Zobaczcie zamówione wagoniki rzeszowskiej kolei podmiejskiej [FOTO]

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 19 maja 2019

NEWAG 222Ma Kolei Mazowieckich.
Fot. Wikimedia Commons

W piątek informowaliśmy TUTAJ o rozstrzygniętym przetargu samorządu województwa podkarpackiego na 10 składów szynobusów przeznaczonych dla rzeszowskiej Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Wyprodukuje je i dostarczy firma NEWAG z Nowego Sącza. Składy te będą woziły pasażerów do Rzeszowa na liniach z Dębicy, Kolbuszowej, Przeworska i Strzyżowa. Kolejka będzie docierała także do Portu Lotniczego w Jasionce. Dwa z tych składów będą posiadały napęd spalinowy, a pozostałych osiem elektryczny.

Chcieliśmy zapoznać Państwa bliżej z pojazdami, którymi niebawem będziecie mogli jeździć. Dzięki uprzejmości Pana Macieja Górowskiego, projektanta pojazdów szynowych firmy NEWAG, przedstawiamy zdjęcia składów typu NEWAG 222Ma – takich samych, które trafią do Rzeszowa w wersji spalinowej. Malowanie przedstawianych pojazdów występuje w dwóch wariantach: z motywem zielono-żółtym (pojazdy użytkowane w Kolejach Mazowieckich) oraz z motywem niebiesko-zielonym (dwa takie składy jeżdżą już w podkarpackich Przewozach Regionalnych, głównie na linii Rzeszów – Stalowa Wola).

NEWAG 222Ma podkarpackich Przewozów Regionalnych. Z tyłu widać dołączony drugi skład.
Fot. Maciej Górowski

Zacznijmy od wejścia dla pasażerów. Są bardzo wygodne – dwie pary dwuskrzydłowych drzwi po obu stronach składu. Po zatrzymaniu się pojazdu pod drzwiami wysuwają się automatyczne stopnie ułatwiające wejście nawet z niskiego peronu.

Fot. Maciej Górowski

Za wejściami znajdują się strefy obniżonej podłogi ze stanowiskami dla rowerów, a także z miejscem dla niepełnosprawnych na wózkach. W przestrzeni tej montowane są także składane siedzenia.

Fot. Maciej Górowski

Przechodząc ze stref przy wejściach do przodu lub do tyłu składu podłoga podnosi się o około 0,5 m (pod nią znajdują się napędy podwozia). W kabinie tworzą się w tam główne strefy siedzisk pasażerów. Siedzenia mają wysokie zagłówki i rozkładane stoliczki. W składzie spalinowym dwuczłonowym (z jednym przegubem pojazdu) jest ok. 110 miejsc siedzących. W nieco dłuższym składzie elektrycznym trójczłonowym (z dwoma przegubami) jest ok. 140 miejsc siedzących. Miejsc stojących w obu przypadkach jest co najmniej drugie tyle.

Fot. Wikimedia Commons

Fot. Maciej Górowski

Aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów, pojazd posiada kompletny monitoring zewnętrzny i wewnętrzny. W pojeździe zamontowany jest dodatkowo interkom umożliwiający kontakt pasażerów i maszynisty. Dzięki elektronicznemu systemowi zliczania pasażerów maszynista dokładnie wie, ile osób w danej chwili jest w pojeździe.

Pojazd posiada oczywiście toaletę, w której zastosowano zamknięty hermetyczny obieg wodno-ściekowy. Łazienka wyposażona jest też w przewijak dla niemowląt. Skład jest w pełni klimatyzowany. Pasażerowie mają też inne udogodnienia, jak wizualny system informacji pasażerskiej i automat do wydawania biletów. Jest też Wi-Fi i gniazdka do laptopów.

Fot. Maciej Górowski

Maszynista dysponuje komfortową kabiną z chłodziarką i mini kuchenką. Ma przy tym doskonałą widoczność zarówno na strefę ruchu przed pojazdem, jak i do wnętrza kabiny pasażerskiej – przez oszklone drzwi wewnętrzne lub dzięki systemowi kamer i monitorów. Prezentowane składy NEWAG 222Ma można rozpędzić do praktycznej prędkości eksploatacyjnej 130 km/h.

Red.

Fot. Maciej Górowski

Fot. Maciej Górowski

Fot. Maciej Górowski

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4