Nowy przystanek oddany. Od lipca przebudowa stacji Rzeszów Główny

KATEGORIA: INWESTYCJE / 8 czerwca 2019

Fot. Paweł Bialic

W piątek oficjalnie oddano nowy przystanek kolejowy Rzeszów Zachodni, o którym pisaliśmy już TUTAJ. W niedzielę, 9 czerwca wraz z wejściem w życie korekty rozkładu jazdy zatrzymają się tu pierwsze składy. Na razie gotowy jest peron nr 1, który zapewni dostęp do 14 pociągów jadących m.in. w stronę Kolbuszowej, Sandomierza, Lublina i Stalowej Woli oraz oczywiście Rzeszowa Głównego. Przystanek ułatwi dostęp do kolei mieszkańcom osiedli położonych na północy Rzeszowa jak Baranówka i Staromieście. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A jest elementem przebudowy stacji Rzeszów Główny o wartości 205 mln zł.

Nowy peron wyposażony jest w wiaty i ławki. Został wyposażony w oświetlenie, zamontowano czytelne oznakowanie oraz tablice informacyjne z rozkładami jazdy. Osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się komunikację ułatwią: pochylnia i ścieżki dotykowe, pola uwagi i pasy ostrzegawcze.

- Do końca czerwca będzie zrealizowany peron nr 2. Będzie wyposażony w windę - poinformował Wojciech Waś, dyrektor projektu ds. przebudowy stacji Rzeszów Główny w PKP PLK. Będzie to peron wyspowy, przy którym pociągi będą mogły zatrzymywać się z obu stron. Od grudnia (wraz z nowym rozkładem jazdy) skorzystają z niego podróżni pociągów kursujących na trasie Kraków – Rzeszów – Przemyśl. Winda i schody będą umożliwiać zejście bezpośrednio od strony al. Wyzwolenia.

Wojciech Waś, dyrektor projektu ds. przebudowy stacji Rzeszów Główny w PKP PLK
Fot. Paweł Bialic

Także do końca czerwca będzie otwarty przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Marii Konopnickiej. Poziom bezpieczeństwa zwiększą nowoczesne urządzenia i nowa jezdnia. Częścią tego etapu inwestycji jest tez przebudowa trzech mostów kolejowych nad al. Wyzwolenia, która również zakończy się w czerwcu.

Będą odnowione perony i nowe przejście podziemne na Rzeszowie Głównym. Równolegle ruszy przebudowa wiaduktu przy Batorego

Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych poinformowali też o kolejnym etapie przebudowy stacji Rzeszów Główny.

- Przełom czerwca i lipca zaczynamy roboty już w Rzeszowie Głównym. Tam będzie trzy perony do przebudowy. Wszystkie te perony będą wyposażone w infrastrukturę umożliwiającą bezpieczne, wygodne poruszanie się nie tylko podróżnym, ale także mieszkańcom. Trzeba pamiętać, że likwidujemy jedną z barier, którą była stacja kolejowa, przejście od strony ul. Kochanowskiego do placu Dworcowego. Planujemy i będziemy budować tam przejście podziemne wyposażone m.in. w schody ruchome, windy, ścieżki naprowadzające - wyjaśnił Wojciech Waś. - Równolegle będziemy chcieli zrealizować przebudowę wiaduktu przy ul. Batorego. W chwili obecnej uzgadniamy projekt organizacji ruchu. Z ramienia PKP PLK będzie realizowany tylko obiekt nad ulicą, natomiast część drogowa będzie wykonywana przez Miejski Zarząd Dróg.

Zamknięcie wiaduktu przy ul. Batorego na czas jego przebudowy może oznaczać spore utrudnienia dla mieszkańców Rzeszowa. O zmianach w organizacji ruchu PKP PLK mają informować na bieżąco. Wiadukt zostanie poszerzony, umożliwi też przejazd dużo wyższych pojazdów niż obecnie. Oprócz nowej jezdni i chodników powstanie pod nim także ścieżka rowerowa. Z kolei nowy tunel zastąpi dotychczasową kładkę.

Zasadnicza część robót na stacji Rzeszów Główny potrwa 13 – 14 miesięcy. Zakończenie całej inwestycji planowane jest na pierwszy kwartał 2021 r.

Poseł Wojciech Buczak
Fot. Paweł Bialic

- Chciałem wyrazić wielkie uznanie dla kierownictwa i pracowników PKP PLK oraz wykonawców tej inwestycji. 18 czerwca ubiegłego roku była podpisana umowa na modernizację stacji Rzeszów Główny i budowy tego przystanku. Minął niecały rok i stoimy już na gotowej stacji Rzeszów Zachodni - powiedział rzeszowski poseł Wojciech Buczak (PiS). - To napawa optymizmem, że kolejne bardzo ważne inwestycje: modernizacja dworca, wiaduktu przy ul. Batorego oraz bardzo ważna inwestycja – budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej też będą realizowane w tempie błyskawicznym. Tutaj w pobliżu powstają nowe osiedla, jest rzeczą naturalną, że miasto Rzeszów będzie się rozwijać właśnie w kierunku północnym i ten przystanek jakby wyprzedza przyjście tutaj miasta. Oby też nadążały za tym inwestycje drogowe realizowane przez miasto.

Poseł podzielił się też refleksją, że odczuwa pewien niedosyt związany z potrzebą pójścia o krok dalej i budową w Rzeszowie dworca intermodalnego, gdzie w jednym miejscu będzie skoncentrowana komunikacja kolejowa, autobusowa i miejska, z wygodą dla mieszkańców, a obiekt będzie „piękny architektonicznie”.

- Myślę, że to jeszcze przed nami - wyraził nadzieję Wojciech Buczak. - To jest dobry czas dla kolei, oby ten czas trwał jak najdłużej.

Wkrótce przetarg na Podmiejską Kolej Aglomeracyjną

Inwestycje w infrastrukturę kolejową realizowane są przez PKP PLK w ramach Krajowego Programu Kolejowego o wartości 70 mld zł. Na region obejmujący województwa małopolskie, podkarpackie i świętokrzyskie przypada 10 mld zł, z tego na inwestycje w Rzeszowie i na Podkarpaciu przypada ok. 2 mld zł.

PKP PLK realizuje też przebudowę innych linii na Podkarpaciu. Chodzi o linie nr 106, 107 w kierunku Bieszczadów (na razie na etapie opracowywania dokumentacji projektowych), a także linię Ocice – Rzeszów, gdzie nastąpi elektryfikacja, co ułatwi podróże w kierunku Lublina i Warszawy oraz reaktywację linii Dębica - Mielec.

- Lada dzień chcemy też ogłosić postępowania na budowę Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej w Rzeszowie co będzie bardzo dobrym rozwiązaniem komunikacyjnym dla całej aglomeracji rzeszowskiej - zapowiedział Mateusz Wanat, zastępca dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Wykonawcą przebudowy stacji Rzeszów Główny jest konsorcjum czterech firm: Track Tec Construction, Inżynieria Rzeszów, Intop Warszawa i Infrakol.

Krzysztof Kuchta

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4