Z Rzeszowa do CPK koleją w dwie godziny! W lutym ruszą konsultacje planów

KATEGORIA: INWESTYCJE / 29 stycznia 2020

Fot. CPK

Podróż koleją z Rzeszowa do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) ma trwać dwie godziny. Takie są założenia upublicznionych założeń Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK. Zgodnie z tym dokumentem jeden z nowych korytarzy kolejowych połączy Podkarpacie, w tym Rzeszów z nowym lotniskiem położonym w centralnej części Polski.

To ciąg nr 6 CPK – Rzeszów – Sanok. Ciąg ten stanowi połączenie CPK (i Warszawy) z południową częścią województwa mazowieckiego, północno-wschodnią województwa świętokrzyskiego oraz województwem podkarpackim.

Skrócenie czasu przejazdu będzie możliwe dzięki budowie zupełnie nowych odcinków linii kolejowych.

Na ciąg nr 6 składają się następujące linie kolejowe:

1. nowa linia nr 88 Centralny Port Komunikacyjny – Warka,

2. istniejąca linia nr 8, odcinek Warka – Radom,

3. nowa linia nr 84 Radom – Kunów,

4. istniejąca linia nr 25, odcinek Kunów – Stary Garbów,

5. nowa linia nr 80 Stary Garbów – Zbydniów,

6. istniejąca linia nr 74, odcinek Zbydniów – Stalowa Wola Rozwadów,

7. istniejąca linia nr 68, odcinek Stalowa Wola Rozwadów – Łętownia,

8. nowa linia nr 58 Łętownia – Rzeszów,

9. nowa linia nr 632 Łukawiec – Rzeszów Jasionka Międzynarodowy Port Lotniczy,

10. istniejąca linia nr 106 Rzeszów – Jasło (wraz z przewidzianymi do budowy odcinkami nowego przebiegu),

11. istniejąca linia nr 108, odcinek Jasło – Sanok,

12. nowa linia nr 638 Jedlicze – Szebnie,

13. nowa linia nr 122 Rzeszów – Sanok.

Jeśli chodzi o Podkarpacie, to włączenie w system transportu kolejowego Sokołowa Małopolskiego i okolic zapewnią linie nr 58 (Łętownia – Rzeszów) i nr 632 (Łukawiec – Rzeszów Jasionka Międzynarodowy Port Lotniczy), pozwalając na uruchomienie pociągów do Rzeszowa i lotniska.

Warianty przebiegu linii nr 58 w rejonie Rzeszowa (zaznaczone trzema kolorami linią przerywaną)
Fot. CPK

Jak przekonują autorzy opracowania, efektem budowy opisanych powyżej linii będzie także krótsza, niż po istniejących obecnie liniach, trasa w relacjach z CPK i Warszawy przez Radom do Rzeszowa, i dalej w kierunku Przemyśla oraz południowej części województwa podkarpackiego. Ulegnie zatem skróceniu także czas przejazdu. Dodatkowo warunki podróżowania poprawią się w wyniku budowy linii nr 122 Rzeszów – Sanok. Dzięki niej w system transportu kolejowego włączone zostaną kolejne miejscowości (m.in. Brzozów). Ponadto czas przejazdu w relacjach z Rzeszowa do Jasła i Krosna ulegnie skróceniu wskutek wykorzystania nowych odcinków linii 106 Rzeszów – Jasło.

Wstępne szacunki docelowych czasów jazdy z CPK pociągów wykorzystujących ciąg nr 6 wynoszą: do Rzeszowa 2 godziny, do Krosna/Jasła 2 godziny 25 minut, a do Sanoka 2 godziny 35 minut.

