Ten projekt ma uczynić szkoły bardziej dostępne. Uczestniczy w nim RARR
KATEGORIA: EDUKACJA / 9 stycznia 2020
Umowę zawarli minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak oraz prezes RARR Mariusz BednarzFot. RARR
Co zrobić, żeby szkoły były lepiej dostosowane do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Odpowiedź na to pytanie ma przynieść projekt, w którego realizacji bierze udział Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.
RARR S.A. będzie go realizować w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Młodych Lubuszan i Politechniką Gdańską do 30 maja 2023 r. Projekt o nazwie „Dostępna Szkoła - innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia”, polega na opracowaniu Modelu Dostępnej Szkoły, a następnie jego przetestowaniu wśród 30 jednostek samorządu terytorialnego prowadzących szkoły w całej Polsce.
Umowę o dofinansowanie na kwotę prawie 50 mln zł podpisano 30 grudnia 2019 r. Zawarli ją w siedzibie RARR minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak oraz prezes rzeszowskiej agencji Mariusz Bednarz.
- Projekt „Dostępna szkoła” jest odpowiedzią na potrzeby rosnącej liczby dzieci z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - wyjaśnia RARR. - Dzięki jego realizacji zostanie bezpośrednio wspartych co najmniej 90 szkół podstawowych, ale co równie istotne, zostanie wypracowane i przetestowane innowacyjne rozwiązanie systemowe – „Model Dostępnej Szkoły”.
Przed przystąpieniem do projektu szkoły zostaną poddane audytom dostępności tak, by możliwe było pełne zdiagnozowanie ich potrzeb i dopasowanie wsparcia do indywidualnej sytuacji placówki. Następnie szkoła otrzyma grant na przetestowanie wypracowanego wcześniej planu poprawy dostępności (zgodnie z Modelem), który umożliwi przeprowadzenie działań modernizacyjnych, zakupu pomocy dydaktycznych i wyposażenia. Placówki otrzymają również środki na działania podnoszące świadomość oraz kompetencje nauczycieli i specjalistów szkolnych.
Konkurs grantowy będzie dostępny dla wszystkich szkół podstawowych, niezależnie od ich zróżnicowania pod względem wielkości, formy własności (zarówno szkoły publiczne i niepubliczne), lokalizacji oraz rodzaju (szkoły specjalne, powszechne, integracyjne).
Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, oś priorytetowa IV: Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, działanie 4.1 Innowacje społeczne.
Red.