Rzeszów Zachodni prawie gotowy. Od niedzieli wsiądziesz tu do pociągu!

KATEGORIA: INWESTYCJE / 6 czerwca 2019

Peron 1 na nowym przystanku kolejowym Rzeszów Zachodni będzie dostępny dla podróżnych już od 9 czerwca
Fot. Krzysztof Kuchta

Od niedzieli, 9 czerwca mieszkańcy Rzeszowa i wszyscy podróżujący koleją na trasie Ocice – Rzeszów (nr 71) zyskają nowy przystanek – Rzeszów Zachodni. Nowy przystanek ma zwiększyć możliwości podróżowania i dostęp do kolei w stolicy Podkarpacia.

Na razie podróżni będą korzystać z jednego 200-metrowego pierwszego peronu, gdzie trwają jeszcze prace wykończeniowe związane z budową schodów i porządkowaniem otoczenia. Wcześniej zakończono konstrukcję pochylni, która ułatwi pasażerom, w tym osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się i dojście na peron. Zamontowano też ławki, gabloty i tablice informacyjne.

Od grudnia – od nowego rozkładu jazdy dostępny będzie także drugi peron - wyspowy. Zapewni on obsługę podróżnych na linii Kraków-Rzeszów-Przemyśl (nr 91). Obiekt będzie wyposażony w windę i schody umożliwiające zejście na al. Wyzwolenia.

Fot. Krzysztof Kuchta

Wcześniej PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły montaż trzech kolejowych mostów nad aleją Wyzwolenia. Ostatnią nową 160–tonową konstrukcję zamontował specjalny dźwig nocą z 11 na 12 kwietnia. Do przebudowy mostów, których konstrukcje stalowe ważą 485 ton, użyto m.in. 120 ton zbrojenia i ponad 850 m sześc. betonu. Przyczółki obiektów posadowiono na blisko 160 palach o długości 15 m. Prace przy mostach - rozbiórkę starych obiektów i montaż nowych, zaplanowano i prowadzono głównie nocą, aby maksymalnie ograniczyć zmiany w ruchu drogowym.

Roboty obejmują też przebudowę grupy torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej w zachodniej części stacji Rzeszów. Częścią inwestycji jest także przebudowa przejazdu przy ul. Marii Konopnickiej.

Wszystkie prace w rejonie zachodniej części stacji i przystanku Rzeszów – Zachodni (czyli pierwszy etap inwestycji) mają zakończyć się na przełomie czerwca i lipca.

Od lipca prace przeniosą się do centralnej części stacji Rzeszów. Obejmą one przebudowę układu torowego oraz peronów, a także budowę nowego przejścia podziemnego, które zastąpi starą kładkę nad torami. Ma być ona rozbierana etapami, a jej fragmenty zostaną przeniesione w inne lokalizacje na terenie Rzeszowa. Prawdopodobnie jej dwie części zostaną wykorzystane jako piesze przeprawy na rzece Strug na osiedlu Biała.

W tej części robót zdecydowano o połączeniu dwóch etapów prac, które jak zakładano wcześniej miały być prowadzone po sobie. Oznacza to, że przebudowa wiaduktu nad ul. Batorego, która miała być prowadzona jako ostatnia, rozpocznie się równolegle z pracami w rejonie stacji Rzeszów Główny, już w lipcu br.

Ruch pociągów na stacji Rzeszów Główny ma odbywać się nieprzerwanie. Natomiast ruch pociągów na trasie Jasło – Rzeszów, będzie prawdopodobnie kończył się na stacji Rzeszów – Staroniwa, skąd pasażerowie będą dowożeni autobusami do centrum miasta. Obecnie w rejonie dworca Rzeszów Główny rozpoczynają się już prace przygotowawcze do rozbiórek budynków i kiosków sąsiadujących z obecnym przejściem podziemnym. Chodzi np. o budynek dawnej przechowalni bagażu, gdzie jeszcze do niedawna m.in. sprzedawano słynne zapiekanki.

Obiekty w rejonie stacji Rzeszów Główny, w których do niedawna mieściła się sprzedaż zapiekanek wkrótce czeka rozbiórka. W tym miejscu będzie się mieścić wejście do nowego przejścia podziemnego łączącego plac Dworcowy z ul. Kochanowskiego
Fot. Krzysztof Kuchta

Całość inwestycji PKP PLK ma być gotowa w I kwartale 2021 r. Jej koszt to 205 mln zł.

Red.

Zdjęcia: Paweł Bialic i Krzysztof Kuchta

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4