Przestoimy w korkach całe wakacje? Duża kumulacja prac na ulicach w centrum

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 1 lipca 2019

Prace na wiadukcie Śląskim potrwają do końca sierpnia
Fot. Tomasz Wrzesiński

Najbliższe dwa miesiące mogą oznaczać dla kierowców przejeżdżających przez centrum Rzeszowa utknięcie w korkach. Wszystko przez to, że szykuje się nam prawdziwa kumulacja prac na drogach. Właśnie dziś, w poniedziałek 1 lipca rozpoczyna się remont nawierzchni wiaduktu Śląskiego. Już wcześniej zaczęły się pierwsze prace przy dobudowie prawoskrętów w rejonie ronda Dmowskiego, które niedługo nabiorą tempa. Także na lipiec PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiedziały rozpoczęcie prac przy przebudowie wiaduktu kolejowego nad ul. Batorego, co ma oznaczać zamknięcie przejazdu pod wiaduktem dla ruchu samochodowego i objazdy.

Przez lipiec i sierpień potrwa remont wiaduktu Śląskiego.

- Remont będzie polegał na wymianie elementów dylatacyjnych pomiędzy poszczególnymi płytami pomostu i wymianie nawierzchni. Prace będą prowadzone przez okres wakacyjny. Specjalnie wybrano taki termin robót, ponieważ w tych miesiącach natężenie ruchu jest mniejsze - mówi Andrzej Świder, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie.

W czasie remontu jezdnia na wiadukcie zostanie zwężona do połowy. Normalnie kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy w każdą stronę. Teraz będą mieli po jednym.

- Prace dotyczące wymiany elementów dylatacyjnych będą wymagały zamknięcia jednego z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, co spowoduje, że ruch będzie odbywał się tylko na jednym pasie. Tymczasowa organizacja ruchu zostanie wprowadzona od poniedziałku od godziny 18.00 - wyjaśnia dyrektor Świder.

Zwężenie newralgicznego dla komunikacji w mieście fragmentu trasy wschód – zachód przebiegającej przez centrum miasta oznacza dla zmotoryzowanych problemy. Nie tylko zresztą dla komunikacji indywidualnej. Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie informuje, że w związku z remontem mogą wystąpić utrudnienia w ruchu drogowym, a tym samym opóźnienia w kursowaniu autobusów. Kto tylko ma taką możliwość, powinien pomyśleć o omijaniu wiaduktu i jeździe inną trasą.

Koszt remontu to 1 mln 59 tys. zł. Przetarg na wykonanie prac wygrała firma Eurovia Polska S.A. z Bielan Wrocławskich. Miasto miało w budżecie zapisane na ten cel prawie 805 tys. zł, ale po otwarciu ofert (druga opiewała na 1,26 mln zł) kwotę na remont zwiększono.

W ubiegłym roku wiadukt Śląski wyremontowano już pod spodem. Prace były powiązane z oddaniem do użytku przebudowywanego równolegle Dworca Lokalnego, który znajduje się pod wiaduktem. Kosztowały ponad 800 tys. zł.

Prace przy budowie prawoskrętów przy al. Piłsudskiego potrwają do listopada
Fot. Tomasz Wrzesiński

Budowa prawoskrętów

Remont wiaduktu Śląskiego to tylko jedna z inwestycji drogowych, które mogą dać się we znaki kierowcom w najbliższym czasie. Nieopodal, w rejonie ronda Dmowskiego rozpoczęła się już dobudowa prawoskrętów w ciągu al. Piłsudskiego. Jeden z nich powstanie obok centrum handlowego Ameryka, drugi obok Urzędu Marszałkowskiego. Na razie wycięto drzewa i trwają prace przy instalacjach podziemnych. Kiedy jednak roboty nabiorą tempa, nie obejdzie się bez poważnych utrudnień. Uciążliwych tym bardziej, że w godzinach szczytu na dojazdach do ronda Dmowskiego już normalnie korki są normą. Tymczasem budowa prawoskrętów, przynajmniej okresowo będzie musiała pociągnąć za sobą zwężenie jezdni. Nietrudno sobie wyobrazić co to będzie oznaczać dla kierowców.

Prace przy prawoskrętach nie skończą się jednak na wakacjach, jak remont wiaduktu, ale potrwają dłużej – aż do jesieni. Plan jest taki by skończyły się w listopadzie.

Prace przy przebudowie wiaduktu kolejowego nad ul. Batorego mają rozpocząć się jeszcze w lipcu
Fot. Paweł Bialic

Przebudowa wiaduktu nad ul. Batorego

To jednak nie koniec planowanych robót i będących ich następstwem utrudnień drogowych. W ramach gruntownej modernizacji stacji kolejowej Rzeszów Główny prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, planowana jest także przebudowa wiaduktu przy ul. Batorego. Początek prac zapowiedziano na lipiec. Przejazd pod wiaduktem w ciągu ul. Batorego, Żółkiewskiego i Siemieńskiego ma być na czas prac zamknięty. Roboty mają potrwać ok. 13 miesięcy. Na razie szczegóły zmian w organizacji ruchu i objazdów nie zostały jeszcze podane.

Z informacji podawanych wcześniej przez ZTM wynika, że np. miejskie autobusy linii 5, 9, 12, 29, 59 oraz N1 poruszające się obecnie ul. Batorego na czas przebudowy zostaną skierowane na al. Piłsudskiego. Mają jechać przez plac Wolności, następnie ul. Marszałkowską i Lubelską w ul. Maczka do ul. Siemieńskiego i dalej bez zmian. Podobną trasę wybiorą zapewne kierowcy innych pojazdów, bo nie będą mieli za bardzo innego wyjścia. To oznacza jeszcze większe natężenie ruchu na rondzie Dmowskiego, gdzie jak wspomnieliśmy wcześniej, w najbliższych miesiącach czekają nas utrudnienia związane z budową prawoskrętów.

Prace przy budowie nowego wiaduktu kolejowego (w miejsce starego, niskiego i wąskiego powstanie nowa dużo szersza i wyższa konstrukcja) prowadzone przez PKP PLK to jeszcze nie wszystko. Potrzebna będzie równoległa przebudowa okolicznego układu drogowego, za którą odpowiada miasto. Według podawanych wcześniej przez kolej informacji, Miejski Zarząd Dróg będzie miał możliwość rozpoczęcia przebudowy drogi pod obiektem po 10 miesiącach od rozpoczęcia prac przez PKP PLK. Trudno jednak przypuszczać, że uda się ją wykonać w pełni w ciągu kolejnych 3 miesięcy, kiedy swoją część prac planują wykonać kolejarze.

Tym bardziej, że budowa nowej, szerszej drogi pod wiaduktem to tylko część planowanej przez miasto przebudowy całego okolicznego układu drogowego pod nazwą: „Rozbudowa układu komunikacyjnego ulic: Siemieńskiego, Kochanowskiego, Żółkiewskiego, Batorego, Styki”. Na razie trudno określić jak długo ona potrwa. Pewne jest tylko jedno: oznacza to kolejne utrudnienia drogowe w centrum Rzeszowa.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4