Rusza Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna. Pierwsze kursy już od 1 stycznia!

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 31 grudnia 2020

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP

W godzinach szczytu co 30 minut, a poza nimi co godzinę, natomiast w weekendy co dwie godziny – tak będą kursować pociągi w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Od 1 stycznia 2021 r. ruszą pierwsze kursy w ramach PKA – na razie z Rzeszowa do trzech miast.

To dopiero pierwszy etap projektu. Jednak wiadomo, że podróżni na pewno pojadą już nowymi, wygodnymi pociągami kupionymi na wyłącznie na potrzeby PKA.

PKA będzie uruchamiana etapami. Najpierw, 1 stycznia 2021 r., ruszą połączenia kolejowe z trzema miastami:

Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów (linia 91)

Rzeszów – Dębica – Rzeszów (linia 91)

Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów (linia 106) (na razie w ograniczonym zakresie z powodu braku tzw. mijanek, które zostaną wybudowane).

Przed końcem 2021 roku, po zakończeniu prac związanych z elektryfikacją linii 71, zostaną uruchomione połączenia w relacji:

Rzeszów – Kolbuszowa - Rzeszów (linia 71)

Ostatnim etapem, który ruszy po wybudowaniu nowej linii kolejowej do lotniska w Jasionce, będzie połączenie w relacji:

Rzeszów – Jasionka – Rzeszów

Głównym założeniem PKA jest większa częstotliwość kursów. Kolej aglomeracyjna ma połączyć z Rzeszowem Dębicę, Przeworsk, Strzyżów i Kolbuszową oraz mniejsze miejscowości na tych trasach. Pociągi PKA uzupełnią ofertę połączeń regionalnych i wspólnie będą jeździć w godzinach szczytu co 30 minut, a poza nimi co godzinę. Natomiast w weekendy co dwie godziny.

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP

Pierwsze połączenia w ramach PKA obejmują dni 1-3 stycznia, a pociągi kursować będą następująco:

Rzeszów - Dębica – Rzeszów

- Dębica odj. 6:01 - Rzeszów Gł. przyj. 6:40 /kurs. codziennie 1-3.I/

- Rzeszów Gł. odj. 13:00 - Dębica przyj. 13:39 - kursuje 2.I /sobota/

- Dębica odj. 16:00 - Rzeszów Gł. przyj. 16:39 - kursuje 2.I /sobota/

- Rzeszów Gł. odj. 21:18 - Dębica przyj. 21:57 /kurs. codziennie 1-3.I/

Rzeszów - Strzyżów – Rzeszów

- Rzeszów Gł. odj. 16:01 - Strzyżów przyj. 16:38 - kursuje 2.I /sobota/

- Rzeszów Gł. 18:42 - Strzyżów przyj. 19:24 - /kurs. codziennie 1-3.I/

- Strzyżów odj. 19:35 - Rzeszów Gł. przyj. 20:17 - /kurs. codziennie 1-3.I/

- Rzeszów Gł. odj. 20:30 - Strzyżów przyj. 21:08 - kursuje 2.I /sobota/

- Rzeszów Gł. odj. 23:44 - Strzyżów przyj. 0:21 - kursuje 2.I /sobota/

W relacji Rzeszów - Przeworsk - Rzeszów pociągi PKA zaczną kursować od 4 stycznia.

W sumie, w dni robocze, od 4 stycznia tylko w ramach PKA będzie następująca liczba połączeń na dobę:

- 26 kursów w relacji Rzeszów - Strzyżów - Rzeszów

- 22 kursy w relacji Rzeszów - Przeworsk - Rzeszów

- 26 kursów w relacji Rzeszów - Dębica – Rzeszów

To daje łącznie 74 połączenia tylko w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Do tego dochodzą połączenia regionalne.

- Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna - poprzez zwiększone dotacje z budżetu województwa - to już projekt za ponad 700 mln złotych. Cieszymy się, że to przedsięwzięcie staje się faktem. Wierzymy, że oferta kolei aglomeracyjnej zachęci mieszkańców Podkarpacia do zostawienia samochodów i podróżowania pociągami – mówi marszałek województwa Władysław Ortyl.

Do obsługi PKA zostały kupione nowe pociągi. To osiem elektrycznych składów typu Impuls 2 i dwa spalinowe składy typu 222Ma produkcji firmy Newag S.A. z Nowego Sącza. Jak zapewniają przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego zapewnią one wygodę i komfort podróżowania, gdyż będą mieć wiele przydatnych rozwiązań w transporcie podmiejskim.

- To między innymi większa liczba drzwi dla szybszej wymiany pasażerów, zintegrowany system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami oraz wewnętrznymi monitorami. Będzie też przystankowy system informacji komunikacji miejskiej. Pociągi będą mieć monitoring oraz biletomaty umożliwiające gotówkowe i bezgotówkowe formy płatności. Do tego klimatyzacja, system gaszenia pożaru i zliczania podróżnych. Są też ułatwienia dla osób z ograniczeniami ruchowymi, dla podróżnych z dziećmi czy rowerzystów – wylicza Joanna Szozda, dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego UMWP.

Operatorem PKA będzie spółka PolRegio, przewoźnik wyłoniony w trybie przetargu. Będzie on także realizował pozostałe połączenia regionalne na Podkarpaciu. - Jest to ważne dla pasażerów, gdyż będą mogli korzystać z tej samej taryfy biletowej i honorowany będzie wspólny bilet ZTM Rzeszów - podkreśla Urząd Marszałkowski. Umowa z PolRegio została podpisana w lipcu 2020 r., a jej wartość to niemal 466 mln złotych na obsługę PKA i połączeń regionalnych w latach 2021-2025.

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna powstaje w ramach dwóch projektów unijnych:

1. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej: Zakup taboru wraz budową zaplecza technicznego” o wartości ponad 337 mln złotych.

2. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej” – jej wartość to 370 mln złotych.

W ramach pierwszego projektu kupionych zostało 10 nowych pociągów. W planach jest też hala technologiczna do przeglądów i napraw z myjnią wraz z układem torów technologicznych i postojowych – właśnie wybrano wykonawcę budowy tej inwestycji o czym informowaliśmy TUTAJ. W jej ramach przebudowany zostanie układ torowy na stacji PKP Rzeszów – Staroniwa, a także powstaną nowe lub zostaną zmodernizowane stare urządzenia sterowania ruchem.

W ramach tego projektu wkład własny województwa podkarpackiego wynosi już aż 220 mln złotych. Oprócz tego z budżetu samorządu za prawie 35 mln zł opłacona zostanie obsługa serwisowa, naprawcza i utrzymanie nowych pociągów w kolejnych latach.

Drugi projekt unijny obejmuje budowę zupełnie nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka i rozbudowę infrastruktury przystankowej i okołoprzystankowej na liniach, gdzie będą kursować pociągi PKA. W ramach tego projektu mają powstać między innymi nowe przystanki, perony oraz tzw. mijanki czy parkingi park&ride. W ramach przetargu została już wyłoniona firma, z którą 7 grudnia została podpisana umowa. To Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej Sp. z o.o. z Krakowa. Zadaniem lokalnych samorządów będzie natomiast budowa niezbędnych dróg i parkingów park&ride.

Red.

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP

Fot. Tomasz Leyko/Biuro Prasowe UMWP
  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4