Spółka POLREGIO obsłuży przewozy w Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 21 maja 2020

Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Wiadomo już kto będzie realizował kolejowe przewozy pasażerskie organizowane przez województwo podkarpackie oraz w ramach tworzonej Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA). To kolejowa spółka POLREGIO (dawniej Przewozy Regionalne). Urząd Marszałkowski właśnie rozstrzygnął przetarg w tej sprawie.

Postępowanie toczyło się od grudnia ubiegłego roku. Przedmiotem zamówienia było świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych wojewódzkich przewozów pasażerskich organizowanych przez województwo podkarpackie oraz w ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2025 r. Planowana praca eksploatacyjna w okresie obowiązywania umowy ma wynieść łącznie nie więcej niż 21 446 299 pociągokilometrów, w tym w ramach PKA 5 446 299 pociągokilometrów.

Przetarg trwał tak długo, ponieważ przewoźnik dwukrotnie odwoływał się do Krajowej Izby Odwoławczej zarzucając samorządowi województwa złamanie przepisów ustawy Prawo o zamówieniach publicznych i Kodeksu cywilnego. Chodziło m.in. o kwestie wyposażenia taboru, a także szczegóły jego serwisowania.

Ostatecznie warunki przetargu były zmieniane, zmieniały się też terminy składania ofert. Jak donosi branżowy portal Inforail.pl w toku postępowania spółce udało się wywalczyć np., że nie będzie musiała do obsługi połączeń w regionie podstawiać pojazdów z klimatyzacją. W zamian wystarczy wentylacja.

Oznacza to, że obok nowoczesnych składów przekazanych do obsługi linii przez samorząd województwa, pasażerów na Podkarpaciu spółka POLREGIO będzie nadal wozić także kilkoma wiekowymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi EN57.

Smaczku całej sprawie dodaje to, że POLREGIO praktycznie nie miało konkurencji. Było jedynym oferentem, a jego propozycja cenowa przekroczyła budżet przygotowany przez Urząd Marszałkowski. Otwarcie ofert odbyło się końcem marca i wtedy okazało się, że kolejowa spółka zaproponowała za usługę kwotę 489 069 800,00 zł brutto. Tymczasem samorząd województwa zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 457 094 794,00 zł brutto.

Prawie dwa miesiące zajęła ocena jedynej oferty, a także kwestia zgody na dołożenie brakujących ponad 30 mln zł. W tym tygodniu opublikowano decyzję o rozstrzygnięciu przetargu. Ofertę POLREGIO uznano za najkorzystniejszą i przyznano jej 100 punktów.

- Rozwój kolei w Województwie Podkarpackim to dla POLREGIO duże wyzwanie, ale także ogromna szansa, z której chcemy skorzystać. Złożona przez nas oferta odpowiada w pełni na oczekiwania władz województwa, a wybranie jej to dowód na to, że po zakończonej sukcesem restrukturyzacji, wbrew niektórym opiniom, jesteśmy przygotowani, by konkurencyjnymi ofertami odpowiadać na rosnące potrzeby samorządów województw w zakresie transportu kolejowego - ocenił w komunikacie dla mediów prezes POLREGIO Krzysztof Zgorzelski.

Biorąc pod uwagę historię przetargu, kwestię odwołań, a także to, że ostatecznie spółka była jedynym oferentem, taka optymistyczna ocena prezesa brzmi nieco zaskakująco.

Jak informował portal Rynek Kolejowy POLREGIO otrzyma na Podkarpaciu ok. 22 złote brutto za każdy przejechany kilometr. Jednak ten sam przewoźnik w województwie łódzkim otrzymuje ponad 20 zł od przejechanego kilometra (także operując częściowo na taborze tamtejszego marszałka), natomiast Łódzka Kolej Aglomeracyjna, dysponująca własnymi, niemal nowymi pociągami, otrzymuje mniej, bo ponad 14 zł dofinansowania do jednego przejechanego kilometra.

Rozstrzygnięcie przetargu na operatora nie kończy problemów związanych z tworzeniem Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Przypomnijmy, że niedawno okazało się, iż obie oferty w przetargu na budowę punktu obsługi technicznej wraz z zapleczem dla Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej w rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa przekraczają założony budżet inwestycji. Na razie nie ma decyzji co dalej.

W kwietniu natomiast unieważniono ciągnący się od października ubiegłego roku przetarg na budowę infrastrukturalnej części PKA. Powodem były także oferty znacznie przewyższające założony budżet. Przetarg prowadzony przez PKP Polskie Linie Kolejowe ma być powtórzony.

Podmiejska Kolej Aglomeracyjna, która ma połączyć Rzeszów z okolicznymi podkarpackimi gminami oraz portem lotniczym w Jasionce to sztandarowa inwestycja samorządu województwa podkarpackiego. Partnerami Urzędu Marszałkowskiego w tym przedsięwzięciu jest 16 gmin oraz PKP PLK.

Red.

#ZachowajmyBezpiecznyDystans podczas spotkań z ludźmi

#dbajozdrowieinnych, tych którzy muszą pracować

#BadzmyRazemNaOdleglosc

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4