Postępy na stacji Rzeszów Główny. Pociągi do Jasła znów odjadą z peronu nr 1

KATEGORIA: INWESTYCJE / 14 listopada 2019

Od 19 listopada z części przebudowanego peronu nr 1 będą ponownie odjeżdżać pociągi w kierunku Jasła (na zdjęciu po lewej stronie)
Fot. Karol Woliński

Prace związane z przebudową stacji Rzeszów Główny wciąż postępują. W czwartek przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. poinformowali o dotychczasowych efektach modernizacji, która rozpoczęła się w połowie 2018 roku.

Najważniejszą praktyczną informacją dla podróżnych korzystających ze stacji Rzeszów Główny jest planowane uruchomienie już od 19 listopada części przebudowanego peronu nr 1, z którego będą ponownie odjeżdżać pociągi w kierunku Jasła. Docelowo na peronie zamontowane będą nowe wiaty oraz jasne oświetlenie i czytelne oznakowanie. Informację zapewnią rozkłady w gablotach oraz system nagłośnienia. Peron o długości 300 m ma nową nawierzchnię z liniami naprowadzającymi.

- To będzie stanowiło na pewno duże udogodnienie i pewną zmianę jeżeli chodzi o komunikację pociągów. Dzięki uruchomieniu części tego peronu możemy wyeliminować komunikację zastępczą na trasie ze stacji Rzeszów Staroniwa do stacji Rzeszów Główny - powiedział kierownik kontraktu z PKP PLK Kamil Mergel.

Obecnie na stacji wciąż modernizowane są perony nr 1 i nr 2. Obsługa pasażerów odbywa się z peronu nr 3 oraz tymczasowego peronu nr 4. Na przełomie stycznia i lutego ruszy kolejny etap przebudowy rzeszowskiej stacji.

- W dalszym toku robót planujemy na przełomie stycznia i lutego oddanie do użytkowania drugiej krawędzi peronu nr 1 oraz peronu nr 2 - zapowiedział Kamil Mergel podczas konferencji prasowej na terenie stacji Rzeszów Główny.

W związku z oddaniem do użytku peronów nr 1 i nr 2, początkiem przyszłego roku rozpocznie się modernizacja peronu nr 3, na którym obecnie obsługiwani są podróżni. Jak informują przedstawiciele PKP PLK S.A może ona potrwać około pół roku. Po modernizacji wszystkie trzy perony będą miały nowe, wyższe platformy.

Na stacji powstaje również nowe przejście podziemne. Będzie ono stanowić bezpieczną i sprawną drogę na perony i drugą stronę miasta. Obiekt będzie miał 137 m długości. Osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się lepszy dostęp do pociągów zapewni nie tylko 5 wind, ale także 5 par schodów ruchomych.

- Obecnie realizowane są trzy z siedmiu segmentów przejścia podziemnego. Dwa od strony południowej przy placu dworcowym oraz jeden segment od północy przy ul. Kochanowskiego. Ten etap podobnie jak oddanie do użytku peronów nr 1 i 2 planujemy zakończyć początkiem przyszłego roku - powiedział kierownik kontraktu dotyczącego przebudowy stacji Rzeszów Główny.

Przejście podziemne na stacji Rzeszów Główny ma być w pełni gotowe w kwietniu 2021, choć jak podkreślają przedstawiciele PKP PLK S.A, prace idą bardzo sprawnie więc możliwe, że stanie się to szybciej.

Podczas konferencji prasowej, przedstawiciele PKP PLK poinformowali również jakie są dalsze plany co do kładki dla pieszych na terenie stacji, łączącej plac dworcowy z ul. Kochanowskiego. Jak wiadomo zgodnie z projektem inwestycji ma ona zostać całkowicie zdemontowana, jednak na razie jej zachowana część stanowi przejście umożliwiające pieszym dostanie się na peron nr 3, z którego obecnie odjeżdżają pociągi.

- Kładka będzie demontowana po udrożnieniu przejścia pod torami. Możliwe, że zostanie ona zdemontowana wcześniej jeżeli będzie możliwość skorzystania z elementów stworzonego przejścia podziemnego tak aby udrożnić ruch pieszych w tym miejscu - stwierdził Kamil Mergel.

Jednym z elementów modernizacji stacji Rzeszów Główny jest również gruntowna przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Batorego. Prace przy obiekcie rozpoczęły się w lipcu tego roku i prowadzone są etapami przy utrzymanym ruchu pociągów. Pierwsza część wiaduktu zostanie oddana do użytku na przełomie stycznia i lutego 2020 roku. Zakończenie prac planowane jest latem. Oczywiście nie oznacza to przywrócenia zamkniętego we wrześniu ruchu samochodowego pod wiaduktem. To będzie możliwe dopiero po wybudowaniu nowego układu drogowego przez miasto.

Całkowity koszt modernizacji stacji Rzeszów Główny to około 205 mln zł, a termin realizacji tej inwestycji określono na połowę 2021 roku. Do tej pory oddano do użytku m.in. przystanek Rzeszów Zachodni (działa już peron 1 na linii nr 71 do Kolbuszowej, natomiast peron 2 dla linii nr 91 prowadzącej m.in. do Krakowa zostanie uruchomiony w grudniu), zbudowano trzy nowe wiadukty nad al. Wyzwolenia (w miejsce starych) i zmodernizowano przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Konopnickiej. Według informacji PKP PLK S.A poziom aktualnego wykonania całej inwestycji można określić na około 60-65 procent.

Wokul

Zdjęcia: Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4