M. Morawiecki: „Wkraczamy w okres rozkwitu polskiej gospodarki”

KATEGORIA: POLITYKA / 17 maja 2021

Fot. Facebook/Ewa Leniart

Premier Mateusz Morawiecki, jak już informowaliśmy TUTAJ przebywa w poniedziałek na Podkarpaciu. Nasz region znalazł się na trasie premiera po Polsce, w trakcie której szef rządu promuje Polski Ład, czyli nowy program gospodarczo-społeczny Zjednoczonej Prawicy.

W trakcie wizyty w naszym regionie premier pojawił się w Nowej Wsi (powiat niżański), gdzie w ramach budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem powstaje nowy 400-metrowy most nad rzeką San.

Most budowany jest w technologii nawisowej, a wykonanie tzw. zwornika zaplanowane jest na pierwszą połowę sierpnia br. Według informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przęsło nurtowe mostu nad Sanem budowane metodą nawisową jest pod względem długości trzecim w Polsce. Zaawansowanie robót na tym 9-kilometrowym odcinku drogi wynosi około 66 proc.

W Nowej Wsi razem z premierem pojawili się minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister Rafał Weber, a także m.in. wojewoda podkarpacki Ewa Leniart, marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl i poseł i szef Komitetu Wykonawczego PiS Krzysztof Sobolewski.

Dla Prawa i Sprawiedliwości szlak Via Carpatia, której częścią jest droga S19 to jedna z kluczowych inwestycji. Jak powiedział premier kiedy PiS przejęło władzę, nastąpił powrót do koncepcji otwarcia Polski na północ i południe, również za pomocą Via Carpatia. Dodał, że do tego czasu mówiono tylko o połączeniu wschód-zachód.

- Wróciliśmy do koncepcji Via Carpatia, otwarcia Polski na północ i na południe. Żeby tworzyć nowe perspektywy wzrostu, musimy tworzyć nowe połączenia komunikacyjne. I takim połączeniem jest Via Carpatia - mówił Mateusz Morawiecki.

Premier stwierdził, że Via Carpatia stworzy dla przedsiębiorców znakomite perspektywy rozwoju i możliwość przyciągania nowych inwestycji. - Również ten most otworzy nowe perspektywy inwestycyjne, biznesowe, finansowe i perspektywy tworzenia nowych miejsc pracy - dodał szef rządu.

– Cieszę się, że mamy taką technologię. To polska firma jest autorem tej technologii. Oby jak najwięcej takich firm rosło i zatrudniano jak najwięcej pracowników – podkreślił premier nawiązując do nowoczesnych technologii, dzięki którym powstaje droga.

Polski Ład ma być wielkim programem społecznym

Odnosząc się do założeń Polskiego Ładu, premier podkreślał, że program ten jest programem tworzenia nowych miejsc pracy i zakłada on, że powstanie ich 500 tysięcy.

- Nasza wiarygodność w utrzymaniu miejsc pracy jest duża, bo Polska paręnaście lat temu była krajem, który miał jeden z najwyższych poziomów bezrobocia w UE. Dzisiaj mamy najniższe bezrobocie w UE - stwierdził premier.

Morawiecki podkreślał, że w 2015 r. wielu Polaków pracowało za skrajnie niskie stawki godzinowe, za 5, 6, 7 zł.

- Polski Ład jest po to, żeby polscy pracownicy nie musieli pracować za stawki jak w 2015 r. i my do tego doprowadziliśmy poprzez znaczące podniesienie płacy minimalnej - zaznaczył premier.

Jak dodawał Morawiecki, Via Carpatia tworzy nowe perspektywy w polityce międzynarodowej.

- ViaCarpatia to powiązanie handlowe, strategiczne i polityczne z naszymi partnerami z Rumunii czy Słowacji. Tutaj tworzy się tygiel wartości dodanej i rozwój - mówił premier.

- Oby jak najwięcej firm budowlanych i inżynierskich rosło w Polsce, aby mogły rozwijać swój potencjał i zatrudniać nowych pracowników. Polski Ład ma być wielkim programem społecznym - podkreślał Morawiecki. - Dziękuję wszystkim polskim pracownikom, którzy pracują na tak wielu budowach w Polsce. Wkraczamy w okres rozkwitu polskiej gospodarki. Jestem przekonany, że na budowach będzie tworzona nowoczesna, polska infrastruktura.

Fot. Facebook/Ewa Leniart

„Największy program budowy dróg”

Jak zaznaczał premier Program Budowy Dróg Krajowych to „największy program budowy dróg, jaki kiedykolwiek miał miejsce na tych terenach”.

- Cały program to ok. 260 mld zł, ponad 220 mld to środki z budżetu państwa. Sukces gospodarczy będzie widoczny na wielu budowach - stwierdził Mateusz Morawiecki.

Towarzyszący premierowi szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że Via Carpatia będzie silnikiem rozwoju nie tylko Lubelszczyzny i Podkarpacia, ale także Warmii i Mazur oraz Podlasia.

Szef resortu infrastruktury mówił również, że tzw. nawisowa technologia budowy mostu w Nowej Wsi jest jedną z najnowocześniejszych na świecie. Z kolei wiceminister infrastruktury Rafał Weber dodał, że na początku przyszłego roku trasa Via Carpatia połączy Rzeszów z Lublinem.

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny. Via Carpatia w Polsce będzie miała ponad 700 km długości i przebiegnie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie; jej częścią, oprócz S19, będzie również S61 i S16. Na Podkarpaciu szlak będzie liczył 169 km. Via Carpatia - stan realizacji.

Koszt realizacji całego szlaku Via Carpatia na terenie Polski to ponad 30 mld zł. Całość jest finansowana z Krajowego Funduszu Drogowego i z dofinansowania środków finansowych UE.

Red.

Zdjęcia: Facebook/Ewa Leniart/Kancelaria Prezesa Rady Ministrów/GDDKiA Oddział Rzeszów

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4