Infrastruktury
Fot. Ministerstwo Infrastruktury