30 przegubowców już na ulicach. Wkrótce pojawi się pierwszy elektrobus

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 11 września 2018

Ostatnia partia nowych przegubowców jeszcze w zajezdni, tuż po dostawie
Fot. Zdjęcie od Pana Jakuba, Czytelnika czytajrzeszow.pl

Po ulicach Rzeszowa jeździ już komplet autobusów przegubowych Solaris Urbino 18 IV generacji zakupionych przez miasto. Do 20 pojazdów dostarczonych przed wakacjami (o numerach 759-778) dołączyło ostatnie 10 zamówionych wozów (779-788). Do zajezdni MPK przy ul. Lubelskiej dotarły w sierpniu, a od poniedziałku wożą pasażerów. Tak jak wozy z wcześniejszej dostawy, można je spotkać na najważniejszych liniach komunikacji miejskiej, m.in. 0A, 0B, 17, 18, 19, 30, 34.

Na ulicach Rzeszowa można spotkać już 30 przegubowych autobusów
Fot. Tomasz Wrzesiński

Wprowadzenie na trasy „długich” Solarisów to istotna zmiana, która ma podnieść komfort podróżowania, bo w rzeszowskim MPK nigdy dotąd nie eksploatowano aż tak dużej liczby autobusów przegubowych. W latach 70. do początku 80. po Rzeszowie jeździło 5 przegubowych Jelczy. Później przegubowce pojawiły się na początku lat 90. gdy w szwedzkim Göteborgu zakupiono 12 używanych autobusów Volvo. W kolejnych latach wykruszający się tabor uzupełniły jeszcze 4 nowe Jelcze. Ostatni z nich wycofano jednak w ubiegłym roku.

Autobusy przegubowe obsługują teraz najpopularniejsze linie komunikacji miejskiej
Fot. Tomasz Wrzesiński

Łącznie w tym roku przewidziano dostawę 50 nowych autobusów. Wyprodukowane przez Solarisa 18-metrowe przegubowce, podobnie jak 10 dostarczonych wiosną 12-metrowych Autosanów napędzane są silnikami Diesla. Niedługo dołączy do nich 10 autobusów elektrycznych, też produkcji Solarisa.

Będą to autobusy o długości 12 metrów. Zaplanowano, że będą obsługiwać linie 0A i 0B. Trwa budowa płyty postojowej dla tych pojazdów przy ul. Lubelskiej. Powstaną tam również stanowiska do ładowania baterii pojazdów (nocnego). Natomiast dwie stacje szybkiego ładowania (między kursami) mają powstać przy ul. Grottgera na przystanku końcowym i początkowym „koła”.

Pierwszy autobus elektryczny ma pojawić się w Rzeszowie w najbliższych dniach. Wraz z nim przyjedzie na razie przenośna ładowarka. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pojazd zostanie zaprezentowany 29 września w czasie pikniku „Multimodalność po rzeszowsku” z okazji 70-lecia komunikacji miejskiej w Rzeszowie. Będzie prawdopodobnie woził uczestników imprezy między Rynkiem, a siedzibą ZTM i zajezdnią MPK, które będzie można zwiedzać w tym dniu.

Kolejne elektrobusy mają zostać dostarczone do końca roku.

Wizualizacja elektrycznego Solarisa dla Rzeszowa
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Nowe autobusy zakupiono w ramach projektów unijnych. Umowa na 10 Autosanów kosztowała 10,1 mln zł. Zakup przegubowców to 54,4 mln zł (kwota zawierała jeszcze dostarczenie ciężkiego pojazdu do holowania autobusów). Za autobusy elektryczne miasto zapłaci z kolei 30,2 mln zł – ta kwota zawiera jednak nie tylko dostawę pojazdów, ale także budowę infrastruktury – płyty postojowej i urządzeń do ładowania baterii.

Rzeszów nie jest pierwszym miastem na Podkarpaciu, które będzie mieć autobusy elektryczne. Wyprzedziła nas pod tym względem Stalowa Wola, gdzie także zakupiono 10 pojazdów produkcji Solarisa. Są to jednak autobusy o mniejszej pojemności niż te w stolicy Podkarpacia.

Tomasz Wrzesiński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4