Za przebudowę skrzyżowań firmy znowu chcą kilka razy więcej niż ma miasto

KATEGORIA: INWESTYCJE / 11 lutego 2019

Jednym ze skrzyżowań, które mają być przebudowywane, jest skrzyżowanie al. Piłsudskiego z al. Cieplińskiego
Fot. Tomasz Wrzesiński

Poszukiwania wykonawców na przebudowę czterech ważnych rzeszowskich skrzyżowań trwają już od kilku miesięcy. Chodzi głównie o dobudowę prawoskrętów na skrzyżowaniach: al. Wyzwolenia z al. Okulickiego, al. Niepodległości z al. Armii Krajowej oraz al. Powstańców Warszawy z al. Sikorskiego. W pierwszym przetargu nie było ofert, zaś w drugim firmy zaproponowały kwoty przekraczające kilka razy budżet przeznaczony na ten cel przez miasto. Ogłoszono więc trzeci przetarg.

Oferty otwarto w ostatni piątek (8 lutego). Także tym razem okazało się, że kwoty proponowane przez wykonawców znacznie przekraczają środki jakie na ten cel przeznaczyło miasto. Stało się tak, mimo że w przypadku trzech skrzyżowań kwoty na realizację zamówienia zostały zwiększone (kosztem czwartego).

Do przebudowy skrzyżowania al. Powstańców Warszawy z al. Sikorskiego zgłosiły się dwie firmy: konsorcjum firm z liderem PBI Infrastruktura S.A. z Kraśnika i partnerem PBI WMB Sp. z o.o. z Sandomierza z kwotą prawie 911 tys. zł (startowało już poprzednio z niewiele wyższą kwotą) oraz STRABAG Sp. z o.o. z Pruszkowa z kwotą ponad 1 mln 58 tys. zł. Miasto zaplanowało na ten cel 430 tys. zł (w poprzednim przetargu było to 200 tys. zł).

Przebudową skrzyżowania al. Wyzwolenia z al. Okulickiego zainteresowane są: STRABAG Sp. z o.o. z Pruszkowa z kwotą przeszło 8 mln 916 tys. zł oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. z o.o. z kwotą ponad 8 mln 799 tys. zł (startowało poprzednio z kwotą prawie 9 mln zł). Budżet miasta na tę część to prawie 2 mln 450 tys. zł. Poprzednio była to większa kwota – ponad 2,8 mln zł.

Do przebudowy skrzyżowania al. Piłsudskiego z al. Cieplińskiego swoje oferty złożyły: konsorcjum firm z liderem PBI Infrastruktura S.A. z Kraśnika z kwotą przekraczającą 1 mln 882 tys. zł oraz STRABAG Sp. z o.o. z Pruszkowa z kwotą ponad 2 mln zł. W poprzednim przetargu nie było chętnych na tę część. Miasto przeznaczyło na ten cel 630 tys. zł (poprzednio było 420 tys. zł).

Przebudową ostatniego skrzyżowania - al. Niepodległości z al. Armii Krajowej interesują się: konsorcjum firm z liderem PBI Infrastruktura S.A. z Kraśnika z kwotą przekraczającą 790 tys. zł oraz STRABAG Sp. z o.o. z Pruszkowa z kwotą ponad 918 tys. zł. Miasto założyło na ten cel kwotę 250 tys. zł (poprzednio 200 tys. zł).

Budżet jaki założyło miasto to nadal ponad 3,7 mln zł. To wyraźnie za mało wobec propozycji firm. Tym razem zgłosiło się ich więcej – po dwie do każdego zadania. I w każdym przypadku ich propozycje są w miarę wyrównane. Suma najtańszych ofert przekracza tym razem 12 mln zł, a więc jest ponad trzy razy większa niż kwota zapisana w budżecie.

Co teraz zrobią urzędnicy? Poprzednio rzecznik prezydenta Maciej Chłodnicki stwierdził, że miasto może dołożyć brakującą kwotę tylko jeśli rozbieżności nie są tak duże jak w tym przypadku. Obecnie rozbieżności są bardzo podobne jak w drugim przetargu. Czy przetarg zostanie więc znowu unieważniony? Z kolei raczej trudno mówić o rezygnacji z inwestycji w przebudowę skrzyżowań, ponieważ są one częścią projektu „Rozwój systemu transportu publicznego w Rzeszowie” finansowanego ze środków UE. Inwestycja miała być wykonana w tym roku.

Tomasz Wrzesiński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4