Powstanie nowa linia kolejowa do Rzeszowa. To główny dojazd do CPK

KATEGORIA: INWESTYCJE / 4 maja 2019

Pociąg dużych prędkości PENDOLINO.
Fot. Wikimedia Commons

Zapowiada się nowa inwestycja dla Rzeszowa w związku z planami stworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w Baranowie między Warszawą i Łodzią. Budowa tego super-węzła transportowego ma spowodować także rozbudowę sieci transportowej wewnątrz Polski. Rząd przyjął właśnie długofalowy program przebudowy linii kolejowych, tak aby każda cześć kraju dysponowała trasą szybkiej kolei zdolnej dowieźć pasażerów do CPK w czasie poniżej 120 minut. Pociągi osobowe na tych trasach mają jeździć z prędkością 200 – 250 km/h.

Jedna z tych 10 planowanych „szprych komunikacyjnych CPK” ma docierać do Rzeszowa. Przebiegać będzie na kierunku Rzeszów – Jasionka – Stalowa Wola – Ostrowiec Świętokrzyski. Część trasy już istnieje, wymagać będzie jedynie modernizacji. Są jednak i takie odcinki, które należy wykonać od nowa. Pierwszym z nich w kolejności do zbudowania będzie linia Rzeszów – Jasionka – Łętownia. W tej ostatniej miejscowości na północ od Nowej Sarzyny powstanie węzeł, w którym nowa linia z Rzeszowa połączy się z dotychczasową linią relacji Przeworsk – Stalowa Wola. Dalej, na północ od Stalowej Woli ma natomiast powstać od podstaw drugi nowy odcinek linii kolejowej z mostem na Wiśle.

: Linie kolejowe obsługujące Centralny Port Komunikacyjny. NIEBIESKIE – istniejące do modernizacji; CZERWONE – nowe do wybudowania; SZARE – pozostałe istniejące.
Fot. CPK

Planowana magistrala na pewno zmniejszy znaczenie właśnie zmodernizowanej trasy kolejowej Rzeszów – Ocice. Ta będzie przeznaczona do obsługi głównie transportu regionalnego – aglomeracyjnego do Kolbuszowej i wojewódzkiego do Tarnobrzega. Decyzja o głównej magistrali prowadzonej przez Stalowa Wolę wiąże się więc z silnym rozwojem tego ośrodka miejskiego i potencjałem jaki daje mu Huta Stalowa Wola realizująca kolejne strategiczne programy zbrojeniowe.

Docelowe etapy

Nowa linia kolejowa przez Stalową Wolę ma powstać do 2030 r. i będzie głównym połączeniem szybkimi przewozami Rzeszowa z CPK. Trasa ma obsługiwać przy tym ma całe Podkarpacie, także tereny wokół Krosna i Sanoka. Otóż w dalszej kolejności ma być zmodernizowany istniejący odcinek linii kolejowej Rzeszów – Strzyżów – Jasło – Jedlicze – Krosno.

Ostatnim odcinkiem, na razie jedynie rozważanym do realizacji, ma być połączenie Rzeszów – Sanok. Ten ostatni fragment jest w dużym stopniu teoretyczny – trzeba wybudować go od podstaw i do tego w trudnym, pofałdowanym terenie. Niemniej jego przyszła realizacja jest podyktowana głównie potrzebą skróceniem czasu połączeń do turystycznego rejonu Bieszczad, do tej pory bardzo słabo skomunikowanego z resztą kraju.

CPK transportem nowej epoki

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać do 2027 r. i jest to jedno z najbardziej strategicznych przedsięwzięć rządu w Warszawie. Port ma łączyć trzy rodzaje transportu międzynarodowego: lotniczy, kolejowy i autostradowy. Jego koncepcja wiąże się z systematycznie rosnącymi potokami ruchu lądowego w Europie środkowej – jego dalsze zwiększenie jest spodziewane razem z dalszym wzrostem wymiany gospodarczej pomiędzy Europą i Dalekim Wschodem oraz razem z rozrostem Nowego Jedwabnego Szlaku forsowanego na terenach Azji środkowej przez Chiny.

Według pomysłodawców CPK, wielkość portu spowoduje, że Polska stanie się jednym z najważniejszych węzłów transportu międzynarodowego w Europie. Wykorzysta ograniczenia, jakie mają inne pobliskie ośrodki, jak chociażby Berlin. Tym samym CPK ma stać się dla Polski centrum kumulowania kapitału, inwestycji i usług oraz wzmocnić znaczenie naszego kraju na osiach wschód-zachód i północ-południe.

Przeciwnicy powstania portu, reprezentujący głównie partie opozycyjne wobec PiS, uważają całe przedsięwzięcie za niepotrzebne i jedynie jako megalomański pomysł obecnego rządu.

Wojciech Młocki

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4