Modernizacja trasy kolejowej z Rzeszowa do Przemyśla. Za 17 mln zł

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 13 marca 2019

Fot. PKP PLK

W tym roku kontynuowane będą prace przy przebudowie linii kolejowej z Rzeszowa do Przemyśla. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały już umowę o wartości 17 mln zł. Najpierw będą toczyć się prace projektowe, a w drugiej połowie roku rozpoczną się roboty w terenie. Łącznie od 2016 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na modernizację trasy Rzeszów - Przemyśl już ponad 90 mln zł ze środków budżetowych.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują inwestycje na podkarpackiej trasie, której efektem jest wygodniejsza, sprawniejsza i bezpieczniejsza komunikacja. W tym roku rozpoczną się prace za 17 mln zł - wyjaśnia Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK. - Lepszy komfort obsługi podróżnych jest już na 16 stacjach i przystankach (spośród 20) między Rzeszowem a Przemyślem.

W ramach modernizacji trasy na stacji Radymno przebudowany będzie peron. Pasażerowie zyskają nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne. Korzystne zmiany będą dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Kładka nad torami będzie wyposażona w dwie windy i wyremontowana. Na peronie i dojściach zaplanowano specjalny system oznakowania: ścieżki dotykowe, pola uwagi i pasy ostrzegawcze.

W Przemyślu na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych PLK zwiększy poziom bezpieczeństwa. Zamontowane zostaną nowe urządzenia samoczynnej sygnalizacji. Światła i półrogatki będą dodatkowo ostrzegały kierowców.

PLK sukcesywnie poprawiają warunki podróży i przewozu towarów na trasie Rzeszów – Przemyśl.

- Od 2016 r. podróżni zyskali lepiej przygotowane 16 stacje i przystanki: Rzeszów Załęże, Strażów, Krzemienica, Łańcut, Głuchów, Kosina, Rogóżno, Grzęska, Przeworsk, Pełkinie, Jarosław, Ostrów k/Radymna, Przemyśl Zasanie, Przemyśl - wylicza Szalacha. - Od grudnia 2018 także mieszkańcy miejscowości Niziny i Walawa maja lepsze przystanki. W bieżącym roku będzie łatwiej skorzystać z kolei także w Sośnicy Jarosławskiej oraz w Radymnie.

Prace na trasie Rzeszów – Przemyśl realizowane są w ramach projektu: „Modernizacja linii kolejowej nr 91 Kraków Główny Osobowy - Medyka i nr 92 Przemyśl - Medyka, odcinek Rzeszów - granica państwa”. Finansowanie zapewnia budżet państwa. W latach 2016 - 2018, PLK zrealizowały już inwestycje na trasie Rzeszów – Przemyśl za blisko 76 mln zł netto.

Krajowy Program Kolejowy to największy w historii polskiej kolei program inwestycyjny. W jego skład wchodzi 220 projektów wartych blisko 70 mld zł. Program zakłada modernizację m.in. 9 tys. km torów. Ogromne przedsięwzięcie ma m.in. skrócić czas przejazdu pomiędzy miejscowościami oraz zapewnić lepszy dostęp do kolei i umożliwić komfortowe podróże. Aktualnie wykonanie programu przekroczyło 60 proc., a wartość zakończonych i realizowanych prac wynosi ponad 40 mld zł.

– Jeszcze niedawno zastanawiano się, czy damy radę zrealizować cały Krajowy Program Kolejowy. Dzisiaj widzimy, że moglibyśmy zrealizować nawet więcej zadań. Dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – ocenia Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4