Rusza przebudowa trzeciego mostu kolejowego. Będą nocne objazdy na al. Wyzwolenia
KATEGORIA: INWESTYCJE / 25 stycznia 2019
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują przebudowę stacji Rzeszów i budowę nowego przystanku Rzeszów Zachodni. Elementem inwestycji jest przebudowa trzech wiaduktów kolejowych nad al. Wyzwolenia. Gotowe są dwie konstrukcje, rozpoczyna się przebudowa ostatniego obiektu.
- Od poniedziałku 28 stycznia, ruszą prace przy ostatnim moście. Przy wykorzystaniu
500-tonowego dźwigu rozpocznie się demontaż 100-tonowej konstrukcji. W jej miejscu będzie nowa. Wykonawca będzie pracował nocą, by maksymalnie ograniczyć zmiany w organizacji ruchu samochodowego - informuje Dorota Szalacha, zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Równolegle z pracami przy trzecim (ostatnim) obiekcie nad aleją Wyzwolenia, rozpocznie się przebudowa kolejnej grupy torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej. Budowany jest drugi peron na przystanku Rzeszów Zachodni.
Będą zmiany w organizacji ruchu
Jak informują PKP PLK, ze względu na bezpieczeństwo, prace przy mostach wymagają czasowej zmiany w komunikacji. Odcinek wzdłuż alei Wyzwolenia, tj. od ul. Przy Torze do ronda Koby - będzie wyłączony z ruchu w dniach: 28.01.2019 r. - 3.02.2019 r., od godz. 23.00 do 4.00.
Pojazdy, jadące z kierunku Warszawy i Lublina w stronę Krakowa, zostaną w tym czasie skierowane, przez rondo Jana Pawła II, na ul. Marszałkowską i na ul. Krakowską (na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego). Podobnie zaplanowano ruch w stronę Kraków – Lublin/Warszawa.
Zmiany w organizacji ruchu oznaczają również objazdy na liniach komunikacji miejskiej.
Dwa mosty już gotowe
PKP PLK przebudowały już dwa z trzech mostów nad aleją Wyzwolenia, w pobliżu powstającego przystanku kolejowego Rzeszów Zachodni. Po nowym moście, na linii kolejowej Ocice – Rzeszów (nr 71) ruch pociągów odbywa się już od 8 grudnia. Od 24 stycznia składy pojechały również po drugim moście, na trasie Rzeszów – Przemyśl (nr 91).
- W połowie roku, sprawniejszą komunikację kolejową na trasach Ocice – Rzeszów i Rzeszów - Przemyśl, zapewnią już trzy mosty nad aleją Wyzwolenia. Nowe obiekty zwiększą bezpieczeństwo w ruchu kolejowym oraz drogowym - wyjaśnia Dorota Szalacha.
Trwa budowa przystanku Rzeszów Zachodni
Przebudowa stacji Rzeszów obejmuje także budowę nowego przystanku Rzeszów Zachodni w rejonie wspomnianych wiaduktów nad al. Wyzwolenia i ul. Ujejskiego.
- Obecnie jeden peron jest już prawie gotowy. Trwają roboty brukarskie, montaż balustrady i budowa wiat peronowych. Większą dostępność do kolei mieszkańcy zyskają już w połowie roku. Nowy przystanek będzie wyposażony w wiaty, ławki oraz oznakowanie i tablice informacyjne. Na peronach zamontowana zostanie antypoślizgowa nawierzchnia i linie naprowadzające, które ułatwiają poruszanie się osobom niewidomym i słabowidzącym. Podróżnym o ograniczonych możliwościach poruszania się, komunikację ułatwi winda oraz pochylnia - informuje Dorota Szalacha.
Prace potrwają do 2021 r.
Cała inwestycja PKP PLK, na realizację której umowę podpisano w czerwcu ub. r. ma wartość 205 mln zł netto i ma zakończyć się w 2021 r. Zadanie obejmuje przebudowę stacji Rzeszów, budowę dodatkowego przystanku Rzeszów Zachodni, przebudowę trzech mostów nad aleją Wyzwolenia. Prace obejmują również przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Marii Konopnickiej oraz wiadukt przy ul. Batorego.
W ramach prac na stacji Rzeszów Główny przebudowane zostaną trzy perony. Z dotychczasowych deklaracji wynika, że dotychczasowa kładka nad torami ma zostać zdemontowana i po podziale przeniesiona w inne miejsca. Zastąpi ją nowy tunel zbudowany na zachód od obecnego, który z kolei ulegnie likwidacji. Nowe przejście podziemne będzie kończyć się w rejonie obecnego zejścia z kładki od strony ul. Kochanowskiego. Zostanie wyposażone także w schody ruchome.
- Dzięki inwestycji zlikwidowane będą bariery architektoniczne oraz poprawi się komfort podróżnych - podkreśla Dorota Szalacha.
Pod tym linkiem można na Facebooku obejrzeć film promujący inwestycję PKP PLK w Rzeszowie.
Przebudowa samego budynku dworca Rzeszów Główny będzie oddzielną inwestycją planowaną przez PKP S.A.
Red.