Dostawa 20 autobusów dla Rzeszowa opóźni się. Poprosił o to sam Autosan

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 3 lutego 2021

Autobusy gazowe dla Rzeszowa
Fot. Autosan

W poniedziałek (1 lutego) do Rzeszowa dostarczonych miało zostać kolejnych siedem gazowych autobusów Autosan SanCity 12LF CNG. Pojazdy jednak nie dojechały. Jak się okazuje, o przesunięcie terminu dostawy poprosił sam producent.

Rzeszów czeka na ostatnią partię 20 z 60 zamówionych Autosanów na gaz. Kolejne miały dotrzeć do bazy MPK 8 lutego (7 sztuk) i 15 lutego (6 sztuk), kończąc cały kontrakt. Terminy nie zostaną jednak dotrzymane. Początkiem lutego w Rzeszowie pojawiła się delegacja z sanockiej spółki.

- Dostawa nie rozpocznie się ponieważ Autosan zwrócił się do miasta z propozycją zmiany tego terminu i aneksowania umowy - wyjaśnia Artur Gernand z Biura Prasowego Urzędu Miasta Rzeszowa.

Ratusz czeka jeszcze na dodatkowe dokumenty ze strony producenta autobusów z Sanoka.

- Na podstawie których będzie można formalnie aneksować umowę - dodaje Artur Gernand. To ważne, bo zakup autobusów jest dokonywany z unijnym wsparciem.

Jakie są przyczyny prośby sanockiej spółki? Ratusz nie ujawnia szczegółów rozmów z producentem.

Jak ustaliliśmy z nieoficjalnych źródeł, może chodzić o problemy fabryki z podwykonawcami. Z tego powodu autobusy dla Rzeszowa mają nie być jeszcze gotowe. Byłaby to odwrotna sytuacja od tej z poprzednich transzy kiedy autobusy były gotowe przed terminem. Pierwszą dwudziestkę producent dostarczył za zgodą miasta przed czasem, kolejne czekały w Sanoku na dostawę do odbiorcy w terminie wyznaczonym umową.

W tym momencie w Rzeszowie jest około 100 autobusów gazowych. Niedawno było ok. 70. Znaczne zwiększenie liczby taboru gazowców (nawet przy założeniu, że część najstarszych wozów zostanie zastąpiona przez te nowe) pociąga za sobą konieczność zwiększenia możliwości tankowania pojazdów gazem ziemnym. W MPK trwa budowa drugiej stacji do napełniania autobusów. Prawdopodobnie będzie gotowa już za kilka tygodni. Te techniczne ograniczenia nie mają jednak wpływu na zmiany w umowie z producentem.

- Ta inicjatywa wyszła ze strony Autosanu - podkreśla Artur Gernand.

Na razie nie wiadomo jeszcze jaki będzie nowy termin dostawy pojazdów. To będzie wynikać z projektu aneksu do umowy między miastem i producentem. Prawdopodobnie jednak pierwsze autobusy z opóźnionej dwudziestki mogłyby pojawić się w Rzeszowie w drugiej połowie marca.

Czy ta sytuacja może oznaczać kary dla producenta? Jak słyszymy w ratuszu, żadne decyzje w tej sprawie nie zapadły. Miasto czeka na dokumenty dotyczące aneksu do umowy.

Przypomnijmy, że umowę na kupno od sanockiej firmy Autosan Sp. z o.o. 60 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG) podpisano w Rzeszowie 29 listopada 2019 r. Przetarg ogłoszony przez Zarząd Transportu Miejskiego zakładał dostawę 40 sztuk z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 20 autobusów, z czego Rzeszów skorzystał. Za 60 pojazdów miasto ma zapłacić fabryce z Sanoka 81 mln zł.

Autobusy zakupione przez Rzeszów z unijnym dofinansowaniem to 12-metrowe pojazdy spełniające warunki normy czystości spalin Euro 6. Nowe pojazdy mieszczą 94 pasażerów. Przystosowane są do przewozu 27 pasażerów na miejscach siedzących. Wyposażone zostały m. in. w systemy informacji pasażerskiej, monitoringu, detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika, biletomaty obsługujące zarówno płatności gotówkowe jak i realizowane za pomocą kart płatniczych, bramki liczące potoki pasażerskie.

Opóźnienie w dostawie nowych autobusów nie stwarza natomiast problemu w funkcjonowaniu rzeszowskiej komunikacji miejskiej. Obecnie tabor obsługiwany przez MPK liczy około 220 pojazdów. W sytuacji panującej pandemii i ograniczeń liczby pasażerów oraz liczby kursów to liczba wystarczająca, niezależnie od tego, że część najstarszych wozów wkrótce będzie musiała być wycofana.

Sanocki producent autobusów należy do spółek Huta Stalowa Wola i PIT Radwar wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ). PGZ szuka jednak inwestora dla Autosanu. Niedawno zmienił się prezes spółki. W styczniu Eugeniusza Szymonika, który kierował przedsiębiorstwem przez dwa lata zastąpił Adam Smoleń. Jak ustaliliśmy, to właśnie nowy prezes pojawił się w Rzeszowie prosić o wydłużenie terminu dostaw ostatniej transzy autobusów gazowych.

Władze miasta planują w tym roku ogłoszenie przetargu na zakup kolejnych 20 autobusów – tym razem prawdopodobnie elektrycznych (obecnie po mieście jeździ 10 wozów na prąd).

Krzysztof Kuchta

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4