Pokazali najnowszy projekt dworca autobusowego. Inwestycja coraz bliżej…

KATEGORIA: INWESTYCJE / 13 października 2021

Widok od strony placu dworca PKP.
Proj. MWM Architekci

Władze spółki PKS Rzeszów (prezes Piotr Klimczak) i projektanci pracowni MWM Architekci (Maciej Łobos) zaprezentowali w środę (13 października) uszczegółowiony projekt wielofunkcyjnego dworca autobusowego w Rzeszowie przy ul. Grottgera, który ma coraz większe szanse na zaakceptowanie przez władze miasta. Publiczna prezentacja odbyła się w sali konferencyjnej Hotelu Ambasador. Obecni byli m.in. przedstawiciele środowiska architektów, radni miejscy oraz zainteresowani mieszkańcy.

Gruntowna przebudowa dworca PKS to postulat, o którym mówi się od lat. Do tej pory ten rejon nie jest niestety wizytówką Rzeszowa. Przypomnijmy, że przewoźnik zakupił tereny po byłym składzie węgla pomiędzy dworcem autobusowym, a torami kolejowymi należące do dawnego przedsiębiorstwa PSK. Na tej działce znajdują się zabytkowe magazyny kolejowe z XIX wieku. Na scalonym terenie dworca oraz terenów po składzie węgla, PKS Rzeszów planuje przy wsparciu zagranicznego funduszu inwestycyjnego budowę nowoczesnego obiektu dworcowego, który oprócz funkcji komunikacyjnych miałby zawierać również funkcje komercyjne: hotelowe, usługowe i handlowe. By te plany mogły się ziścić potrzebna jest jednak zgoda miasta, ponieważ zapisy zarówno obowiązującego jak również projektowanego planu zagospodarowania nie dopuszczają jednolitej inwestycji na połączonym przez PKS terenie obejmującym dworzec i dawny skład węgla.

Jak powiedział prezes PKS w Rzeszowie Piotr Klimczak, teren dotychczasowego dworca przy ul. Grottgera ma powierzchnię ponad 60 arów, natomiast teren pomiędzy dworcem a torami kolejowymi, który zakupił PKS ma ponad 80 arów.

- W związku z tym w centrum miasta powstał ponad 1,5-hektarowy obszar, na którym można zrealizować nowoczesny dworzec odpowiadający wyzwaniom czasu. Dworzec, na którym można nie tylko wsiąść do autobusu, ale można spędzić atrakcyjnie i praktycznie czas oczekując na autobus, ale też miejsce, w którym będzie można załatwić wiele spraw - mówił Piotr Klimczak.

Piotr Klimczak
Fot. Paweł Bialic

Poprzednią, wstępną wersję projektu inwestor upublicznił do dyskusji jeszcze na początku czerwca tego roku. Zaraz po czerwcowych wyborach prezydenta Rzeszowa odbyło się spotkanie nowego włodarza miasta Konrada Fijołka, urbanistów z Biura Rozwoju Miasta Rzeszowa, inwestora (PKS) i projektanta (MWM) celem ustalenia niezbędnych wymagań miasta względem zasad kształtowania inwestycji.

Pracownia MWM Architekci w zmodyfikowanym projekcie spełniła główne z przedstawionych postulatów:

1. Wzdłuż zabytkowego budynku kolejowego zaprojektowano ciąg przystanków dla autobusów miejskich MPK, które będą tu przeniesione sprzed dworca PKP.

2. Zabytkowy budynek kolejowy (mimo iż należeć ma do PKS) w całości przeznaczony będzie na miejskie funkcje administracyjne i inne usługowe, np. kwiaciarnie będące obecnie przed dworcem PKP.

3. Z części dworcowej PKS mają korzystać potencjalnie wszyscy (po ustaleniach) przewoźnicy autobusowi działający na terenie miasta.

Rzut przyziemia.
Proj. MWM Architekci

Miasto ze swojej strony coraz bardziej skłania się do zaakceptowania wysunięcia zabudowy dworca na działkę miejską przy ul. Asnyka, przed linię graniczną działki PKS. Najwyraźniej przeważył argument, że ustanowienie prostej linii zabudowy w tym miejscu i nie wiązanie jej z łamaną linią granicy własności zdecydowanie lepiej utworzy zamknięcie urbanistyczne od strony ulicy. Na korzyści takiego rozwiązania zwracało już uwagę wielu architektów, np. radny Robert Kultys.

Na etapie dyskusji pozostała jeszcze kwestia wysokości budynku w jego poszczególnych częściach. Ze strony miasta pojawiały się głosy, aby ewentualnie obniżyć ją o jedną kondygnację ale ostatecznie zostanie to ustalone po opinii konserwatora zabytków. Według informacji projektantów konserwator generalnie jest przychylny temu projektowi, do uzgodnienia będą jednak na pewno różne rozwiązania szczegółowe.

Jednym z najważniejszych tematów, które będą obecnie dyskutowane (również wśród opinii publicznej), to czy zaakceptować jednolitą, nowoczesną architekturę obiektu, czy raczej nadać mu cechy kwartału kamienic…

Proj. MWM Architekci

Zmiany w porównaniu z poprzednim projektem:

1. Ulica Grottgera pozostanie jednak przejezdna ze względu na brak alternatywnej możliwości kierowania ruchu spod Galerii Rzeszów ul. Jabłońskiego. W związku z tym na ul. Asnyka pojawi się rondo (planowane zresztą w ramach przebudowy układu drogowego związaną z inwestycją Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego), które ma pomóc w upłynnieniu ruchu autobusów.

2. Usprawniono organizację ruchu i postoju autobusów na głównym placu dworcowym.

3. Przy starym budynku kolejowym pojawi się zadaszenie nad ciągiem pieszym.

Jak zastrzegał Maciej Łobos, nie jest to jeszcze wersja finalna inwestycji, ale punkt wyjścia do dyskusji i szczegółowych ustaleń, które znajdą wyraz w zapisach planu zagospodarowania.

- Sam zastawiam się czy przy placu Dworcowym nie powinien pojawić się jakiś budynek w formie wieży zegarowej, która stałaby się tutaj dominantą - mówił architekt.

Maciej Łobos
Fot. Paweł Bialic

W obiekcie zaplanowano 400 miejsc parkingowych na kondygnacjach nadziemnych (od strony torów). Całkowita powierzchnia obiektu to 42 tys. metrów kwadratowych, w tym 20 tys. m kw. zajmą powierzchnie komercyjne, sam dworzec ponad 10 tys. m kw., a wspomniane parkingi 12-13 tys. m. kw.

A jaki byłby koszt inwestycji? Według obecnych szacunków to 200-250 mln zł.

Przedstawiony uszczegółowiony projekt zostanie teraz przedłożony władzom miasta do akceptacji. Jeśli ratusz zgodzi się na zaprezentowane rozwiązania, następnym krokiem będzie wprowadzenie odpowiednich zmian do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Potem piłeczka będzie już po stronie inwestora.

Więcej szczegółów TUTAJ i TUTAJ.

Do tematu wrócimy.

Red.

Poniżej nagranie prezentacji koncepcji dworca:

Proj. MWM Architekci

Proj. MWM Architekci

Proj. MWM Architekci

Proj. MWM Architekci

Proj. MWM Architekci

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4