Przebiją nową ulicę przez Śródmieście Rzeszowa. Północ miasta odetchnie

KATEGORIA: INWESTYCJE / 18 marca 2019

Jak pisaliśmy w zeszłym tygodniu, PKP PLK rozpoczyna w lipcu prace nad poszerzeniem wiaduktu kolejowego nad ul. Batorego. Zaraz po ukończeniu tej inwestycji, w przyszłym roku, miasto ma wykonać pod wiaduktem nowy przejazd z dwoma głównymi pasami ruchu i być może z trzecim – pasem manewrowym. Do tej pory w miejscu tym był niewygodny przejazd z jednym pasem i ruchem wahadłowym. Przejazd otrzyma też obustronne chodniki i ścieżkę rowerową. Całość będzie miała kilkanaście metrów szerokości. Obecnie wykonywana jest na zlecenie Urzędu Miasta dokumentacja projektowa przejazdu.

Konsekwencją wykonania nowego przejazdu ma być także wykonanie nowej drogi, która przebije sąsiadującą część Śródmieścia. Droga zjazdowa pod wiadukt musi być znacznie mniej pochyła niż ma to miejsce dotychczas – aby była zgodna z obecnymi przepisami. To uniemożliwi połączenie przejazdu z obecną ul. Batorego i wymusi poprowadzeni drogi bardziej na południe. Poza tym ulica Batorego zbyt korkuje się na wysokości przystanków autobusowych przy ul. Bardowskiego, aby poważnie traktować ją dla zapewnienia głównej komunikacji na kierunku Śródmieście – Północ.

Nowa droga o dwóch pasach ruchu i szerokości ok. 7 m, plus chodniki i ścieżka rowerowa, miałaby połączyć przejazd pod wiaduktem i ulicę Siemieńskiego po północnej części ze skrzyżowaniem na ulicy Piłsudskiego koło budynku ZUS-u w części południowej. Przebiegałaby między budynkami, częściowo po obecnym śladzie dojazdowych uliczek Aleksandra Fredry i Jana Styki. Trasę planiści przewidzieli w ten sposób, aby uniknąć zbyt wielu wyburzeń. Najbardziej kolidujące z planowaną drogą okazują się dwa budynki magazynowe w podwórkach zabudowy i dwa domy mieszkalne w pobliżu samego wiaduktu. Po stworzeniu nowego połączenia ostatni odcinek ulicy Batorego stanie się uliczką ślepą.

Wisłokostrada na razie odłożona

Przebicie nową drogą tej części Śródmieścia, o ile oczywiście miasto konsekwentnie przeprowadzi tą inwestycję, znacznie ułatwi dojazd z ul. Piłsudskiego do północnych dzielnic Rzeszowa. Co prawda jest to tylko pewien półśrodek, ponieważ nowa droga będzie miała tylko po jednym pasie ruchu w każda stronę, podobnie jak dalej na północ ul. Siemieńskiego, na której ma się pojawić jeszcze trzeci pas ale głównie dla lewoskrętów. Docelowo główne połączenie wschodniej i północnej części miasta ma zapewnić natomiast 4-pasmowa Wisłokostrada na przedłużeniu ul. Dworaka po prawej stronie Wisłoka i dalej do ul. gen. Maczka, która również została przewidziana jako 4-pasmowa.

Jak na razie jednak miasto nie ma funduszy na wybudowanie tej potrzebnej arterii po wschodniej stronie rzeki. W grę wchodzą koszty ponad 100 milionów złotych, m.in. na wykonanie na fragmencie trasy trudnej estakady wzdłuż brzegu Wisłoka. Budowa Wisłokostrady urzeczywistni się więc najwcześniej za kilka lub nawet za kilkanaście lat. Dlatego do czasu podjęcia tego zadania przez miasto, tak ważna staje się dla kierowców ta nieco skromniejsza nowa droga prowadząca przez Śródmieście na północ.

Awaryjna wersja połączenia poprzez Wisłok

Równolegle z budową Wisłokostrady rozpatrywana może być także inna wersja połączenia ul. Lwowskiej i ul. Rejtana z północnymi dzielnicami z pominięciem ul. Piłsudskiego. Ulicę Dworaka można połączyć z nowo-projektowaną drogą przez Śródmieście budując łącznik z mostem przez Wisłok. Połączenie takie przede wszystkim odciąży mocno zatłoczone skrzyżowanie na ul. Piłsudskiego przy budynku ZUS.

Jednak i takie rozwiązanie nie zastąpi docelowej budowy Wisłokostrady, gdyż nadal będzie to tylko połączenie o dwóch pasach ruchu. Przy stale rosnącej liczbie samochodów w Rzeszowie główne połączenia pomiędzy dzielnicami i częściami miasta muszą być przewidywane jako trasy 4-pasmowe, a w niektórych przypadkach także jako 6-pasmowe. Już teraz widać, że np. wprowadzenie BUSpasów na 4-pasmowych drogach poważnie utrudnia śródmiejski ruch samochodów osobowych.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4