Przebudowa stacji Rzeszów Główny nie traci tempa. Zobaczcie ZDJĘCIA

KATEGORIA: INWESTYCJE / 7 stycznia 2020

Fot. Paweł Bialic

Prace przy przebudowie stacji kolejowej Rzeszów Główny mimo obecnej pory roku nie zwalniają tempa.

- Główna stacja w Rzeszowie będzie miała trzy nowe, wyższe platformy. Trwają ostatnie prace na peronach nr 1 i 2, a ich zakończenie planowane jest do końca stycznia 2020 roku. Po zakończeniu prac perony będą otwarte dla ruchu podróżnych. Wtedy roboty przeniosą się na peron nr 3 - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W listopadzie oddano do użytku część przebudowywanego peronu nr 1, z którego ponownie odjeżdżają pociągi w kierunku Jasła. Roboty w obrębie stacji obejmują także budowę nowego tunelu, który połączy plac Dworcowy z ul. Kochanowskiego. Przejście podziemne, które zastąpi stary tunel i kładkę, będzie mieć 137 m długości. Zarówno końce tunelu jak i wyjścia na perony zostaną wyposażone w windy i schody ruchome, których będzie łącznie po 5.

Obok przebudowy infrastruktury samej stacji, PKP PLK realizują także prace przy przebudowie wiaduktu nad ul. Batorego. To inwestycja, na którą czeka z utęsknieniem tysiące rzeszowskich kierowców. Stary wiadukt był niski i wąski, dlatego ruch drogowy pod nim odbywał się wahadłowo jednym pasem, a w dodatku nie wszystkie pojazdy ze względu na swoją wysokość mogły tam się zmieścić (np. autobusy gazowe ze zbiornikami na dachu).

- Nowa konstrukcja będzie większa od dotychczasowej. Zapewni nie tylko sprawny ruch pociągów, ale także lepszą komunikację dla pieszych i kierowców. Prace przy obiekcie prowadzone są etapami przy utrzymanym ruchu pociągów. Zakończenie pierwszej części wiaduktu i oddanie jej do użytku planowane jest do końca stycznia 2020 roku. Cały obiekt powinien być gotowy do końca czerwca 2020 roku. Prace związane z przebudową drogi pod obiektem będą realizowane przez Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie - wyjaśnia Katarzyna Głowacka.

Koszt przebudowy wiaduktu to 3,6 mln zł. Wysokość wiaduktu po pogłębieniu wzrośnie z 2,8 m do 4,5 m. Jezdnia pod wiaduktem będzie mieć szerokość trzech pasów ruchu. Powstaną też obustronne chodniki i ścieżka rowerowa. Drogowa część tej inwestycji należy jednak do miasta i nie należy się spodziewać, że przejazd pod torami zostanie przywrócony wraz z zakończeniem prac przez kolej.

Co prawda miasto będzie mogło przystąpić do budowy układu drogowego nieco wcześniej niż w czerwcu, ale na razie nawet nie ogłoszono przetargu na wykonanie tych prac. Całość ma zakończyć się do 2022 r. W budżecie Rzeszowa na 2020 r. na rozbudowę układu komunikacyjnego ulic: Siemieńskiego, Kochanowskiego, Żółkiewskiego, Batorego, Styki zapisano 7 mln zł dla Miejskiego Zarządu Dróg i prawie 1,8 mln zł dla Biura Gospodarki Mieniem (na wykup gruntów). Natomiast w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2021 i 2022 zapisano na tę inwestycję po 14 mln zł.

Wracając do przebudowy samej stacji, to jej widoczne już efekty budzą wśród mieszkańców mieszane uczucia, o czym świadczą liczne krytyczne wpisy na forach i portalach społecznościowych. Wiele osób oczekiwało bardziej spektakularnego kształtu modernizacji stacji. Krytykowany jest zwłaszcza brak jednolitego zadaszenia nad wszystkimi peronami, jak na głównych stacjach kolejowych w większych ośrodkach miejskich. Niektórzy komentują, że to obecnie powstające jest dobre, ale dla miasta powiatowego.

Jednak taki, a nie inny kształt przebudowy stacji został przyjęty do realizacji kilka lat temu, więc kwestionowanie go na tym etapie jest już spóźnione. To, że np. nie ma jednolitego zadaszenia nad peronami to m.in. efekt konieczności zachowania przejazdu przez stację Rzeszów Główny składów towarowych. Alternatywnej drogi przez miasto dla takich pociągów na razie nie ma.

Wartość inwestycji współfinansowanej ze środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 205 mln zł netto. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w połowie 2021 roku.

Do tej pory w ramach przebudowy stacji Rzeszów Główny oddano do użytku m.in. przystanek Rzeszów Zachodni (działa już peron 1 na linii nr 71 do Kolbuszowej, gdzie od grudnia zatrzymują się też pociągi w kierunku na Kraków, natomiast od 25 stycznia 2020 r., po uruchomieniu kolejnego etapu przebudowy stacji Rzeszów Główny, pociągi będą się już zatrzymywać przy peronie nr 2), zbudowano trzy nowe wiadukty nad al. Wyzwolenia (w miejsce starych) i zmodernizowano przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Konopnickiej.

Z kolei przebudowa samego budynku dworca Rzeszów Główny jest odrębną inwestycją w ramach Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, które ma być zrealizowane przez miasto w porozumieniu z PKP S.A. i PKP PLK S.A.

Krzysztof Kuchta

Zdjęcia: Paweł Bialic

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4