Giardino di Delizie wraz z Robertą Mameli zachwycili festiwalową publiczność! 📸
KATEGORIA: KULTURA / 17 maja 2025
W piątkowy wieczór 16 maja, w Sali Balowej Muzeum-Zamku w Łańcucie odbył się drugi z koncertów tegorocznej, 64. edycji Muzycznego Festiwalu w Łańcucie. W historycznym anturażu festiwalowa publiczność mogła wysłuchać wspaniałego koncertu zespołu muzyki dawnej Giardino di Delizie, któremu towarzyszyła wspaniała Roberta Mameli. Publiczność była zachwycona i nie chciała bez bisów wypuścić artystów, którzy dali wyjątkowy popis kunsztu muzycznego, na długo zostając w pamięci widzów. Poniżej obszerna fotorelacja z tego wyjątkowego dla wszystkich melomanów wieczoru.
Giardino di Delizie
Zespół powstał w Rzymie w roku 2014, a jego założycielką jest skrzypaczka dr Ewa Anna Augustynowicz (doskonale znana podkarpackiej publiczności, bo stąd pochodzi). Artystka jest również dyrektorem artystycznym tej dynamicznej i niezwykle kreatywnej grupy muzycznej, która zachwyca publiczność na całym świecie grając muzykę dawną.
W zespole tym występują profesjonalne artystki, które szczególnie wyspecjalizowały się w grze na instrumentach dawnych, znanych/pochodzących głownie z Polski i Włoch. Panie tworzące Giardino di Delizie, edukowały się pod czujnym okiem wybitnych specjalistów muzyki dawnej. Artystki od lat współpracują̨ i koncertują̨ regularnie ze znanymi zespołami europejskimi.
„Aby dobrze grać, trzeba umieć dobrze mówić” te inspirujące słowa Tartiniego stały się dla zespołu Giardino di Delizie swoistego rodzaju mottem towarzyszącym im w karierze zawodowej. Koncerty zespołu (tak jak i ten, którego miałam przyjemność wysłuchać w piątkowy wieczór) są zawsze niezwykle intensywne i porywające, co jest przede wszystkim rezultatem historycznych i muzykologicznych badań, w których centrum znajdują się włoscy i polscy kompozytorzy.
- To właśnie odkrywanie na nowo, poprzez koncerty i działalność dyskograficzną, zapomnianych autorów muzyki instrumentalnej rzymskiej XVII wieku jak i tych, którzy inspirowali się Polską lub żyli i tworzyli w Polsce - - to misja dyrektor artystycznej zespołu doktor Ewy Anny Augustynowicz.
Zespół koncertował podczas wielu ważnych festiwali we Włoszech i w Polsce jak również w Finlandii, Holandii, Hiszpanii, Portugalii i w Niemczech oraz nagrał do tej pory 7 płyt dla renomowanej firmy fonograficznej Brilliant Classic i 1 dla Da Vinci Publishing.
Podczas tego koncertu w Sali Balowej łańcuckiego zamku z zespołem Giardino di Delizie wystąpiła urodzona w Rzymie Roberta Mameli, która absolutnie zauroczyła festiwalową publiczność swoim chwytającym za serce śpiewem. Co słuchacze dali jej i zespołowi przyjemnie odczuć owacją na stojąco i domagając się bisów.
Artystka ukończyła klasę śpiewu i skrzypiec w Konserwatorium Nicolini w Piacenzy, a nastepnie brała udział w klasach mistrzowskich prowadzonych przez Bernadettę Manca di Nissa, Ugo Benelliego, Konrada Richtera, Claudio Desderiego oraz Enzo Darę. Jest regularnym gościem Music Festival Potsdam Sanssouci, podczas którego wykonuje rzadko wystawiane opery.
Jest śpiewaczka regularnie zapraszaną na występy w najbardziej znaczących operach i salach koncertowych, takich jak np.: Wiener Konzerthaus, Theater an der Wien, Concertgebouw Amsterdam, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Colón w Buenos Aires, Auditorium National de Lyon, Tokyo Opera City, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Teatro Regio w Turynie, Grand Théâtre w Genewie, Bayerische Staatsoper w Monachium, Staatsoper Unter den Linden oraz Pierre-Boulez Saal w Berlinie, Shanghai Grand Theatre.
Współpracowała z takimi dyrygentami jak: Jordi Savall, Daniele Callegari, Diego Fasolis, Fabio Biondi, Federico Maria Sardelli, Ottavio Dantone, Ton Koopmann, Leonardo García Alarcón, Jean-Christophe Spinosi, Marco Armiliato, Francesco Corti, Enrico Onofri, nieżyjący Claudio Abbado, Alan Curtis, Christopher Hogwood, Václav Luks i Jeffrey Tate.
Roberta Memeli, wykonująca utwory z repertuaru muzyki dawnej, koncertuje z wieloma zespołami, jak np. Alte Musik Berlin, Complesso Barocco, Capella Cracoviensis, Accademia Bizantina, Le Concert des Nations, La Venexiana, Modo Antiquo, Europa Galante, I Barocchisti, Cappella Mediterranea czy Il Pomo d’Oro, Collegium 1704, które grają na instrumentach dawnych.
Artystka święciła sukcesy w 2018 r. w berlińskiej Staatsoper i w 2023 r. w Teatro Ponchielli w Cremonie, występując razem z Diego Fasolisem i Akademie für Alte Musik Berlin i śpiewając partię tytułową w operze Menteverdiego „Koronacja Poppei”.
Wystąpiła w licznych operach z epoki baroku, w tym m.in. w „Dydonie i Eneaszu” Purcella (Belinda), „Katonie w Utyce” Vivaldiego (Cezar), „Didone abbandonata” Leonardo Vinciego (rola tytułowa), a także w „Les Indes galantes” Rameau (Amor/Zaira), operze wystawionej przez Leonardo Garcíę Alarcóna/Lydię Steier w Grand Théâtre de Genève.
Podczas festiwalu Drottningholm zaśpiewała partie Ginewry i Poppei w operach Heandla „Ariodante” i „Agrippina”.
Odtwarzała rolę Aci w serenadzie „Aci, Galatea e Polifemo” podczas Międzynarodowego Festiwalu im. George Enescu w Bukareszcie oraz londyńskiego Wigmore Festival.
Z repertuaru Mozarta zachwycała publiczność swoją interpretacją Vitellii w „Łaskawości Tytusa”, opery wystawionej przez Pierre-Emmanuela Rousseau w Théâtre de Rennes, Angers i Nantes.
Zaśpiewała partię Aminty („Król pasterz”) w weneckim Teatro La Fenice oraz Armindy w „Rzekomej ogrodniczce”, spektaklu pod batutą Diego Fasolisa, który został wyprodukowany w La Scala dla szanghajskiego Grand Theatre.
Tekst: Viperis
Fotorelacja: Maciej Terpiński