„Wąskie gardło” na drodze S19 pod Rzeszowem do likwidacji. Jest kontrakt

KATEGORIA: INWESTYCJE / 21 listopada 2022

Fot. Podkarpacki Urząd Wojewódzki

To ostatni formalny krok likwidacji wąskiego 13,8-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 w okolicach Rzeszowa. W poniedziałek podpisano umowę na dobudowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S19 Sokołów Małopolski Północ - Jasionka. Inwestycję zrealizuje firma Strabag, a wartość kontraktu to 272 mln 830 tys. 814,75 zł.

Uroczyście podpisali umowę

Uroczystość podpisania umowy odbyła się w Stobiernej, przy drodze S19, która stanowi część międzynarodowego szlaku Via Carpatia. W wydarzeniu uczestniczyliL Rafał Weber - sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Jerzy Paul - poseł na Sejm RP oraz Radosław Wiatr - wicewojewoda podkarpacki. Władze samorządowe województwa reprezentował wicemarszałek Piotr Pilch.

– Dobudowa drugiej jezdni z pewnością zwiększy poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego, co przełoży się na mniejszą liczbę wypadków na tym odcinku trasy Via Carpatia. Jestem przekonany, że inwestycja ta poprawi warunki ruchu tranzytowego w województwie podkarpackim oraz komfort dojazdu do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Fot. Podkarpacki Urząd Wojewódzki

- Dzisiejsze symboliczne podpisanie umowy na rozbudowę S19, to kolejny krok w kierunku poprawy komfortu jazdy, bezpieczeństwa i standardów podkarpackich dróg na szlaku dróg międzynarodowych. Dzięki tej inwestycji ruch tranzytowy i dojazd do Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz do Portu Lotniczego w Jasionce stanie się łatwiejszy – mówił z kolei wicemarszałek Piotr Pilch.

Fot. Podkarpacki Urząd Wojewódzki

- Podpisana dzisiaj umowa jest już dwudziestą pierwszą w tym roku. Dzięki temu do fazy realizacji przeszło 21 zadań o łącznej długości blisko 275 km i wartości około 10,5 mld zł - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Aktualnie S19 na tym odcinku posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. To jedyny taki odcinek trasy S19, która stanowi część międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Tego typu rozwiązanie powoduje dyskomfort u kierowców, wiąże się to również z większym ryzykiem wypadków.

Fot. Paweł Bialic

Po rozbudowie droga będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Docelowa nośność to 11,5 t/oś. Inwestycja będzie realizowana na terenie powiatu rzeszowskiego (gmina Sokołów Małopolski i gmina Trzebownisko) i łańcuckiego (gmina Czarna), w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej.

Zakres prac

Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmie także dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) i ochrony środowiska. Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy, nie będą wymagały rozbudowy. Łączna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,8 km.

W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości 157,5 m w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty (w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt średnich), przejazd gospodarczy i dwa przepusty.

- W zakresie ochrony środowiska zostaną wykonane cztery przejścia dla zwierząt średnich (jedno zespolone z wiaduktem), cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 3 km ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne (13 otwartych i 4 zamknięte). Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe - wyjaśnia Joanna Rarus, rzecznik prasowy Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.

Fot. GDDKiA

W Nienadówce droga ekspresowa poprowadzona zostanie estakadą w odległości ok. 30 m od kościoła parafialnego p.w. św. Bartłomieja Apostoła, usytuowanego przy drodze wojewódzkiej nr 878. Ze względu na ochronę tego obiektu sakralnego, reprezentującego styl neogotycki, w decyzji środowiskowej określono warunki realizacji robót budowlanych w rejonie kościoła. Zastosowane zostaną tam pale wiercone i nie będą stosowane walce wibracyjne. Wykonany zostanie również ekran przeźroczysty w celu ekspozycji walorów historycznych i zabytkowych.

Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany, co oznacza, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe.

Zgodnie z podpisaną umową, wszystkie prace powinny zostać ukończone w ciągu 39 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca) w czasie robót budowlanych, tj. w IV kwartale 2026 r.

Fot. Podkarpacki Urząd Wojewódzki

Zlikwidować wąskie gardło

Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu). Istotna jest także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. - Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu co przełoży się na mniejszą liczbę wypadków - dodaje Joanna Rarus.

Red.

Fot. Podkarpacki Urząd Wojewódzki

Fot. Podkarpacki Urząd Wojewódzki

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4