Dynamiczne buspasy i inne pomysły. Już dziś seminarium „Rozwój systemów transportowych Rzeszowa”. Wstęp wolny!

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 27 lutego 2019

W środę zostaną zaprezentowane propozycje związane z rozwojem systemów transportowych Rzeszowa. Zostały one przygotowane przez pracowników Politechniki Rzeszowskiej, Stowarzyszenie Rowery.Rzeszów.pl oraz Podkarpackie Stowarzyszenie Miłośników Komunikacji.

Będzie można zapoznać się z nimi w trakcie seminarium „Rozwój systemów transportowych Rzeszowa”, które odbędzie się 27 lutego o godzinie 16.00 w budynku Wydziału Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury PRz (bud. P) przy ulicy Poznańskiej 2 w sali P-24. Przewidywany czas spotkania wynosi 2 godziny. Seminarium ma charakter otwarty!

Współorganizatorem wydarzenia jest rzeszowski oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji, Stowarzyszenie Rowery.Rzeszów.pl oraz Podkarpackie Stowarzyszenie Miłośników Komunikacji. Podczas spotkania najpierw zostaną przedstawione propozycje związane z rozwojem systemów transportowych Rzeszowa, a następnie przewidywana jest dyskusja na poruszone tematy.

Głównym punktem spotkania będzie omówienie rozwiązania przygotowanego przez pracowników Politechniki Rzeszowskiej, którego efektem ma być poprawa punktualności komunikacji miejskiej. Autorami projektu „Dynamicznie Wydzielone Pasy Autobusowe” (DPA) są dr inż. Mateusz Szarata, dr inż. Lesław Bichajło, wsparcia udzielił również dr hab. inż. Tomasz Siwowski, prof. PRz, kierownik Zakładu Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej.

- Innowacyjność pomysłu polega na wykorzystaniu nowoczesnej infrastruktury teleinformatycznej do zarządzania ruchem na pasach autobusowych. Nowe rozwiązanie umożliwia czasowe wydzielanie pasa na żądanie zbliżającego się autobusu. W efekcie możliwe jest bardziej precyzyjne uprzywilejowanie autobusów i dopasowanie czasu działania do rzeczywistych godzin szczytu – wyjaśnia dr inż. Mateusz Szarata.

Dodaje, że użytkownicy samochodów indywidualnych korzystają z pełnego przekroju drogowego i tylko w sytuacjach kiedy wydzielenie pasa jest naprawdę konieczne, ten pas jest im „odbierany”. Kolejną istotną zaletą DPA według pomysłodawców jest możliwość zastosowania tej formy priorytetu w przypadkach, w których kryteria wprowadzenia klasycznego wydzielonego pasa nie są spełnione. Dzięki temu większa liczba odcinków mogłaby posiadać priorytety wpływające korzystnie na atrakcyjność danej linii, zwiększając jej punktualność czy skracając czasy przejazdu przez zatłoczone odcinki ulic.

Rozwiązaniem zainteresowane są władze Rzeszowa, które chciałyby przetestować DPA na ulicy Hetmańskiej. Aktualnie trwają prace nad wdrożeniem projektu w życie.

Swoje pomysły przedstawią też przedstawiciele organizacji, które wezmą udział w seminarium. Jednym z tematów będzie system Park&Ride oraz rola węzłów przesiadkowych w Rzeszowskim Transporcie Miejskim.

- Chcę zwrócić uwagę, że z racji coraz gorszej jakości transportu podmiejskiego liczba aut będzie wzrastać i trzeba dać mieszkańcom szansę zostawić je na parkingu by mogli przesiąść się do komunikacji miejskiej - wyjaśnia Michał Rządeczka z Podkarpackiego Stowarzyszenia Miłośników Komunikacji. - Chcę też zwrócić uwagę na brak P&R w Rzeszowie. oraz na odległość przystanków i brak węzłów przesiadkowych.

Organizatorzy wydarzenia liczą, że to pierwsze spotkanie zapoczątkuje cykl seminariów poświęconych aktualnym problemom komunikacyjnym miasta Rzeszowa.

Red.

Fot. Materiały organizatorów

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4