Nowa kolejowa „szprycha” połączy Rzeszów i całe Podkarpacie z CPK

KATEGORIA: INWESTYCJE / 20 września 2019

Linie kolejowe obsługujące Centralny Port Komunikacyjny.
Fot. CPK

W ramach Programu Kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego w pięciu województwach południowo-wschodniej Polski: świętokrzyskim, śląskim, małopolskim, podkarpackim i lubelskim powstanie prawie 700 km nowych linii kolejowych. W stolicach każdego z tych województw odbyły się w ciągu ostatnich dni Regionalne Konsultacje Strategiczne CPK z przedstawicielami władz wojewódzkich i samorządów lokalnych.

Proces konsultacyjny projektów kolejowych dotyczy przebiegów linii kolejowych. Celem spotkań jest uzgodnienie, czy przygotowane warianty uwzględniają wszystkie uwarunkowania regionalne i lokalne, czy inwestycje kolejowe CPK nie kolidują z budowami planowanymi przez samorządy. Takie spotkania odbyły się w Kielcach, Katowicach, Krakowie, Rzeszowie i Lublinie.

- Rozpoczęliśmy proces wstępnego trasowania nowych linii kolejowych. W ramach RKS przedstawiamy pierwsze efekty naszych prac, wsłuchując się w opinie regionalnych partnerów. Przed nami etap zbierania szczegółowych uwag i propozycji, ale już dziś mogę powiedzieć, że regionalne konsultacje strategiczne są dla nas bardzo inspirujące - mówi Maciej Kaczorek, dyrektor Biura Planowania Kolei w CPK.

Fot. CPK

W województwie podkarpackim w ramach Programu CPK ma powstać 155 km dwóch nowych linii kolejowych. Pierwsza z nich, czyli linia nr 58 (Łętownia – Rzeszów) skróci czas przejazdu pomiędzy stolicą województwa a tzw. Czwórmiastem (Stalowa Wola, Tarnobrzeg, Sandomierz, Nisko) oraz zapewni najszybsze połączenie Podkarpacia z Warszawą i CPK. Linia nr 122 (Rzeszów – Sanok) znacząco polepszy skomunikowanie Bieszczad z całą Polską.

Zaprezentowana podczas konsultacji wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Warszawy: do Rzeszowa – 2 godz. 40 min. (obecnie najkrótszy czas to 4 godz. 5 min.), do Stalowej Woli - 2 godz. 10 min. (dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 4 godz. 50 min.), do Sanoka - 3 godz. 25 min. (zamiast obecnych 8 godz. 40 min.).

Co więcej, dzięki inwestycjom CPK w tym regionie, aż 70 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną woj. podkarpackiego.

Fot. CPK

- Regionalne Konsultacje Strategiczne maja kluczowe dla planowania „szprych” w ramach Programu Kolejowego CPK. Poprzez RKS pokazujemy, w jaki sposób plany budowy linii kolejowych w danym województwie wpisują się w szerszy, ogólnopolski program zwiększania dostępności transportowej polskich miast - wyjaśnia Rafał Garpiel, pełnomocnik CPK ds. relacji z otoczeniem inwestycji.

Łącznie w ramach kolejowej części Programu CPK planowana jest budowa ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Tzw. etap zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, zakłada wybudowanie 140 km nowych linii na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Zakończenie pozostałych inwestycji kolejowych wpisuje się w horyzont czasowy do 2040 r.

Fot. CPK

Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP Polskie Linie Kolejowe. 29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ok. 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało zlikwidowanych ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczej Szerokotorowej, a wcześniej CMK, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

W sierpniu spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła pierwszy duży przetarg kolejowy: na inwentaryzacje przyrodnicze dla nowych linii kolejowych prowadzących do Portu Lotniczego Solidarność. W najbliższych dniach zostaną otwarte oferty, a umowa zostanie podpisana jesienią. Szacowana wartość zamówienia to ponad 26 mln zł. Inwentaryzacje są niezbędne na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowych, które poprzedzają uzyskanie decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę.

Red.

Fot. CPK

Fot. CPK

Fot. CPK

Fot. CPK

Fot. CPK

Fot. CPK

Fot. CPK

Fot. CPK

Fot. CPK

Fot. CPK

Fot. CPK

Fot. CPK

Fot. CPK

Fot. CPK

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4