Od maja mała „rewolucja” w miejskiej komunikacji. Budziwój już protestuje

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 24 marca 2023

Fot. Paweł Bialic

Wrócą – choć w ograniczonym zakresie - kursy linii nr 5, obsługującej osiedle Matysówka, będzie zwiększenie liczby kursów linii nr 8, która po wydłużeniu trasy obsłuży osiedle Budziwój, nastąpi likwidacja linii nr 37, 48, 49 i 57 – m.in. takie poważne zmiany czekają od maja miejską komunikację w Rzeszowie. Wkrótce nastąpi jeszcze jedna zmiana – bilet 40-minutowy zostanie zastąpiony 60-minutowym.

Majowa reforma nie będzie jeszcze oczekiwaną i zapowiadaną od lat, nazywaną często „rewolucją” całkowitą zmianą siatki linii. Jednak niektóre z nich znikną, trasy innych zmienią się, a poważne modyfikacje czekają też rozkłady, na których pojawi się więcej taktów. Planowane zmiany jednak już budzą opór na osiedlach. Podobnie jak było to z linią nr 5 na Matysówce, przeciwko planowanej likwidacji linii nr 37 protestują mieszkańcy osiedla Budziwój.

Cel zmian według ZTM: synchronizacja rozkładów

Zmiany będą dotyczyły linii, które obsługują m.in. osiedla Miłocin – Św. Huberta, Pogwizdów Nowy, Biała, Drabinianka, Kotuli, Budziwój, Słocina, Matysówka. Jak tłumaczy Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie, konieczność wprowadzenia zmian jest związana m.in. z potrzebą urealnienia czasów przejazdów autobusów pomiędzy przystankami.

- Sytuacja na drogach Rzeszowa zmienia się i musi znaleźć odzwierciedlenie w rozkładach. Kolejnym powodem zmian jest konieczność ograniczenia zjawiska jazdy autobusów stadami, na co wielokrotnie zwracają uwagę korzystający z komunikacji publicznej - słyszymy w ZTM.

Jego pracownicy wyjaśniają, że w nowym rozkładzie wprowadzona zostanie synchronizacja rozkładów jazdy linii kursujących wspólnymi odcinkami tras, dzięki czemu wyeliminowane zostaną odjazdy autobusów następujące bezpośrednio po sobie. - Mocniejszy nacisk zostanie postawiony na tzw. taktowanie czyli kursy autobusów w stałych odstępach czasu oraz możliwość przesiadania się w śródmieściu na inne linie autobusowe - twierdzą w ZTM.

Nie jest jednak tajemnicą, że miasto szuka oszczędności w stale rosnących kosztach komunikacji miejskiej i reforma połączeń ma także taki cel. W ubiegłym roku ceny biletów podnoszono dwa razy. Kolejna podwyżka mogłaby mieć odwrotny skutek. Stąd gorączkowe szukanie możliwości zracjonalizowania kosztów.

Zmiany wprowadzane przez ZTM obejmą następujące linie: 2, 5, 6, 8, 10, 14, 16, 27, 29, 31, 32, 36, 37, 40, 42, 44, 46, 47, 48, 49 i 57. Nowy rozkład jazdy zostanie wprowadzony od 8 maja.

- Jego założenia zostały przekazane radom osiedli. Jedną z przykładowych zmian będzie przywrócenie kursów linii nr 5, na której szczególnie zależało mieszkańcom osiedla Matysówka - zaznacza ZTM.

Zwiększona zostanie liczba kursów linii nr 8. - Obecnie jej częstotliwość w szczycie to ok. 30 minut, pomiędzy szczytami i poza szczytem co ok. 60 minut, w weekendy co ok. 90 minut. Po zmianach „ósemka” w szczytach i pomiędzy szczytami będzie kursowała co ok. 30 minut, poza szczytem co ok. 60 min., w weekendy co ok. 60 minut - opisuje zmiany Zarząd Transportu Miejskiego. Ponadto linia nr 8 zostanie wydłużona do Hermanowej Przylasek, zastępując likwidowaną linię nr 37.

