Nowe rodzaje biletów i kolejna zmiana zasad korzystania z Dworca Lokalnego

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 14 stycznia 2019

Fot. Karol Woliński

Rewolucja to może za duże słowo, ale na pewno będzie to zmiana w korzystnym kierunku, na którą od dawna czekali pasażerowie rzeszowskiej komunikacji miejskiej. Zarząd Transportu Miejskiego przygotował projekt uchwały wprowadzający nowe rodzaje biletów. Już w poniedziałek (14 stycznia) na popołudniowej sesji nadzwyczajnej zajmą się nią miejscy radni.

Do tej pory bilety sieciowe w Rzeszowie obowiązują przez cały miesiąc kalendarzowy: od 1 dnia danego miesiąca do ostatniego. To oczywiście oznacza, że dla kogoś, kto z różnych powodów (np. rozpoczyna pracę dopiero w połowie miesiąca) nie chce kupować biletu na początku miesiąca, nie ma żadnej alternatywy.

Teraz ma to się zmienić. Projekt uchwały zakłada wprowadzenie trzydziestodniowych, dziewięćdziesięciodniowych i stuosiemdziesięciodniowych biletów sieciowych imiennych oraz trzydziestodniowych biletów liniowych imiennych. Bilety będą ważne od daty obowiązywania do końca 30, 90 czy 180 dnia terminu ważności. Cena tych pierwszych będzie taka jak dotychczasowego miesięcznego biletu sieciowego (który pozostanie w ofercie) – 88 zł, ulgowego ustawowego 44 zł, a ulgowego samorządowego 49 zł. Natomiast bilety dziewięćdziesięciodniowe i stuosiemdziesięciodniowe będą kosztować odpowiednio: 249 i 499 zł. Ceny mają zachęcać do zakupu biletów o dłuższych okresach obowiązywania. Na pierwszym oszczędność wyniesie 15 zł, na drugim 29 zł.

Czy to będzie rzeczywista zachęta, okaże się zapewne w praktyce. Dla porównania, w liczącym ponad 90 tys. mieszkańców Jaworznie w woj. śląskim od czerwca ubiegłego roku obowiązuje bilet za 180 zł za cały rok na całą sieć bez ograniczeń.

Jest jeszcze jeden poważny minus nowych biletów dziewięćdziesięcio- i stuosiemdziesięciodniowych: nie będą na nie obowiązywać ulgi ani samorządowe, ani ustawowe.

Z kolei za trzydziestodniowy bilet liniowy imienny pasażerowie zapłacą 70 zł, tyle samo co za dotychczasowy bilet miesięczny liniowy. Taki bilet, ale ulgowy ustawowy będzie kosztował 35 zł, a ulgowy samorządowy 42 zł. Zlikwidowane zostaną natomiast bilety miesięczne trasowane oraz specjalne bilety miesięczne trasowane ze względu na małe zainteresowanie nimi.

Jak władze miasta uzasadniają proponowane zmiany? - Te zmiany są odpowiedzią na sygnały od mieszkańców, że takie rozwiązania są potrzebne w Rzeszowie. Po dogłębnych analizach powstał projekt uchwały, który będzie procedowany na najbliższej sesji Rady Miasta - wyjaśnia rzecznik prezydenta, Maciej Chłodnicki.

W załączniku do uchwały wyszczególniono również ceny biletów na przejazdy na trasie Dworzec Główny PKP – Dworzec Lokalny. To odległość jednego przystanku. Cena biletu normalnego została określona tak samo jak w przypadku cen biletów uiszczanych za pomocą elektronicznej portmonetki na Rzeszowskiej Karcie Miejskiej, a więc na 1 zł, ulgowego ustawowego na 0,50 zł, a ulgowego samorządowego na 0,60 zł. Wyszczególnienie cen za przejazd na trasie łączącej dworce może być zapowiedzią uruchomienia specjalnych połączeń umożliwiających szybkie przemieszczanie się między nimi lub wydłużenia na tej trasie jakiejś z istniejących linii. Sugestie o chęci dobrego skomunikowania nowego dworca lokalnego z dworcem kolejowym, by pasażerom było wygodnie się przesiadać pojawiły się niedawno w wypowiedzi dyrektor ZTM Anny Kowalskiej.

