33 mln zł dofinansowania do modernizacji kolei na trasie Rzeszów-Jasło

KATEGORIA: INWESTYCJE / 30 lipca 2018

Umowę na dofinansowanie odcinka Boguchwała - Czudec, podpisali wicemarszałek województwa podkarpackiego - Bogdan Romaniuk (z prawej) oraz zastępca dyrektora PKP PLK Region Południowy – Andrzej Szydło
Fot. Karol Woliński

O pół godziny skróci się czas przejazdu na linii kolejowej nr 106 Rzeszów – Jasło. Ostatnim niezmodernizowanym fragmentem tej linii był odcinek Boguchwała – Czudec. Jego remont otrzymał właśnie dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego (RPO WP) na lata 2014-2020.

Umowę na dofinansowanie modernizacji 12-kilometrowego odcinka, podpisali w poniedziałek wicemarszałek województwa podkarpackiego - Bogdan Romaniuk oraz zastępca dyrektora PKP PLK Region Południowy – Andrzej Szydło. Całkowity koszt rewitalizacji linii wyniósł 52 mln zł, z czego 33,3 mln zł będzie stanowiło dofinansowanie ze środków UE.

- Prace remontowe zostaną zakończone w sierpniu tego roku. Już teraz można korzystać z nowych przystanków, ponadto wyremontowaliśmy 12 kilometrów trasy. Jest to kolejna inwestycja na tej linii, której efektem będzie skrócenie czasu przejazdu o pół godziny - stwierdził podczas konferencji Andrzej Szydło, przedstawiciel PKP PLK Region Południowy.

Modernizacja linii kolejowej była prowadzona na zasadzie „realizacja i refundacja” co oznacza, że remont w zasadzie został już zakończony. Roboty rozpoczęły się po wakacjach 2017 r. Realizacja tego remontu zdecydowanie poprawi ofertę przewozową na linii Rzeszów – Jasło. W okresie wakacyjnym uruchomiono na tej trasie dodatkową parę pociągów (jedna para pociągów to jeden kurs pociągu do miejsca docelowego oraz powrót do miejsca startowego), natomiast od września tego roku mają ruszyć kolejne trzy pary.

- To długo oczekiwana inwestycja, która pozwoli na zwiększenie liczby par pociągów. Do tej pory na tej linii kursowały dwie pary pociągów, teraz zwiększamy tę liczbę do sześciu par pociągów. Według naszych informacji, w lipcu wzrost pasażerów, jeżeli chodzi o średnią liczbę pasażerów, wzrósł o 70 procent, co pokazuje sens realizacji tego projektu - powiedział wicemarszałek Bogdan Romaniuk.

Rewitalizacja linii ma zachęcić do podróżowania pociągami, które mają stanowić coraz lepszą alternatywę wobec tradycyjnych środków komunikacji (autobus, samochód) co może się przełożyć do lepszej sytuacji na drogach wjazdowych do Rzeszowa.

- Wiemy jakie są w tym momencie kolejki przy wjeździe do Rzeszowa ze wszystkich stron i myślę że ta inwestycja stanowi komplementarny element w związku z podpisaną ostatnio umową na kolej aglomeracyjną – przypomniał wicemarszałek.

Na zmodernizowanym odcinku zlikwidowane zostały ograniczenia prędkości pociągów, poprawionych zostało 21 przejazdów. W ramach podpisanej umowy wybudowano także nowe przystanki poza tym odcinkiem, tj. Jasło Fabryczne, Markuszowa, Zaborów Błonie. Z kolei w ramach dokończenia rewitalizacji linii 106 przebudowano pozostałe przystanki i podjazdy dostosowując je do potrzeb osób niepełnoprawnych.

Udrożnienie linii nr 106 pozwoli również na przywrócenie ruchu pociągów na linii nr 108 od Jasła do Zagórza i dalej na południe. Od września planowane jest uruchomienie 4 par pociągów w relacji Jasło – Zagórz oraz po 2 pary pociągów pomiędzy Zagórzem, Sanokiem, Łupkowem/Komańczą.

Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4