Jak wyjaśnia ZTM, szczyty komunikacyjne to czas pomiędzy godzinami 6 a 9 oraz 14 a 17. W nowym rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać od maja, zwiększona liczba kursów będzie także pomiędzy godzinami: 9 a 10, 13 a 14 oraz 17 a 18.

Inne przykładowe zmiany to zwiększenie liczby kursów linii 2 i 10, zmiana tras przejazdu linii 32 i 36.

O przygotowywanych zmianach w rozkładach Zarząd Transportu Miejskiego poinformował kilka rad osiedli już 16 lutego. Wówczas przedstawiono im do zaopiniowania propozycje jakie opracował ZTM. Dotyczyło to osiedli, które łączą wspólne linie. Chodzi głównie o Białą, Drabiniankę, Budziwój, Słocinę, Kotuli oraz Matysówkę. O tym co zaproponowano temu ostatniemu osiedlu, którego mieszkańcy nie mogą przeboleć grudniowej likwidacji „piątki” pisaliśmy już TUTAJ i TUTAJ.

Uwaga! Zaprezentowane poniżej rozkładowe godziny odjazdów to na razie robocze propozycje, dlatego nie należy ich traktować jako ostatecznych. Docelowe rozkłady zostaną przedstawione końcem kwietnia wraz z ogłoszeniem wszystkich zmian przez ZTM w oficjalnym komunikacie dla pasażerów.

Nie chcą likwidacji „37” i zbierają podpisy

Matysówka nie będzie jednak jedynym osiedlem, które protestuje przeciw likwidacji „swojej” linii, za jaką jej mieszkańcy uważają „piątkę” docierającą do nich jeszcze od lat 70. ub. wieku. Przeciwko planowanej likwidacji linii nr 37 buntują się mieszkańcy Budziwoja.

ZTM zamierza zastąpić linię nr 37 poprzez wydłużenie „ósemki”, która ma mieć trasę wydłużoną do Hermanowej Przylasek i biec ulicami Budziwojską, Podleśną i Poselską. Dodatkowo linia nr 8 ma mieć jak już wspomniano zwiększoną liczbę kursów.

Fot. Materiały ZTM

Taka zmiana nie podoba się mieszkańcom osiedla Budziwój. Przygotowali internetowy protest gdzie zbierają podpisy przeciwko zmianom. Jest dostępny TUTAJ. Dotąd podpisało się pod nim już ponad 800 osób. Podpisy przeciwko likwidacji „trzydziestki siódemki” zbierano też w ostatnią niedzielę po mszach św. w parafialnym kościele.

Jakie są argumenty mieszkańców w sprawie linii nr 37? „Uważamy, że zastąpienie jej linią nr 8, poprzez wydłużenie jej trasy, znacząco pogorszy komunikację osiedla. Nie zgadzamy się z narracją, iż udostępnienie linii nr 8, która kursować ma co pół godziny, poprawi nasz istniejący problem z transportem miejskim” – twierdzą autorzy petycji.

„Nie jest prawdą, że zwiększona zostanie liczba połączeń, gdyż wydłużona zostanie jedynie trasa w/w linii. Za to niezaprzeczalnie znacznie wydłuży się czas przejazdu. Ulica Miła oraz Strażacka generują duże korki w godzinach szczytu, co uczyni nasz kurs dłuższym o kilkanaście minut. Ma to ogromne znaczenie dla osób, które w godzinach porannych musza dostać się do szkoły lub pracy. Likwidacja linii 37 wykluczy szybki dojazd uczniów do szkół m.in III LO, IX LO i Zespół Szkół Gospodarczych w Rzeszowie. Obecnie czas przejazdu linią nr 37 do w/w szkół zajmuje ok. 40-50 min. W momencie uruchomienia linii nr 8, czas dojazdu do szkoły wydłuży się o dodatkowe kilkanaście minut. Czy ma to oznaczać, że uczniowie będą zmuszeni wychodzić z domów o godzinie 5.30 aby dotrzeć na 7.10 do szkoły?” – czytamy w treści protestu.