Z kolei szacunki czasów przejazdu możliwych do osiągnięcia na bazie przedstawionych analiz w zakresie trasowań (uwzględniając stan istniejącej infrastruktury, taboru, itd.) prezentują się następująco:

z CPK do: Stalowej Woli – 1 godz. 40 min.; do Rzeszowa – 2 godz. 10 min.; do Sanoka, Krosna i Jasła po 2 godz. 45 min.

z Warszawy Centralnej (najkrótszą trasą tj. przez Piaseczno i Warkę do Radomia) do: Stalowej Woli – 1 godz. 45 min.; do Rzeszowa – 2 godz. 15 min.; do Sanoka, Krosna i Jasła po 2 godz. 50 min.

Fot. CPK

Wracając do projektu Strategicznego Studium Lokalizacyjnego spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała ten dokument w obecności premiera Mateusza Morawieckiego. Opracowanie zawiera mapy korytarzy dla nowych linii kolejowych prowadzących z różnych stron Polski do nowego lotniska między Warszawą i Łodzią. Od środy, 29 stycznia dokument jest dostępny na stronie internetowej poświęconej konsultacjom.

Strategiczne Studium Lokalizacyjne Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) to nowy etap procesu planistycznego Programu Kolejowego CPK. Jest to kamień milowy w ramach przygotowań do budowy ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy łączące poszczególne regiony kraju z CPK i Warszawą. Przedstawione korytarze będą podstawą dalszych prac studialno-projektowych. SSL zawiera mapy kolejowe, które - po wydrukowaniu - zajmują powierzchnię 70 metrów kwadratowych.

– W kwietniu ubiegłego roku podczas konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna pokazywaliśmy założenia Programu Kolejowego CPK i przyjętą przez rząd nowelizację rozporządzenia zawierającego wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Dotrzymaliśmy słowa: dziś pokazujemy Polakom Strategiczne Studium Lokalizacyjne dla 10 „szprych” i szczegółowy plan budowy ponad 1600 km nowych linii kolejowych – mówił premier Mateusz Morawiecki. – Centralny Port Komunikacyjny to serce rządowego Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i priorytet tego rządu. Jestem przekonany, ze CPK będzie kołem zamachowym całej polskiej gospodarki – podkreślił szef rządu.

Fot. CPK

Wewnątrz każdego z przedstawionych korytarzy linii kolejowych zaprezentowane są warianty przebiegu danej linii. – Mają one charakter orientacyjny. Ostateczny przebieg dla każdej z nich będzie zależał m.in. od wyników konsultacji społecznych, badań środowiskowych i szczegółowych uwarunkowań technicznych – wyjaśnił Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Z nowym opracowaniem planistycznym CPK można zapoznać się od dziś na stronie www.cpk.pl. Na początku lutego w tym miejscu zostanie udostępniony formularz konsultacyjny, dzięki któremu wszyscy zainteresowani będą mogli zgłaszać swoje propozycje do opracowanego dokumentu.

– Każdą z propozycji dokładnie przeanalizujemy, rozważając jej zasadność i możliwość wprowadzenia. To już kolejny, po zakończonych w ubiegłym roku Regionalnych Konsultacjach Strategicznych, etap dialogu CPK w sprawie dużych i potrzebnych Polsce inwestycji – podkreślił Mikołaj Wild, prezes CPK.

Inwestycje lotniskowe i kolejowe CPK są elementem rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Dodatkowo w kwietniu ub. roku rząd przyjął rozporządzenie, na mocy którego nowe odcinki torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, zostały włączone do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.

Jak wynika z założeń przygotowywanych inwestycji, podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut, a z Łodzi – niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godz., a np. czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do zaledwie 35 minut.

– Wśród planowanych inwestycji CPK znajdują się nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie Kolei Dużych Prędkości), mających połączyć Warszawę i CPK z większością największych miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godz. – przypomniał Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej.

Każdy z 10 „szprych” prowadzących do CPK składać się będzie z nowych odcinków torów oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Za budowę będzie odpowiadać spółka Centralny Port Komunikacyjny, a za modernizację – PKP Polskie Linie Kolejowe.

***

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4