Rzeszów przygotowuje się na przejazd olbrzyma do drążenia tunelu na S19

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 20 listopada 2022

Fot. GDDKiA

W stronę Podkarpacia i Rzeszowa zmierzają elementy olbrzymiej maszyny TBM, która wydrąży tunel na budowie drogi ekspresowej w rejonie Babicy. Pierwszy transport dotrze do naszego miasta w nocy z 28 na 29 listopada. Jednak wcześniej trzeba się do tego przygotować. Prace rozpoczną się już w najbliższy poniedziałek (21 listopada). Obejmą one głównie obniżenie poziomu jezdni ul. Żołnierzy 9 Dywizji Piechoty pod wiaduktem kolejowym.

Transportują nocami

Nowy odcinek drogi ekspresowej S19 będzie miał ponad 10 kilometrów długości. Jedną z części tego zadania będzie budowa tunelu drogowego o długości ponad 2 km. Powstanie on w miejscowości Babica. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zostanie on wykonany „metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m”.

Transport maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine) to wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym przygotowywane od wielu miesięcy przez wyspecjalizowane firmy. Największe elementy maszyny TBM są już w drodze na miejsce inwestycji. Najpierw dotarły one do Polski z Hiszpanii drogą morską, potem do Opola drogą wodną. Stamtąd jadą drogą lądową. Transport – ze względu na towarzyszące mu utrudnienia na drogach - odbywa się nocami. Składa się z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje.

Z piątku na sobotę (18 na 19 listopada) ogromny konwój przekroczył granicę województw łódzkiego i mazowieckiego. Na teren województwa lubelskiego wjedzie w poniedziałek (21 listopada). W nocy z 23 na 24 listopada (środa/czwartek) przejazd zakończy się po godz. 4 na MOP Bukowa tuż za granicą województwa podkarpackiego, gdzie konwój będzie stał do godz. 22.

Trzeba obniżyć jezdnię

Natomiast pierwsza kolumna wioząca elementy maszyny przez Rzeszów przejedzie dopiero za ponad tydzień - w nocy z 28 na 29 listopada. Po zjeździe z S19 pojazdy będą poruszać się ul. Żołnierzy 9 Dywizji Piechoty oraz ul. Podkarpacką do granicy miasta i gminy Boguchwała.

- Transportowane elementy są tak duże, że konieczna jest odpowiednie przygotowanie trasy przejazdu przez miasto - mówi Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.

Chodzi przede wszystkim o obniżenie o ok. 36 cm nawierzchni ul. Żołnierzy 9 Dywizji Piechoty pod wiaduktem kolejowym, pod którym inaczej maszyna by się nie zmieściła. Prace obejmą odcinek o długości ok. 250 metrów i rozpoczną się już 21 listopada.

W związku z nimi w poniedziałek na ul. Żołnierzy 9 Dywizji Piechoty wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. Wyłączona z ruchu zostanie jezdnia od strony południowej, na odcinku od ul. Zawiszy Czarnego do ronda na ul. Podkarpackiej. Ruch w dwóch kierunkach będzie odbywał się jezdnią po stronie północnej.

Koszty pokryje wykonawca

Wszelkie koszty związane z obniżaniem nawierzchni oraz przywracaniem jej do stanu pierwotnego poniesie firma Mostostal Warszawa, czyli współwykonawca budowy odcinka S19 Rzeszów Południe–Babica. Nastąpi to po 23 grudnia, kiedy ostatnie elementy maszyny TBM przejadą przez Rzeszów.

Tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono. Dlatego GDDKiA apeluje do wszystkich kierowców o ostrożność i stosowanie się do znaków oraz wprowadzanej na czas przejazdu zmienionej organizacji ruchu. Prosi także osoby, chcące zrobić zdjęcia, by nie podchodzić na bliską odległość do pojazdów biorących udział w konwoju. Zabronione jest także zatrzymywanie się na drodze ekspresowej.

Konkurs na nazwę dla maszyny

Jak już informowaliśmy TUTAJ GDDKiA ogłosiła konkurs „Nazwij maszynę TBM”. Imię zaproponowane dla maszyny powinno być żeńskie. Regulamin konkursu dostępny jest TUTAJ. Na propozycje organizatorzy czekają do 23 listopada 2022 r.

Fot. GDDKiA

Nie tylko tunel

Dodajmy, że prace przy drążeniu ponad 2-kilometrowego tunelu rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel zlokalizowany do 100 m pod powierzchnią będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia. Wykona to właśnie maszyna TBM o długości 112 m, masie 4000 ton z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.

Wykonawcą prac na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi S19 Rzeszów Południe–Babica jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. To jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce.

Inwestycja poza budową tunelu obejmuje też wykonanie sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988.

Wartość kontraktu to dokładnie 2 mld 230 mln 165 tys. 684,48 zł brutto. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4