„Osobnym problemem pozostaje kwestia zatłoczenia autobusów, które będą musiały dodatkowo pomieścić pasażerów z kolejnych kilkunastu przystanków. Obietnice autobusów przegubowych, o których usłyszeliśmy, są bez pokrycia, gdyż żaden taki autobus nie będzie w stanie pokonać skrzyżowania ulicy Miłej ze Strażacką” – dowodzą mieszkańcy.

„Jako mieszkańcy osiedla Budziwój, spodziewaliśmy się poprawy komunikacji miejskiej. Zarówno obecna linia jak i proponowana zmiana w żaden sposób się do tego nie przyczyniają. Mieszkamy w mieście od 13 lat, a w dużej mierze skazani jesteśmy na własny transport, co nie jest ani ekonomiczne, ani ekologiczne” – przekonują autorzy sprzeciwu wobec likwidacji linii nr 37.

„Ulica Budziwojska potrzebuje sprawnego połączenia z resztą Rzeszowa, które dostępne będzie w odstępach nie dłuższych, niż co 20 minut. Tylko w ten sposób możemy poważnie traktować transport miejski jako alternatywę” – kończą swój protest mieszkańcy Budziwoja.

W podobnym duchu wypowiada się Rada Osiedla Budziwój, która skierowała pismo w sprawie „trzydziestki siódemki” do ZTM. W liście podpisanym przez jej przewodniczącego Tadeusza Ożyło (radnego Rozwoju Rzeszowa) poinformowała Zarząd Transportu Miejskiego, że zmiany w zakresie zmiany trasy opiniuje negatywnie. Argumenty to zwiększenie czasu jazdy autobusów z osiedla Budziwój do centrum miasta spowodowane wydłużeniem trasy przez osiedle Biała na odcinku Strażacka – Miła - Kard. K. Wojtyły, którędy jeździ „ósemka”. Radzie osiedla nie podoba się też, że linia nr 8 jedzie ulicami Lisa-Kuli i Cieplińskiego, a nie zapewnia dojazdu do ulic Szopena, Targowej i Piłsudskiego.

Jak twierdzi Rada Osiedla Budziwój, w momencie włączenia osiedla do Rzeszowa priorytetem było zapewnienie dojazdu linią nr 37 do przychodni przy ul. Warzywnej, Fredry, przychodni Medyk i szpitala przy ul. Szopena, jak również do ZUS. Tak samo priorytetem było zapewnienie uczniom dojazdu do szkół przy ul. Szopena, 3 Maja, Rejtana, Spytka Ligęzy czy Orzeszkowej. Do tego momentu zdaniem rady osiedla te priorytety nie uległy zmianie.

Czy protesty mogą jeszcze wpłynąć na decyzje o zmianach, które już zapadły? Nie wiadomo, ale wszystko wskazuje, że raczej nie i wolą ratusza jest by reforma została wdrożona w zaproponowanym przez ZTM kształcie.

Warto zaznaczyć, że w przypadku Budziwoja zmiany nie obejmą linii nr 12. Nastąpi wspomniane wydłużenie linii nr 8 oraz likwidacja linii nr 37. Łącznie po zmianach kursów z osiedla w dzień roboczy ma być 90, czyli więcej niż obecnie. Teraz są to 83 kursy.

Dodajmy, że część z pozostałych rad osiedli przedstawiła proponowane zmiany m.in. na swoich profilach w mediach społecznościowych. Sądząc po komentarzach mieszkańców entuzjazmu wobec propozycji ZTM raczej nie widać.

