Stacja Rzeszów Główny już w przebudowie. A kiedy sam budynek dworca PKP?

KATEGORIA: INWESTYCJE / 12 lipca 2019

Dworzec kolejowy Rzeszów Główny ostatnią modernizację przeszedł 10 lat temu. Jej estetyczne efekty wzbudzały kontrowersje. Jak będzie tym razem?
Fot. Tomasz Wrzesiński

- Centralna część stacji Rzeszów Główny już jest przebudowywana. A co z samym budynkiem dworca kolejowego? - zastanawia się pan Marcin, mieszkaniec Rzeszowa. - Miał być chyba przebudowywany równolegle ze stacją, a jak na razie w tej sprawie panuje cisza.

Faktycznie, prace prowadzone od ubiegłego roku przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o wartości 205 mln zł weszły w kolejny etap i objęły na razie dwa perony na stacji Rzeszów Główny. Całkowitej przebudowie ulegnie infrastruktura stacji, powstanie nowe przejście podziemne, zniknie stara kładka. Dworcem natomiast zajmuje się inna kolejowa spółka – PKP S.A.

Dokumentację projektową za 480 tys. zł wykonały pracownie z Zakopanego i Krakowa. Poprzednio, w latach 2008-2009 budynek przeszedł „estetyzację”. Teraz, wedle zapowiedzi płynących z kolei, pod okiem konserwatora zabytków ma odzyskać wygląd z okresu po przebudowie dokonanej na początku lat 60. XX wieku. Wiadomo, że wewnątrz pojawią się ruchome schody i podziemne kondygnacje, w tym bezpośrednie połączenie z wspomnianym nowym przejściem podziemnym prowadzącym na perony i na drugą stronę stacji, do ul. Kochanowskiego. Na południowo-zachodni narożnik budynku ma wrócić zegar, który przez wiele lat był elementem charakterystycznym rzeszowskiego dworca. Kiedy rozpoczną się więc prace?

- Polskie Koleje Państwowe S.A. przygotowują się do przeprowadzenia postępowania przetargowego na wybór generalnego wykonawcy. Ogłoszenie postępowania przetargowego jest planowane na czwarty kwartał 2019 roku. Będzie ono prowadzone wspólnie z gminą miasta Rzeszów - wyjaśnia Anna Cierkowska z Biura Komunikacji i Promocji PKP S.A.

Na narożnik dworca ma wrócić zegar - niegdyś znak charakterystyczny tego miejsca
Fot. Tomasz Wrzesiński

Miasto, jak wiadomo przygotowuje się do innej inwestycji powiązanej z inwestycjami spółek kolejowych – budowy Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Jednak z projektu, który kiedyś oznaczał wielkie przedsięwzięcie budowy centrum przesiadkowego obejmującego komunikację kolejową i autobusową zarówno tę dalekobieżną, jak i lokalną – podmiejską i miejską na terenach PKP, PKS i miasta, została w zasadzie tylko nazwa. Teraz RCK sprowadza się głównie do gruntownej przebudowy placu Dworcowego, gdzie pod ziemię przeniesiony zostanie parking i postój taksówek (dwie kondygnacje), a na powierzchni powstaną przystanki dla autobusów komunikacji miejskiej i dalekobieżnej. Przebudowany ma też być okoliczny układ komunikacyjny. Wartość tej inwestycji to około 70 mln zł. By była jednak realna, konieczne jest pozyskanie terenu placu przed dworcem od kolei. Temu właśnie służy planowane jeszcze w lipcu zawarcie porozumienia władz miasta z PKP.

- Umowa na przekazanie działek pod realizację inwestycji ma zostać podpisana po 18 lipca. Jeżeli chodzi o przetarg dotyczący RCK zostanie on ogłoszony w formie zaprojektuj i wybuduj i będzie połączony z realizacją remontu dworca - wyjaśnia Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

W tej inwestycji nie będzie jednak partycypować PKS, którego dworzec przy ul. Grottgera od lat nie może doczekać się gruntownej modernizacji.

Plac przed dworcem, gdzie dziś na powierzchni gruntu funkcjonuje parking samochodowy, ma przejść całkowitą metamorfozę
Fot. Tomasz Wrzesiński

Koszt przebudowy samego dworca szacowany jest na 22 mln zł. Na czym jeszcze będzie polegać umowa kolei z władzami Rzeszowa? - PKP SA podpisze z miastem dwa porozumienia. Pierwsze dotyczy sprzedaży gruntu, a drugie – współpracy przy realizacji wspólnego postępowania przetargowego i współpracy podczas prowadzenia robót budowlanych - precyzuje Anna Cierkowska z PKP S.A.

Połączona inwestycja miasta i kolei ma być prowadzona z udziałem funduszy unijnych. Przebudowa dworca rozpocznie się w 2020 r. O ile w przypadku RCK prezentowano już wizualizacje przedstawiające miejską koncepcję zagospodarowania placu przed dworcem, to niestety na razie nie można jeszcze pokazać efektu prac projektantów realizujących zlecenie kolei. - Będziemy mogli udostępnić wizualizacje dworca, gdy PKP S.A. uzyska prawa do wykorzystywania dokumentacji projektowej - tłumaczy Anna Cierkowska.

Red.

Wizualizacja koncepcji Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, czyli przebudowy placu przed dworcem PKP Rzeszów Główny. Na pierwszym planie zadaszona pochylnia prowadząca do parkingu podziemnego. Za nią przystanki autobusowe
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4