Zespół studentów z PRz Racing Team zaprezentował nowy bolid PMT-03

KATEGORIA: EDUKACJA / 3 marca 2021

Bolid PMT-03
Fot. Beata Motyka, Politechnika Rzeszowska

Zespół studentów Politechniki Rzeszowskiej z PRz Racing Team oficjalnie zaprezentował swoją najnowszą konstrukcję PMT-03. To już trzeci bolid wyścigowy w warsztacie, którego projekt w zeszłym roku wywalczył dla zespołu drugie miejsce w kategorii Business Presentation podczas zawodów Formula Student Virtual Event 2020.

PRz Racing Team jako Studenckie Koło Naukowe na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej funkcjonuje od 2013 r. Opiekunem koła jest dr inż. Piotr Strojny. Zespół wyścigowy co roku przygotowuje się do interdyscyplinarnych zawodów międzynarodowych Formuła Student odbywających się na torach F1. Od początku swojej działalności zbudował trzy autorskie konstrukcje bolidów wyścigowych. Wystartowały one dotychczas w ośmiu europejskich edycjach zawodów, m.in. na torach Wielkiej Brytanii, Włoch, Węgier, Holandii czy Hiszpanii, oraz w amerykańskiej edycji zawodów online. Każdy kolejny bolid ma za zadanie podnieść wiedzę i kompetencje, co przekłada się na zwiększenie zaawansowania technologicznego.

Członkowie i opiekun naukowy PRz Racing Team
Fot. Beata Motyka, Politechnika Rzeszowska

Trzy zbudowane przez zespół konstrukcje kwalifikują się jako bolidy klasyfikacji spalinowej, o maksymalnej regulaminowej pojemności 710 cm3. Silnik zastosowany w najnowszym bolidzie osiąga 85 KM, prędkość 100 km/h bolid osiąga w około 4 s. Jednym z głównych celów konstrukcyjnych trzeciego bolidu była minimalizacja masy całkowitej. Samochód waży 215 kg, czyli w porównaniu z poprzednią konstrukcją całkowitą masę pojazdu zredukowano o 20 kg. Aby zrealizować ten cel, zespół zastosował takie materiały, jak wytrzymałe stopy aluminium, tytan, kewlar, aramid oraz włókno węglowe. Konstrukcja nośna jest oparta na rurach ze stali chromowo-molibdenowej o zwiększonej wytrzymałości, a przy doborze zoptymalizowanych, zgodnych z regulaminem średnic oraz grubości ścianek zespół zwiększył sztywność skrętną konstrukcji dwukrotnie przy zachowaniu masy ramy poprzedniego bolidu, czyli PMT-02. W projekcie PMT-03 dużą uwagę zwrócono na poprawę właściwości jezdnych przez użycie nowych 10-calowych opon o poprawionej charakterystyce i opracowanie nowej kinematyki zawieszenia.

Nowy samochód posiada również wiele zaawansowanych modułów pomiarowych oraz modułów przesyłu danych, dzięki czemu zespół może odczytywać parametry pracy pojazdu w czasie rzeczywistym z każdego miejsca z dostępem do Internetu za pomocą autorskich aplikacji.

Realizacja projektu zajęła 334 dni i była podzielona na trzy fazy: projektu, wykonawczą i testową. Nad konstrukcją pracowało 45 osób. W projekt zaangażowało się 50 partnerów, m.in. BorgWarner, Rofa Polska Sp. z.o.o., Omni3d, Reskart Racing: Gokarty Rzeszów, MESco SP. z.o.o., CP Trade, RQS Polska, Cadspol, Ecu Master, Lion Wrap, SpeedFloor.

PMT-03 jest w fazie przygotowania na zawody w 2021 r. W planach są starty w edycji włoskiej, holenderskiej i czeskiej Formuły Student. Obecnie studenci pracują nad najnowszą konstrukcją bolidu, który docelowo ma wystartować w zawodach w 2022 r.

Red.

Władze Politechniki Rzeszowskiej podczas prezentacji
Fot. Beata Motyka, Politechnika Rzeszowska

Władze uczelni z opiekunem i członkami PRz Racing Team
Fot. Beata Motyka, Politechnika Rzeszowska

Konstrukcje poprzednich generacji - PMT-02 i PMT-01
Fot. Beata Motyka, Politechnika Rzeszowska

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4