Zmieniona trasa linii nr 8 - wydłużona w kierunku Hermanowej Przylasek. Mapka nie uwzględnia faktu, że linia nr 8 nadal będzie wykonywać kursy do Rudnej Wielkiej
Fot. Rada Osiedla Biała/Facebook

Na Matysówkę wraca „piątka”

Wiadomo już jaką decyzję miasto podjęło w przypadku osiedla Matysówka, którego mieszkańcy domagali się przywrócenia linii nr 5. Przypomnijmy, że żadna z czterech propozycji ZTM dla Matysówki nie zadowoliła osiedlowej rady, która uznała, że nie ma kompetencji do zajmowania konkretnego stanowiska. Natomiast zaproponowała nie tylko przywrócenie „piątki” i pozostawienie kursów linii nr 18, ale także kilku kursów linii nr 48 (ZTM proponował jej likwidację) oraz chce pozostawienia linii nr 61.

Miasto do realizacji wybrało propozycję numer I. Oznacza ona zachowanie obecnego stanu kursów linii nr 18. Przywrócona zostanie linia nr 5, ale w ograniczonym zakresie – z 9 parami kursów w dni robocze w godz. 6-18 (pierwotnie podawano godz. 6-17) na trasie ul. Matysowska – ul. Trembeckiego przez ul. Hetmańską (na czym szczególnie zależało mieszkańcom). Do momentu likwidacji „piątka” kursowała do godzin wieczornych przez wszystkie dni tygodnia. Mimo stanowiska Rady Osiedla Matysówka zlikwidowana będzie linia nr 48, natomiast linia nr 61 pozostanie bez zmian. Łącznie według informacji jakie zawarto w propozycji nr I kursów z osiedla w dzień roboczy miało być 44 – o 2 więcej niż obecnie. Według oficjalnego komunikatu, jaki ZTM opublikował w piątek 24 marca (już po naszej publikacji) kursów z osiedla po zmianach ma być 56, a obecnie jest ich 54.

Informacja o zmianach na os. Matysówka z oficjalnego komunikatu ZTM
Fot. ZTM

Fot. Materiały ZTM

Biała

W przypadku osiedla Biała ma nastąpić zwiększenie częstotliwości kursów na liniach nr 2, nr 8, nr 14. Zwiększy się częstotliwość kursów weekendowych na linii nr 31. Zlikwidowana będzie linia nr 37. Na linii nr 44 pojawią się dodatkowe dwie pary kursów do Sikorskiego MPGK w dni robocze. Bez zmian pozostanie linia nr 58. Po zmianach liczba kursów z osiedla Biała w dzień roboczy zmniejszy się i ma wynieść 152 w stosunku do obecnych 163.

Fot. Materiały ZTM

Drabinianka

W przypadku osiedla Drabinianka ma nastąpić zwiększenie liczby kursów linii nr 2, nr 8 (ze wspomnianym wydłużeniem trasy do Hermanowej Przylasek za linię nr 37) i nr 40. W przypadku linii nr 31 w weekendy częstotliwość kursów zwiększy się ze 100 do 60 minut. Łącznie kursów z osiedla w dzień roboczy ma być 139 w stosunku do obecnych 115.

Fot. Materiały ZTM

Kotuli

W przypadku osiedla Kotuli ma nastąpić zwiększenie liczby kursów lub częstotliwości na liniach nr 2, nr 10, nr 27, nr 40, nr 42, nr 47. Na linii nr 10 ma także nastąpić zwiększenie liczby kursów przez ulicę Wywrockiego oraz likwidacja przejazdu ulicami Wyspiańskiego i Wita Stwosza. Na linii nr 36 nastąpi likwidacja trasy na odcinku Bł. Karoliny – Dąbrowskiego, będzie ona kończyć kursy przy ul. Matuszczaka. Natomiast linia nr 32 obejmie swą trasą Wzgórza Staroniwiskie. Łącznie kursów z osiedla w dzień roboczy ma być 159 w stosunku do obecnych 145.