To, na co czekają jeszcze pasażerowie rzeszowskiej komunikacji w kwestii taryfy biletowej, to m.in. bilety czasowe np. 20 i 40 minutowe zachęcające do przesiadek. Dziś do dyspozycji mają tylko bilet godzinny za 4 zł, a więc droższy o złotówkę od podstawowej ceny biletu normalnego wynoszącej 3 zł.

Druga uchwała, którą zajmą się w poniedziałek radni dotyczy zmian w opłatach za korzystanie z dworców, którymi zarządza miasto. Chodzi o Dworzec Lokalny przy ul. Towarnickiego. W listopadzie Rada Miasta przyjęła przygotowaną przez Zarząd Transportu Miejskiego uchwałę, w której zrezygnowano z pobierania opłat za jedno zatrzymanie środka transportu na dworcu w wysokości 1 zł. Pozostała tylko opłata w wysokości 5 groszy za jedno zatrzymanie środka transportu na przystanku komunikacyjnym jaka obowiązuje na wszystkich miejskich przystankach. Połączono to z uchwaleniem innej regulacji nakazującej rozpoczynanie i kończenie kursów tylko na pętlach autobusowych, dworcach i punktach przesiadkowych.

Teraz miasto zmienia front i ponownie chce wprowadzić opłaty za korzystanie z Dworca Lokalnego, dodatkowo uzależniając ich wysokość od wielkości pojazdu i spełnienia normy czystości spalin EURO6. I tak, za jedno zatrzymanie na dworcu środka transportu posiadającego do 40 miejsc siedzących oraz elektrycznego (zeroemisyjnego) lub spełniającego normę EURO6 opłata ma wynieść 1 zł. W przypadku pojazdu posiadającego do 40 miejsc siedzących i nie spełniającego normy EURO6 opłata ta ma wynieść 1,50 zł. Tyle samo zapłacą przewoźnicy za zatrzymanie na dworcu autobusu posiadającego powyżej 40 miejsc siedzących oraz elektrycznego lub spełniającego normę EURO6. Najwięcej – 2 zł – ma wynieść opłata za zatrzymanie środka transportu posiadającego powyżej 40 miejsc siedzących i nie spełniającego normy EURO6.

Jak czytamy w uzasadnieniu uchwały, w aspekcie przystąpienia w 2017 r. miasta Rzeszowa do programu „Bezemisyjny Transport Publiczny” opłaty zróżnicowano nie tylko w zależności od ilości miejsc siedzących w środku transportu, ale także od spełnienia najwyższej obecnie normy czystości spalin (EURO6) lub wykorzystania autobusów zeroemisyjnych (elektrycznych).

Nie wiadomo jak na nowe wysokości opłat zareagują przewoźnicy. Miasto prowadzi m.in. rozmowy z firmą Marcel o przeniesieniu miejsca odjazdów busów tej firmy z parkingu przed centrum handlowym Europa II właśnie na Dworzec Lokalny.

W trzeciej uchwale dotyczącej spraw komunikacji, która znalazła się w porządku obrad Rady Miasta wprowadza się nowe warunki i zasady korzystania z przystanków komunikacyjnych i dworców na terenie miasta. Tak jak w przypadku poprzedniego projektu ma to związek z oddaniem wyremontowanego Dworca Lokalnego. Projekt przewiduje ponadto m.in., że przewoźnicy (inni niż operator komunikacji miejskiej jakim jest MPK) będą mogli korzystać z przystanków w centrum miasta nie dłużej niż do końca 2019 r.

Zmiany dotyczące biletów i opłat za korzystanie z Dworca Lokalnego miałyby wejść od 1 lutego, o ile zostaną natychmiast po uchwaleniu opublikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego, ponieważ przewidziano 14-dniowy termin ich wejścia w życie od daty publikacji.

Na poniedziałkowej nadzwyczajnej sesji ma nastąpić również ślubowanie Danuty Szyszki i Krystyny Stachowskiej, nowych radnych z włączonej do Rzeszowa od 1 stycznia Matysówki.

Sesja rozpocznie się o godz. 15.00. Jej obrady można będzie śledzić na żywo TUTAJ.

Tomasz Wrzesiński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4