Trasami Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej pojedziemy pociągami z Newagu

KATEGORIA: INWESTYCJE / 17 maja 2019

Województwo podkarpackie posiada już dwa spalinowe zespoły trakcyjne typu 222Ma produkcji Newagu
Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Wiadomo już czym będą jeździć pasażerowie powstającej Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA). Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego rozstrzygnął powtarzany przetarg na dostawę taboru dla PKA. Pociągi dostarczy firma Newag S.A. z Nowego Sącza.

Newag wygrał obie części przetargu, w których był jedynym oferentem i w każdej z nich uzyskał 100 punktów.

Przypomnijmy, że w pierwszej części przetargu chodziło o dostawę 8 szt. fabrycznie nowych trójczłonowych pojazdów szynowych z napędem elektrycznym (EZT), natomiast w drugiej o dostawę 2 szt. fabrycznie nowych dwuczłonowych zespołów trakcyjnych z napędem spalinowym.

Oprócz dostawy samych pociągów zamówienie obejmuje również obsługę serwisowo-utrzymaniowo-naprawczą, pakiet pozderzeniowy oraz przyrządy i narzędzia niezbędne do wykonania naprawy P3 (oznaczenia kolejnych poziomów utrzymania pociągów) oraz przeszkolenie osób, a w części pierwszej także dostawę symulatora.

W części pierwszej Newag zaproponował 158 mln 374 tys. 800 zł za dostawę pociągów, 3,20 zł/pockm (pociągokilometr) za obsługę serwisowo-utrzymaniowo-naprawczą, 698 tys. 886 zł za pakiet pozderzeniowy oraz 184 tys. 623 zł za przyrządy i narzędzia niezbędne do wykonania naprawy P3. Okres gwarancji to 72 miesięcy, zaś cena za symulator 2 mln 509 tys. 200 zł. Ilość oferowanych miejsc siedzących to 138. Na tę część zamówienia marszałek przeznaczył 163 mln 3 tys. 871,77 zł.

W części drugiej producent z Nowego Sącza zaproponował 37 mln 392 tys. zł za dostawę pociągów, 3,78 zł zł/pockm (pociągokilometr) za obsługę serwisowo-utrzymaniowo-naprawczą, 643 tys. 782 zł za pakiet pozderzeniowy oraz 184 tys. 623 zł za przyrządy i narzędzia niezbędne do wykonania naprawy P3. Okres gwarancji to 60 miesięcy, a ilość oferowanych miejsc siedzących to 105. Na tę część zamówienia marszałek przeznaczył 42 mln 538 tys. 97,23 zł.

Dwie sztuki pociągów elektrycznych i dwie sztuki pociągów spalinowych mają pojawić się w Rzeszowie do 30 czerwca 2020 r., natomiast pozostałe sześć elektrycznych do 30 września 2020 r. Podobne terminy przewidziano dla dostawy wyposażenia opcjonalnego.

Ostateczne terminy wykonania zamówienia związane z przeprowadzeniem przeglądu P4 to 2026 i 2029 r. Wykonawca zobowiązany jest do ścisłej współpracy z wykonawcą zaplecza technicznego PKA - punktu obsługi technicznej wraz z zapleczem, które mają powstać na terenie stacji kolejowej Rzeszów - Staroniwa.

Realizacja projektu Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA obejmuje nie tylko zakup samego taboru i budowę zaplecza technicznego na stacji Rzeszów – Staroniwa, ale także budowę linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, oraz budowę dodatkowych przystanków kolejowych, mijanek, obiektów inżynierskich oraz parkingów w systemie park and ride. Połączenia PKA mają objąć odcinki: Rzeszów - Kolbuszowa, Dębica - Rzeszów, Rzeszów - Przeworsk, Rzeszów - Strzyżów, oraz Rzeszów - Port Lotniczy w Jasionce.

Wartość pierwszego etapu budowy PKA obejmującego zakup taboru i budowę zaplecza technicznego wyniesie ok. 287 mln zł. Natomiast drugi etap obejmujący część infrastrukturalną ma wartość 301 mln zł. Oba uzyskały dofinansowanie unijne. Według dotychczas prezentowanych założeń pociągi PKA w godzinach szczytu komunikacyjnego będą kursować co 30 minut, poza szczytem co 60 minut, a w dni wolne od pracy co 120 minut.

Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej, która jest flagowym projektem samorządu województwa ma m.in. przyczynić się do zmniejszenia liczby samochodów, które codziennie wjeżdżają do stolicy Podkarpacia.

Dodatkowo projekt obejmuje wprowadzenie biletu zintegrowanego wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego w Rzeszowie oraz spółką Przewozy Regionalne (POLREGIO). W projekcie biorą udział: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, oraz gminy: Boguchwała, Czarna, Czudec, Głogów Młp., Kolbuszowa, Krasne, Łańcut, Przeworsk, Rzeszów, Sędziszów Młp., Strzyżów, Świlcza, Dębica, Trzebownisko.

Red.

Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4