Umowa na projekt i budowę ostatniego odcinka S19 podpisana!

KATEGORIA: INWESTYCJE / 21 grudnia 2018

Fot. GDDKiA Oddział w Rzeszowie

- W piątek (21 grudnia) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na projekt i budowę ostatniego odcinka drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu, od węzła Kamień do węzła Sokołów Małopolski Północ (długość ok. 8 km). Oznacza to, że szlak Via Carpatia od Lublina do Sokołowa Małopolskiego o długości ponad 131 km jest w realizacji - informuje Joanna Rarus, rzecznik prasowy Oddziału GDDKiA w Rzeszowie. Inwestycja będzie kosztować ponad 286 mln zł.

- Dokonało się. Podpisujemy dzisiaj ostatnią umowę na realizację S19 na północ od Rzeszowa. Udowadniamy tym samym, że pracujemy dla Polski i Polaków. Pokazujemy, że Via Carpatia jest dla nas priorytetem infrastrukturalnym a dzięki determinacji wielu osób, dla których jest to przedsięwzięcie strategiczne, udaje nam się realizować ten jakże ważny szlak komunikacyjny – podkreślił biorący udział w uroczystości minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

Odcinek od węzła Kamień (z węzłem) do węzła Sokołów Małopolski Północ (z węzłem) zrealizuje firma Budimex S.A. za kwotę 286 mln 403 tys. 716,49 zł brutto w terminie 34 miesięcy.

Zadaniem wykonawcy prowadzącego inwestycję w systemie „projektuj i buduj” będzie zaprojektowanie tego odcinka drogi ekspresowej S19, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, wybudowanie drogi wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca) będą wliczane tylko do czasu objętego projektowaniem. Do czasu realizacji robót przerwy zimowe nie będą wliczane.

Fot. GDDKiA Oddział w Rzeszowie

Powstaną 2 węzły i 10 obiektów inżynierskich

Odcinek ten zlokalizowany jest w powiecie rzeszowskim, na terenie miasta i gminy Sokołów Małopolski oraz gminy Kamień. Dostępność drogi dla użytkowników będzie zapewniona poprzez węzły drogowe: Kamień i Sokołów Małopolski Północ, natomiast ruch lokalny będzie się odbywał za pomocą dróg zbiorczych oraz bezkolizyjnych przejazdów drogowych z jednej strony drogi na drugą (bez połączenia z drogą ekspresową).

Inwestycja swym zakresem obejmuje budowę m.in.:

- dwujezdniowej drogi ekspresowej o dł. ok. 8 km,

- węzłów drogowych: Kamień (węzeł typu WB o kształcie pół karo i pół półkoniczyny. DK19 będzie krzyżować się z S19 w sposób bezkolizyjny poprzez wiadukt; węzeł zapewni wszystkie relacje skrętne DK19 z S19) i Sokołów Małopolski Północ (węzeł typu WB o kształcie półkoniczyny z łącznicami w ćwiartkach przeciwległych oraz dwoma rondami na DK19. DK19 będzie krzyżować się z S19 i będzie przebiegać nad nią w sposób bezkolizyjny poprzez wiadukt. Węzeł zapewni wszystkie relacje skrętne DK19 z S19),

- Miejsc Obsługi Podróżnych MOP I „Górno wschód” i MOP I „Górno zachód”,

- Obwodu Utrzymania Drogowego na terenie węzła Sokołów Małopolski Północ,

- 10 obiektów inżynierskich (6 obiektów nad drogą ekspresową - wiadukty w ciągu dróg krzyżujących się z drogą ekspresową, 1 przejście górne dla średnich zwierząt, 1 przejście dolne dla średnich zwierząt, 2 przepusty do celów ekologicznych),

- dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego,

- infrastruktury służącej ochronie środowiska (przejścia dla zwierząt, przepusty, ekrany akustyczne, ekrany chroniące nietoperze siatki wygradzające, urządzenia podczyszczające wody opadowe).

Na Podkarpaciu S19 coraz dłuższa

Obecnie na terenie województwa podkarpackiego w użytkowaniu jest 30,1 km drogi S19. W realizacji w trybie projektuj – buduj znajduje się 54,2 km drogi, a 85,1 km znajduje się w fazie opracowania koncepcji programowej.

- W ciągu pół roku udało się zakontraktować i przekazać wykonawcom do realizacji 6 odcinków drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu. Oznacza to, że już cały odcinek S19 od granicy województwa lubelskiego i podkarpackiego do Sokołowa Małopolskiego o łącznej długości 54,2 km jest w realizacji systemem „projektuj i buduj”. Aktualnie trwa etap projektowania a wykonawcy pracują nad dokumentacją potrzebną do złożenia wniosków o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Po uzyskaniu ZRID rozpoczną budowę - wyjaśnia Joanna Rarus. - W przygotowaniu jest także cały ponad 85-kilometrowy odcinek przyszłej S19 od węzła Rzeszów Południe do granicy państwa w Barwinku. Rozwiązania projektowe koncepcji programowych dla 5 odcinków, nad którymi pracują obecnie wykonawcy, pozwolą na opracowanie programów funkcjonalno – użytkowych, w oparciu o które zostaną wyłonieni przyszli wykonawcy drogi ekspresowej S19.

W realizacji systemem „projektuj i buduj” jest także 77 km S19 od Lublina do granicy województw lubelskiego i podkarpackiego. Dla odcinka Kraśnik- granica woj. lubelskiego/podkarpackiego (35 km) wykonawcy złożyli już wnioski o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Jeszcze w grudniu planowane jest złożenie wniosków o wydanie ZRID dla odcinka od Lublina do Kraśnika (42 km).

***

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny. Docelowo Via Carpatia połączy kraje bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami. Na Podkarpaciu będzie mieć długość 169 km.

- Cały jej przebieg ma zapewnione finansowanie - podkreśla Joanna Rarus.

Red.

Fot. GDDKiA Oddział w Rzeszowie

Fot. GDDKiA Oddział w Rzeszowie

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4