Autosan faworytem przetargu na autobusy gazowe dla Rzeszowa?

KATEGORIA: INWESTYCJE / 28 sierpnia 2019

Gazowy Autosan używany przez MPK Rzeszów
Fot. autosan.pl

Oferty trzech firm wpłynęły w ogłoszonym przez miejskich urzędników przetargu na dostawę autobusów gazowych dla Rzeszowa, o którym pisaliśmy TUTAJ. To sanocki Autosan, MAN Truck & Bus Polska z Wolicy oraz Solaris Bus & Coach z Bolechowa.

Przetarg na zakup 40 nowych autobusów o długości 12 metrów z opcją zakupu 20 dodatkowych wozów został ogłoszony jeszcze w maju. Pojazdy mają być napędzane silnikami gazowymi (CNG), które spełniają normę Euro 6. Pozostałe wymagane wyposażenie jest zbliżone do tego jakie znamy z autobusów miejskich kupowanych przez Rzeszów w ostatnich latach.

Napływające pytania od wykonawców i konieczność udzielania odpowiedzi oraz wyjaśnień zgłaszanych wątpliwości wpłynęła na przesunięcie terminu składania i otwarcia ofert. Ostatecznie nastąpiło to w środę, 28 sierpnia.

Miasto zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia podstawowego (40 autobusów) kwotę 56 mln 88 tys. zł brutto. Najtańszą ofertę złożył Autosan - to 54 mln 661 tys. 200 zł. Solaris wycenił swoją propozycję na 64 mln 452 tys. zł. Najdroższą ofertę proponuje MAN. Wycenił ją na 79 mln 168 tys. 704 zł.

To oznacza, że tylko producent z Sanoka zmieścił się w kwocie jaką na zakup autobusów zarezerwowało miasto. Czy to oznacza pewną wygraną Autosana? Wszystko zależy od szczegółów oferty.

O wyborze najkorzystniejszej oferty decydować będą kryteria: cena – 60 proc; ocena techniczna – 25 proc i koszt zużycia energii oraz emisji CO2 i zanieczyszczeń – 15 proc. Jednym z ważniejszych parametrów oceny technicznej stanowi okres gwarancji całopojazdowej. Tymczasem początkowo urzędnicy miejscy poinformowali, że Autosan przedstawił gwarancję tylko na 36 miesięcy, co jest niezbędnym minimum, za które nie przysługują dodatkowe punkty. Jednak w rzeczywistości firma zaproponowała okres 37 miesięcy gwarancji za co otrzyma dodatkowe punkty. Ponieważ Solaris zaproponował także 37-miesięczną gwarancję, a MAN jedynie 36-miesięczną, Autosan w tym kryterium nie znalazł się na pozycji gorszej wobec konkurencji.

Warunki przetargu zakładają opcję zamówienia do 20 sztuk dodatkowych wozów, po tej samej cenie jednostkowej jaką zaoferuje producent w głównej części przetargu. Nie wiadomo czy miasto zdecyduje się na ten krok. Wiadomo jednak, że w Wieloletniej Prognozie Finansowej zapisano na zakup nowego taboru kwotę 80 mln 196 tys. zł podzieloną na lata 2020 (56 mln 88 tys. zł – czyli tyle ile w obecnym przetargu) i 2021 (24 mln 108 tys. zł).

To oznacza, że gdyby zaakceptowano ofertę Autosana możliwe byłoby domówienie w ramach tej kwoty 18 dodatkowych autobusów. Wtedy całe zamówienie objęłoby dostawę 58 „gazowców”. Gdyby oferta Autosana odpadła, w grę wchodzi kolejna propozycja złożona przez Solarisa. Jest droższa więc przy realizacji prawa opcji miasto stać byłoby tylko na 9 dodatkowych autobusów z Bolechowa.

Najdroższa jest propozycja firmy MAN. Tu cały budżet zostałby wykorzystany na zakup tylko 40 wozów. Skąd taka różnica? Według branżowego portalu Infobus.pl cena jaką zaproponował MAN sugeruje, że dla Rzeszowa producent zaoferował pojazdy z modułem hybrydowym.

Teraz oferty zostaną poddane analizie. Potem powinien nastąpić wybór wykonawcy. Dostawy pojazdów mają zacząć się od 40 tygodnia od zawarcia umowy (1 sztuka) i trwać do 54 tygodnia od zawarcia umowy. Gdyby miasto skorzystało z prawa opcji, to dodatkowe autobusy mają przyjechać do Rzeszowa w 60, 61 i 62 tygodniu od zawarcia umowy.

Obecnie w Rzeszowie mamy 68 autobusów gazowych (na 212 wszystkich używanych przez MPK). Wśród eksploatowanych „gazowców” rodzynkiem jest pojedynczy egzemplarz Autosana. To prototyp zakupiony przez MPK w 2017 r. Ma numer taborowy 900. Gdyby miasto wybrało ofertę sanockiej firmy, dołączą do niego kolejne podobne, ale już seryjne autobusy. Mamy też w Rzeszowie 11 Autosanów tego typu (SanCity 12LF), ale na olej napędowy. Seryjne gazowe Autosany jeżdżą już w Sanoku i Przemyślu. Niedawno sanocka firma wygrała przetarg na dostawę 20 takich wozów w Tychach.

Nowe wozy zastąpią w rzeszowskiej komunikacji w pierwszej kolejności najbardziej wiekowe autobusy z napędem Diesla. Wśród nich są m.in. Solarisy pierwszej generacji. Najstarsze zostały wyprodukowane w 1999 r.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4