Wypożyczalnia pojazdów na prąd ruszyła. „Zasilane zieloną energią”
KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 18 grudnia 2019
Od dzisiaj (środa 18 grudnia) w Rzeszowie rozpoczęła działalność samoobsługowa wypożyczalnia samochodów elektrycznych na minuty, za którą odpowiada firma 4 Mobility. Oficjalny start tej usługi odbył się tuż przed miejskim ratuszem, w którym wcześniej odbyła się konferencja prasowa, gdzie poznaliśmy szczegóły tego jak będzie funkcjonować wypożyczalnia. Później za kierownicą zasiedli pierwsi użytkownicy samochodów elektrycznych które będą udostępnione w ramach nowej usługi.
- Świat biegnie szybko do przodu, wprowadza wszelkiego rodzaju wynalazki oraz innowacje i w Rzeszowie jak i w całym kraju staramy się żeby udoskonalać i ułatwiać nasze życie - mówił o nowej usłudze na samym początku konferencji prezydent Rzeszowa, Tadeusz Ferenc.
W ramach wypożyczalni 4 Mobility, (https://4mobility.pl/rzeszow/) Rzeszowa zostanie udostępnione 30 samochodów (wcześniej informowano o liczbie 20) marki Nissan Leaf II generacji. Samochody są już dostępne do użytku w aplikacji mobilnej 4 Mobility. Paweł Błaszczak, prezes 4 Mobility wytłumaczył jak będzie wyglądał proces wypożyczenia samochodów.
- W telefonie każdy użytkownik aplikacji widzi dostępny samochód. Po rezerwacji ma 15 minut na dotarcie do pojazdu. Następnie za pomocą telefonu otwieramy i uruchamiamy samochód. Po zakończeniu korzystania zamykamy samochód również za pomocą telefonu, a opłata za przejazd rozliczana jest za pomocą karty płatniczej - twierdzi Paweł Błaszczak, według którego wypożyczalnia samochodów na minuty czyli tzw. Car sharing jest doskonałym uzupełnieniem systemu komunikacji publicznej w mieście.
Paweł Błaszczak, prezes firmy 4 MobilityFot. Karol Woliński
Aby wypożyczyć samochód użytkownik musi mieć ukończone 18 lat, posiadać prawo jazdy kategorii B oraz kartę płatniczą. Wypożyczonym samochodem będzie można poruszać się oczywiście po całym obszarze miasta jak i również poza jego granicami. Na razie ograniczeniem będzie strefa, w której będzie trzeba samochód pozostawić po zakończeniu z jego korzystania. Strefa parkowania początkowo będzie obejmowała 20 kilometrów kwadratowych w centrum miasta. Jak zaznaczył Paweł Błaszczak strefa będzie jednak sukcesywnie poszerzana, a w planie jest objęcie nią również ościennych gmin Rzeszowa. Zdaniem prezesa 4 Mobility istnieje możliwość powiększenia floty samochodów w ramach wypożyczalni. Wszystko będzie zależało od zainteresowania usługą. Według Pawła Błaszczaka jeszcze przed startem wypożyczalni, w aplikacji mobilnej 4 Mobility zarejestrowało się 300 użytkowników z Rzeszowa.
Warte podkreślenia jest również to, że wypożyczony samochód będzie można zaparkować bezpłatnie w miejskiej strefie płatnego parkowania (należy oczywiście pamiętać, że parkowanie musi odbywać się zgodnie z przepisami ruchu drogowego). Z możliwości parkowania będą wyłączone parkingi prywatne oraz miejsca z ograniczonym dostępem (szlabany, parkingi podziemne, parkingi zamknięte, miejsca w Strefie Płatnego Parkowania oznaczone kopertą, miejsca z czasowym ograniczeniem parkowania, parkingi osiedlowe itp.). Dodatkowo w związku z tym, że samochód wypożyczalni będzie w pełni elektryczny, stwarza nam to możliwość poruszania się nim po buspasie.
Oprócz użytkowania samochodów na minuty przez mieszkańców, będą z nich mogli skorzystać pracownicy Urzędu Miasta Rzeszowa w ramach usługi Car-poolingu czyli udostępniania pojazdów dla różnych instytucji. Urzędnicy w godzinach pracy będą mogli korzystać z samochodów na podstawie współpracy ratusza i firmy 4 Mobility. Opłaty za korzystanie z samochodów na tej zasadzie będą realizowane prawdopodobnie na zasadzie ryczałtu. Miasto zapłaci pewną kwotę za usługę, a w zamian urzędnicy będą mogli korzystać z samochodu w godzinach pracy.
Jeżeli chodzi o koszty użytkowania dla indywidualnych użytkowników, jak już wcześniej informowaliśmy będą one się składać z dwóch części – opłaty za przejechany kilometr (80 groszy) oraz opłaty za minutę korzystania z samochodu (67 groszy). Jak informuje 4 Mobility są to ceny promocyjne, jednak na razie nie podano informacji do kiedy będą one obowiązywać. Standardowa cena wynosi 85 groszy za minutę użytkowania oraz 80 groszy za kilometr.
- W przypadku promocyjnych cen, za przejazd z Dworca Głównego na Politechnikę Rzeszowską zapłacimy około 11 zł. Jeśli usługę rozszerzymy o teren lotniska w Jasionce to przejazd na lotnisko z Rzeszowa wyniesie około 30 zł - tłumaczy prezes 4 Mobility.
Uruchomienie wypożyczalni przez 4 Mobility nie byłoby możliwe gdyby nie stacje ładowania samochodów elektrycznych, za których instalację odpowiada spółka PGE Nowa Energia (która kontroluje też firmę 4 Mobility). Obecnie w Rzeszowie znajduje się 8 stacji, na których znajduje się 16 miejsc do ładowania. Do połowy 2020 spółka planuje instalację kolejnych 5 stacji.
- Wszystkie punkty ładowania samochodów elektrycznych to zielona energia, co jest unikatowym rozwiązaniem, ponieważ jest to pierwsza tego typu inicjatywa w skali kraju - powiedział wiceprezes ds. innowacji grupy PGE, Paweł Śliwa.
Paweł Śliwa, wiceprezes ds. innowacji grupy PGEFot. Karol Woliński
Na razie za ładowanie samochodów wypożyczalni będą odpowiedzialni jej pracownicy, natomiast 4 Mobility chce edukować mieszkańców Rzeszowa w jaki sposób korzystać z ładowarek, tak aby w przyszłości mogli to robić samodzielnie. Ładowarki są oczywiście również dostępne dla kierowców posiadających własny samochód elektryczny.
Nissan Leaf to pojazd dysponujący baterią o pojemności 40 kWh pozwalającej przejechać bez ładowania dystans 378 kilometrów. Samochód dysponuje silnikiem o mocy 150 KM pozwalającym na osiągnięcie prędkości 100 km/h w czasie 7,9 sekundy. Pojazd będzie oczywiście wyposażony w poduszki powietrzne, systemy ABS, EBD i BA, kamery cofania oraz system ostrzegający o pojeździe znajdującym się w „martwym polu” czy wykrywający pieszych i rowerzystów w pobliżu.
Kamil Wieczorkowski, szef działu sprzedaży do firm w Nissan Sales CEEFot. Karol Woliński
- Samochody są bardzo dobrze wyposażone, bezpieczne, posiadają system „Pro Pilot”, który jeszcze mocniej wspiera kierowcę podczas jazdy. Są to pojazdy bezemisyjne co wpisuje się w zapisy ustawy o elektromobilności - twierdzi Kamil Wieczorkowski, szef działu sprzedaży do firm w Nissan Sales CEE.
Karol Woliński