Materiały ZTM

Pogwizdów Nowy i Miłocin – Św. Huberta

W przypadku osiedli Pogwizdów Nowy i Miłocin – Św. Huberta zaplanowano zwiększenie liczby kursów na linii nr 8. Oprócz wspomnianego wydłużenia trasy do Hermanowej Przylasek zaplanowano wjazd kieszeniowy do ul. Trembeckiego w każdym kursie – ma to zapewnić możliwość przesiadek na linie nr 9, 12, 29 i 59. Bez zmian ma pozostać linia nr 20. Natomiast linia nr 57 utworzona po przyłączeniu Pogwizdowa Nowego do Rzeszowa ma zostać zlikwidowana. Po reformie łączna liczba kursów z osiedla Pogwizdów Nowy w dzień roboczy ma pozostać bez zmian – ma ich być nadal 49.

Fot. Materiały ZTM

Słocina

W przypadku osiedla Słocina ma zostać zwiększona częstotliwość linii nr 6 w weekendy, więcej kursów ma mieć linia nr 14. Poważna zmiana, wspomniana przy osiedlu Kotuli dotyczy linii nr 36 - nastąpi likwidacja jej trasy na odcinku Bł. Karoliny – Dąbrowskiego. Linia obejmie w zamian ulice Podkarpacką i Matuszczaka gdzie będzie kończyć kursy. W zamian pasażerowie jadący od Słociny dostaną możliwość przesiadki na al. Powstańców Warszawy na zwiększoną liczbę kursów linii nr 40 kursującej do ul. Bł. Karoliny oraz linii nr 29 kursującej do ul. Przemysłowej. Z tego powodu likwidacji ulegnie linia nr 49. Zmian ma nie być na liniach nr 16 i 46.

Liczba kursów z osiedla Słocina w dzień roboczy ma wynieść 123. Obecnie jest ich 122.

Fot. Materiały ZTM

Zmieniona trasa linii nr 36
Fot. Rada Osiedla Słocina/Facebook

Bilet 40-minutowy stanie się 60-minutowym

Ponadto zaplanowana została jeszcze jedna istotna zmiana dotycząca biletów.

- 40-minutowy bilet, po sygnałach od pasażerów, zastąpiony ma zostać biletem 60-minutowym - słyszymy w ZTM. Projekt uchwały w tej sprawie zostanie skierowany na kwietniową sesję Rady Miasta. To oznacza, że zmiana wejdzie w życie prawdopodobnie od czerwca.

Przypomnijmy, że wraz z pierwszą ubiegłoroczną podwyżką cen biletów od 1 lutego 2022 r. bilet jednorazowy zamieniono na 40-minutowy (ważny przez 40 minut od momentu jego skasowania w przypadku przesiadek lub w czasie trwania jednego przejazdu bez limitu czasu). Od listopada ub. r. wraz z kolejną podwyżką jego cena wynosi 5 zł (ulgowy ustawowy - 2,50 zł, ulgowy samorządowy – 3 zł). Równocześnie zlikwidowano wówczas bilet 60-minutowy, zastępując go 90-minutowym.

Teraz podstawowy bilet z 40-minutowego ma stać się godzinnym. Oczywiście cena pozostanie bez zmian. - Chcemy maksymalnie zachęcić pasażerów do przesiadek - tłumaczą w ZTM. Dotychczasowy bilet 40-minutowy nie zawsze zapewnia taką możliwość. Pasażerowie narzekają, że szczególnie w przypadku korków, gdy autobusy jadące z odległych osiedli notują duże opóźnienia, skorzystanie z przesiadki i dojechanie do celu w ciągu 40 minut jest nierealne.

- Zmiana ma wyeliminować takie przypadki - mówią w ZTM.

Krzysztof Kuchta

Poniżej zmienione trasy linii według oficjalnego komunikatu ZTM, który opublikowano już po naszym artykule w piątek (24 marca) w godzinach popołudniowych (dla uzyskania większej rozdzielczości należy otworzyć dany obraz w oddzielnym oknie).

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4