Mamy 200 mln zł na kolej aglomeracyjną! Będzie łącznik do Jasionki
KATEGORIA: INWESTYCJE / 17 lipca 2018
Minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński Fot. Paweł Bialic
Odwołania w konkursach o fundusze unijne odniosły pozytywny skutek. Podkarpacie otrzyma pieniądze na drugi, infrastrukturalny etap budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA).
Pierwszy na Twitterze przekazał tę wiadomość Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju: „Na dobry początek tygodnia, dobre wieści. Po odwołaniach fundusze UE na koleje aglomeracyjne trafią też na Podkarpacie i Śląsk. Taką kolej będzie mieć Rzeszów, a PKP PLK SA odbuduje linię Tarnowskie Góry-Zawiercie, która będzie częścią szybkiej kolei Katowice – Katowice Airport.”
Projekt infrastrukturalnej części PKA pod nazwą „Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej” przegrał w połowie marca konkurs organizowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Został odrzucony z powodu zbyt niskiej oceny wniosku.
Obejmuje on budowę nowej linii kolejowej łączącej Rzeszów z Portem Lotniczym w Jasionce o długości 5 km, rozbudowę infrastruktury torowej o nowe mijanki: Zaczernie i Widełka na linii nr 71, Trzciana na linii nr 91 oraz Lutoryż i Glinik na linii nr 106, budowę 12 przystanków kolejowych, jak również modernizację 19 przystanków, budowę parkingów „Parkuj i Jedź” i modernizację budynków dworcowych.
Prace mają kosztować 301 mln zł, a dofinansowanie, o które wnioskowały władze Podkarpacia to 208 mln zł.
Umowa na tabor już podpisana
Wcześniej władzom województwa udało się wygrać konkurs CUPT na dofinansowanie w wysokości 117 mln zł na pierwszy etap budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej pod nazwą „Zakup taboru wraz z budową zaplecza technicznego”. Wartość tego etapu wynosi ok. 287 mln zł. Umowę w sprawie jego dofinansowania podpisano 21 maja.
W ramach projektu Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej zakupiono już 2 nowoczesne szynobusy spalinowe typu 222Ma Fot. Urząd Marszałkowski
Dzięki wsparciu UE województwo podkarpackie zakupi 10 pociągów (8 elektrycznych i 2 spalinowych) dla obsługi połączeń pasażerskich na obszarze Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego. Nowy tabor będzie kursował na trasach:
- Rzeszów Główny – Dębica i Rzeszów Główny – Przeworsk;
- Rzeszów Główny – Kolbuszowa oraz Rzeszów Główny – Port Lotniczy Rzeszów Jasionka (linia planowana);
- Rzeszów Główny – Strzyżów n/Wisłokiem.
Poza zakupem nowych pociągów, Urząd Marszałkowski zaplanował również inwestycje związane z budową zaplecza technicznego dla rzeszowskiego taboru kolejowego, które powstanie na stacji Rzeszów Staroniwa. Inwestycja ma zakończyć się do 2021 r.
Tomasz Wrzesiński