Dzień szósty na Festiwalu Nowego Teatru czyli „STAFF ONLY”. FILM/FOTO

KATEGORIA: KULTURA / 5 grudnia 2019

Kadr ze spektaklu „STAFF ONLY” w reżyserii Katarzyny Kalwat z udziałem mieszkających w Warszawie migrantów – artystek i artystów, wywodzących się z różnych krajów i kultur
Fot. Paweł Bialic

Środa, 4 grudnia była szóstym dniem 06. Festiwalu Nowego Teatru. W jego trakcie na scenie Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie publiczność obejrzała kolejny spektakl konkursowy. Tym razem był to „STAFF ONLY” w reżyserii Katarzyny Kalwat z udziałem mieszkających w Warszawie migrantów – artystek i artystów, wywodzących się z różnych krajów i kultur. Spektakl powstał w Biennale Warszawa - interdyscyplinarnej instytucji kultury, prowadzącej działalność artystyczną, badawczo-naukową, edukacyjną oraz społeczną.

„STAFF ONLY” to projekt performatywny, w którym twórcy domagają się radykalnej redefinicji pojęcia narodowej kultury. Mówią o potrzebie integracji twórców-migrantów, o rozszerzeniu pojęcia narodowych praktyk aktorskich. Czy teatr może być nową wieżą Babel?

„Polska znajduje się w wyjątkowym momencie. (…) Od 2016 roku liczba zarejestrowanych cudzoziemców w całym kraju podwoiła się z 300 tys. do blisko 600 tys. osób. Kluczowe zatem staje się zagadnienie tożsamości kulturowej współczesnej Polski i przestrzeni, jaką pozostawia się w niej dla obcokrajowców, imigrantów. Nie istnieją krajowe systemy integracyjne, dzięki którym cudzoziemki i cudzoziemcy mogliby bezpiecznie i stabilnie budować w Polsce swoją przyszłość. Wartości, takie jak otwartość, liberalizm i postępowość nie zawsze idą w tym wypadku w parze z elementarnym doświadczeniem wykluczonych przybyszy, „obcych” próbujących odnaleźć swoje miejsce w Polsce. Dla nas, twórczyń i twórców teatralnych, równie istotne stają się społeczne zmiany znajdujące odzwierciedlenie w przestrzeni kultury: w teatrze i szerzej – na artystycznym rynku pracy. Zjawisko „szklanego sufitu” występuje równie silnie w teatrze i w filmie: bezrobotni aktorzy obcego pochodzenia nie znajdują zatrudnienia w publicznych instytucjach kultury. Teatr, tradycyjnie pojmowany jako przestrzeń zaangażowanej społecznej krytyki, miejsce awangardowych poszukiwań i instytucja walki o wolność, staje się w przewrotny sposób narzędziem umacniania podziałów, które deklaratywnie zwalcza. W projekcie „Staff Only” wychodzimy od wyobrażenia kultury narodowej, która ma charakter integrujący, uwzględniający zróżnicowane doświadczenia i uwarunkowania kulturowe osób. Chcemy, aby doprowadziło nas to do trwałej zmiany, chociażby w mikro–skali, w której zaproszone do projektu artystki i artyści mają szansę przebicia szklanego sufitu. Chcemy odpowiadać na pytania dotyczące strategii jakie może podjąć aktor–migrant, by dostać szansę pracy w swoim zawodzie. Czy musi i jest w stanie zmienić się w „prawdziwego Polaka”, pozbywając własnej tożsamości, akcentu, tradycji i koloru skóry? Te doświadczenia pomagają nam sformułować nasze wspólne marzenia i plany jakie mamy na przyszłość” - twierdzą sami twórcy spektaklu.

Red.

Patron - jeden z głównych sponsorów Festiwalu Nowego Teatru organizowanego przez Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

Poniżej WIDEORELACJA ze spektaklu „STAFF ONLY” w reż. Katarzyny Kalwat oraz ze spotkania z twórcami i aktorami po spektaklu. Zapraszamy również do obejrzenia naszej FOTORELACJI z szóstego dnia Festiwalu Nowego Teatru.

TUTAJ zaś w szczegółach znajdziecie to co jeszcze przed Wami.

FOTORELACJA: Paweł Bialic

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4